جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
توزیع ثروت

حوزه/ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «تبیین روش‌های توزیع ثروت در جامعه اسلامی مبتنی بر اصل عدالت» به همت مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش این حوزه در مرکز مدیریت دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه حجت‌الاسلام مرتضی رشید، با عنوان «تبیین روش‌های توزیع ثروت در جامعه اسلامی مبتنی بر اصل عدالت» در مرکز مدیریت برگزار شد و توسط حجج‌اسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی و علی نعمتی به‌عنوان اساتید داور، موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت.

تدوینگر این پایان‌نامه بابیان اینکه اسلام به‌عنوان دینی که از سوی خداوند به‌منزله رحمت و هدایت بر خلق نازل‌شده، اهداف و ابزار متعددی جهت برخورد با مقوله بحث‌برانگیز و جنجالی عدالت توزیعی تدارک دیده است، گفت: با توجه به اینکه اسلام راه‌هایی را معین کرده تا ثروت‌ها و درآمدها بین انسان‌ها به عدالت تقسیم گردد و بر عدالت در توزیع تأکید می‌کند، در این نوشتار این راه‌ها و شیوه‌ها که در چند مرحله، نمود پیدا می‌کند موردبررسی و تحلیل قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رشید، با اشاره به اینکه بدون تردید اسلام مکتبی است که داعیه جهانی بودن دارد، افزود: از دیدگاه اسلام زندگی انسان از نقطه‌ای آغازشده و به‌سوی مقصدی بی‌پایان درحرکت و دارای اهداف بلند و عالی است.

وی، ادامه داد: انسان در زندگی اجتماعی خویش به روابط گوناگونی نیاز دارد، یکی از مهم‌ترین ابعاد آن، روابط اقتصادی است که با دو جنبه تولید و توزیع سروکار دارد. یعنی از یک‌جهت ثروت و مال محدود و نسبت به نیاز موجود کم است به‌طور طبیعی باید تولید گردیده و در افزایش آن کوشید. در این مرحله از تولید روابطی همچون استخدام، فروش کار، اشتراک در کار، شرکت در سرمایه تولید و ده‌ها مسئله دیگر مطرح می‌شود و از سوی دیگر ثروت تولیدشده افراد باید بین افراد جامعه توزیع و تقسیم گردد.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان، بابیان اینکه باوجود جنبه‌های اقتصادی، روابطی همچون مالکیت و مملوکیت، عدل و ظلم و مسائل مربوط به پول و تعیین کالا و نرخ‌گذاری و مسائل دیگر مطرح می‌شود، اضافه کرد: از همین جهت است که نظریه‌ها و آراء بین اقتصاددانان همچون مارکسیسم، کمونیسم، سرمایه‌داری و اسلام متفاوت و مختلف می‌شود و در نحوه تولید و توزیع آن اختلاف‌نظر دارند و لازم است ازنظر اسلام با نگاه به آیات و روایات، چگونگی تولید و راهکارهای توزیع آن را به دست آورد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی اقتصاد اسلامی نگرش توزیعی آن است، به این معنا که در اقتصاد اسلامی نه‌تنها به روابط تولیدی و شیوه‌های تولید ثروت و افزایش آن پرداخته می‌شود بلکه علاوه بر این توجه اصلی، به نحوه توزیع ثروت و درآمد است که در مسیر صحیحی جریان یابد. برای اثبات این ادعا ابتدا تصویری اجمالی از مفهوم و ماهیت عدالت اجتماعی و اقتصادی ارائه نموده و آنگاه ضمن معرفی کلیات الگوی توزیع ثروت و درآمد در اقتصاد اسلامی‌، نقش برجسته و محوری عدالت را در هر یک از مراحل تولید و توزیع ثروت و درآمد موردبررسی قرار داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رشید در پایان ابراز کرد: در این تحقیق، بررسی مفاهیم مسئله ثروت، توزیع و عدالت، نظام توزیع و مبانی آن از دیدگاه اندیشمندان عرصه عدالت، توزیع عادلانه ثروت از منظر اقتصاد اسلامی و نظریات توزیع ثروت، موردبررسی قرار گرفته است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین جواد ایروانی در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی واشان به‌عنوان استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha