جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم روضه در دفتر آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در سال ۹۱ نامه ای در خصوص روز هفتم صفر شهادت امام مجتبی علیه السلام نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند که به مناسبت این ایام، باز نشر داده می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی در سال ۹۱ نامه ای در خصوص روز هفتم صفر شهادت امام مجتبی علیه السلام نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند که به مناسبت این ایام، باز نشر داده می شود.

حضور محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
با اهداء سلام:
  دربارۀ روز هفتم ماه صفر، از اینجانب نظرخواهی شده و تأکید کرده‌اند که نظر خود را برای آقایان بنویسم. روز هفتم ماه صفر طبق برخی از روایات میلاد امام کاظم علیه السلام و طبق برخی دیگر از روایات روز شهادت امام مجتبی علیه السلام است و انسان در این روز از یک نظر می‌خندد و از یک نظر می‌گرید. ولی باید حزن و اندوه را بر سرور و شادی مقدم داشت به جهات زیر

۱. ماه محرم و صفر ماه حزن و اندوه است، و این ایجاب می‌کند که در این مدّت آثار شادی در رسانه‌ها نباشد.


۲. مردم عراق و مراجع آنجا روز هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام تلقی می‌کنند و ارتباط بین این دو کشور از نظر فرهنگی و دینی ایجاب می‌کند که رسانه‌ها هماهنگ باشند.

 ۳. از زمان مرحوم آیة‌اللّٰه حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزۀ علمیۀ قم، روز هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام مجتبی علیه السلام تلقی شده است، بازار قم تعطیل و در خانۀ آقایان مراجع، مجلس روضه برقرار است. این جهات ایجاب می‌کند که شما هم روش را بر همین اساس قرار دهید ولی در عین حال از گفتن مناقب امام کاظم علیه السلام نیز خودداری نشود تا به گونه‌ای جمع بین الحقّین گردد.

 با تقدیم احترام
‌جعفر سبحانی

 ۱۳۹۱/۸/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 0
    خدا به آیت الله سبحانی خیر دهد که همانند آیت الله بهجت بر بزرگداشت هر دو مناسبت تاکید کردند. اگر چه طبق شنیده‌های معتبر، بعدها گروهی از طرف ایشان مأمور شدند که در این باره تحقیقی جامع کنند و به نتیجه برسند که نتیجه‌اش تغییر تاریخ ولادت امام کاظم به 20 ذی‌حجه و تثبیت شهادت امام حسن در هفتم صفر شد.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    4 2
    درباره نظر حضرت آیت الله چند نکته قابل ذکر است: 1- آن سال‌ها هیچگاه روز هفتم صفر آثار شادی در رسانه دیده نمی‌شد. نهایتا تبریک ولادت بود، نه سازی می‌زدند و نه سرودی میخواندند (چون به دلیل وقوع این مناسبت در ماه صفر، اساسا هیچ کدام از مداحان مجلس جشن نگرفته بودند که رسانه بخواهد پخش کند) 2- رسانه‌های ما در چه ساحت‌هایی با عراقی‌های عزیز هماهنگند که این ساحت جا مانده بوده! یعنی اگر در رسانه‌های ایران کسی ولادت امام کاظم را تبریک بگوید، رسانه‌های عراق شاکی می‌شوند؟! نکته دیگر اینکه در عراق 17 صفر را سالروز شهادت امام رضا می‌دانند. آیا طبق نظر حضرت آیت الله "ارتباط بین این دو کشور از نظر فرهنگی و دینی ایجاب می‌کند که" در ایران هم این روز را شهادت بدانیم؟ 3- چرا وقتی بر قبول یا ردّ یک مطلب دلایل تاریخی یا روایی داریم باید آن را کنار بگذاریم و صرفا به سیره علمای اعلام (رحم الله موتاهم و حفظ الله احیاهم) استناد کنیم؟!