پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / مراسم بزرگداشت ایت الله العظمی حکیم در مدرسه فیضیه قم

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه های علمیه در برنامه ای مدّون علاوه بر تربیت ملاّ باید طی ۲۰الی ۴۰ سال دیگر جایگزینی برای علما و مجتهدینی که از دست می دهیم تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،پنج شنبه شب در مراسم یادبود و بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله سید محمدسعید حکیم که از سوی رهبر معظم انقلاب در صحن مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری این مراسم پیام مهمی دارد که ارتباط نظام با حوزه علمیه نجف، حوزه علمیه قم با حوزه علمیه نجف و مراجع قم با مراجع معظم نجف بسیار نزدیک و تنگاتنگ است.

استاد حوزه علمیه قم، افزود: بعد از غیبت کبری امام عصر(عج)، فقها و مجتهدین بودند که از اسلام نگهداری کردند و این از وظایف مهم فقها بزرگ شیعه است که دهها هزار روایت از معصومین(ع) در کتاب ها موجود است که بعد از غیبت امام زمان(عج) در اختیار فقها قرار گرفت تا این میراث عظیم و ارزشمند را امروز به دست ما برساند و علاوه بر تهذیب خود آنان را بررسی کرده و در اختیار ما قرار دهند.

آیت الله استادی ادامه داد: گسترش مرزهای تشیع رسالت دیگر علمای شیعه است که از آغاز غیبت کبری حضرت(عج) بر دوش علمای شیعه قرار گرفت و تا امروز ادامه داشته است. شیخ کلینی(ره) ۲۰ سال وقت صرف کرد تا کافی را تنظیم کند و خود در این مسیر مهذب گردید. برای بقای مکتب تشیع در طول بیش از هزار سال بسیار کوشش شده است و در عصر حاضر میلیون ها شیعه در جهان وجود دارد.

وی گفت: شیخ کلینی ها، شیخ مفیدها، صدوق ها و ... در راستای گسترش این فقه و ابقاء مکتب تلاش ها کردند و کتب اربعه را به ما رساندند و در این راه شهیدان زیادی داده ایم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ادامه داد: در هر زمانی به اقتضای شرایط، برای اعتقادات مردم و گرایش به این مکتب گام های بلندی از سوی علما برداشته شد و آثار گرانمایه ای به نسل امروز رسید، البته کتاب در عین لازم بودن، به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید علمایی باشند که مردم بتوانند با تمام وجود این علما را حس کرده و باور کنند.

آیت الله استادی با تاکید بر اینکه مردم دین را از عمل علماء فرا می‌گیرند، افزود: مردم باید بتوانند با تمام وجود زندگی و شخصیت علمای دین را حس کنند، چرا که مردم دین را از عمل علماء فرا می‌گیرند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه علم همراه با عمل، نیاز امروز طلاب علوم دینی است بیان کرد: باید به‌ جای تبلیغ در زبان، با عمل خود مردم را به دین تشویق کرد. دیانت تشیع وامدار سلسله فقهاست، حفظ احکام، جلوگیری از انحراف و تجلی مبانی دینی در زندگی عالمان برجسته موجب حفظ، استمرار و دیانت مردم در طول قرن‌های گذشته بوده است.

وی با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله سیدمحمدسعید حکیم،گفت: دستاوردهای علمی حوزه های علمیه از زمان تاسیس تاکنون همواره رو به رشد بوده، ولی آنچه امروز اهمیت دارد، تبیین ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری علمای بزرگ و الگوگیری از سبک زندگی این عالمان برجسته است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه عمل علما و فقهای گذشته به‌ گونه‌ای بوده است که مردم با نگاه به زندگی آن‌ها متدین شده‌اند، افزود: زندگی، سبک‌ رفتاری و شخصیتی آیت‌الله مرحوم حکیم برای طلاب امروز درس‌آموز است.

آیت الله استادی گفت: تألیف بیش از ۶۰ عنوان کتاب فقهی، اصولی و در دیگر موضوعات از توفیقات ارزشمند این عالم ربانی بوده است که تا سالیان متمادی می تواند منبعی علمی برای طلاب علوم دینی باشد همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خودشان به آثار علمی ایشان در فقه و اصول تأکید داشتند، نشان از زحمات دیرینه این عالم بزرگوار حوزه های علمیه شیعه است.

وی با بیان اینکه خداترسی نه در زبان، بلکه باید در عمل باشد، افزود: بی‌توجهی به مظاهر دنیا از جمله ویژگی‌های مشترک تمام علمای بزرگ حوزه علمیه بوده است که باید این موضوع، الگویی برای تمام طلاب باشد.

آیت الله استادی، دوری از مادیات را لازمه طلاب علوم دینی دانست و اظهارکرد:علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ برای گسترش اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، سختی‌های فراوان را به جان خریده و در این دوران شکنجه‌ها و سختی‌های فراوان را تحمیل کرده و تعدادی از آن‌ها نیز به شهادت رسیده‌اند، همانطور که آیت الله حکیم بسیاری از آثار علمی خود را در دوران زندان به ثمر رسانید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنی از امام امت(ره) گفت: اینکه علما در رشته های مختلف تحصیل علوم می کنند بسیار اهمیت دارد و نیاز امروز جامعه است اما امام می فرمود؛ تا فقه باشد ما هستیم، تا فقه جواهر باشد بقای نظام است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha