شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 978246
۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
خانواده و کرونا

افزایش گسترده اطلاعات نسل جدید باعث می‌شود که نوجوانان و جوانان بر اساس داده‌هایی که از فضای مجازی دریافت می‌کنند از خانواده خود سؤالات متعددی بپرسند که به جواب آنها نمی‌رسند، چون پدر و مادر نمی‌توانند پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، امرالله ابراهیمی، ظهر امروز در نشست علمی «پایداری و کارآمدی خانواده در دوران کرونا» که از سوی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، به بیان چالش‌های خانواده در ایام کرونا پرداخت و اظهار کرد: این چالش‌ها در سه بخش درون خانوادگی، چالش‌های خانواده با نظام‌های پیرامونی از جمله نظام آموزش‌وپرورش و چالش خانواده با نظام حاکمیت می‌باشد.

وی به توضیح چالش‌های درون خانوادگی پرداخت و خاطرنشان کرد: چالش‌های بین والدین به‌عنوان نسل قدیمی و فرزندان به‌عنوان نسل جدید یک گسل اجتماعی به وجود می‌آورد.

کارشناس خانواده افزود: افزایش گسترده اطلاعات نسل جدید باعث می‌شود که نوجوانان و جوانان بر اساس داده‌هایی که از فضای مجازی دریافت می‌کنند از خانواده خود سؤالات متعددی بپرسند که به جواب آنها نمی‌رسند، چون پدر و مادر نمی‌توانند پاسخگو باشند.

استاد پژوهشکده الهیات و خانواده در ادامه به چالش‌ها بین همسران اشاره کرد و افزود: در خانواده‌هایی که خانم‌ها توانمندی‌های بالاتری نسبت به همسر خود دارند، به‌خصوص خانواده‌هایی که روابط آنها با همسر چندان مطلوب نیست و یا زنانی که از نظر فکری، تحصیلاتی و دینی از همسر خود بالاترند، این چالش‌ها بیشتر احساس می‌شود.

ابراهیمی از احتمال افزایش دین‌گریزی جوانان و لزوم آینده‌نگری بریا مقابله با آن اشاره کرد و اظهار داشت: وجود این احتمال چندان کار اشتباهی نیست، زیرا اگر این احتمالات را مرور کنیم در برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات در آینده نیز اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: باید در عرصه راهکارها به نتایج مطلوب برسیم و با حفظ اصول بنیادی دینی از روش‌های نوین در ارائه اطلاعات دینی و دیالوگ مبتنی بر شرایط زمانی و مکانی استفاده کنیم.

استاد پژوهشکده الهیات و خانواده، چالش دوم را چالش مجموعه خانواده‌ها با نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: انتظارات و مطالبات مردم از سیستم آموزشی بیشتر خواهد شد و خانواده‌ها در آینده مهارت محوری را مطالبه خواهند کرد و دانش‌آموزان در فضای مجازی امکان نقد اساتید و معلمان و فضای آموزشی را پیدا می‌کنند.

وی در ادامه، چالش خانواده‌ها با مدیران را چالشی دیگر عنوان کرد و گفت: با گسترش فضای مجازی مطالبات به حق مردم از مدیران افزایش پیدا خواهد کرد، اگر مسئولان تحمل نقد نداشته باشند، این چالش به فرصت تبدیل نمی‌شود.

ابراهیمی در ادامه به ارائه توصیه‌هایی برای تقویت روابط خانوادگی سالم در دوران کرونا پرداخت و تصریح کرد: سعی کنید مهربانی و قدردانی را در خانواده گسترش داده و وقتی فرزند شما رفتار مناسب انجام می‌دهد از او قدردانی کنید و نگرانی‌های دیگران را درک کنید.

وی افزود: در مورد احساسات صحبت کنید و خود و دیگران را به درک، همدلی، مهربانی و عشق تشویق کنید.

کارشناس خانواده همچنین در مورد رفتار با کودکان در دوران کرونا اظهار داشت: از کودکان خود بخواهید در مورد احساسات و افکار خود برای شما صحبت کنند و برای کمک به کودکان در مدیریت هیجانات دشوار نکات بیشتری کسب کنید.

ابراهیمی بیان کرد: کودکان خود را تشویق کنید که به احساسات خود احترام بگذارد و به کودک خود کمک کنید تا علائم استرس توجه کند و استراتژی‌های مقابله‌ای که فرزند شما می‌تواند برای مدیریت استرس استفاده کند شناسایی کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای افزایش توانمندی تاب‌آوری توصیه می‌شود از روان‌شناس و مشاوره خانواده کمک بگیرید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha