سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
فضای مجازی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی تصریح کرد: بی شک فضای مجازی ناامن و بدون نظارت، زمینه ساز تضعیف سرمایه اجتماعی خواهد بود.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت سیزدهم اظهار داشت: همان طور که آقای رئیسی به درستی در این جلسه مطرح کرده اند، برای استفاده درست از ظرفیت فضای مجازی، قبل از هر چیز باید الزامات و بایسته های فعالیت در این عرصه را به خوبی شناخت و با آگاهی لازم در این راستا اقدام به فعالیت کرد.

وی افزود: بی شک اگر این شناخت به دست آمد و از آن سو بایسته های فعالیت صحیح و مؤثر و مفید در بستر فضای مجازی مورد اهتمام جدی قرار گرفت، شاهد تحولات گسترده ای در این زمینه خواهیم بود که خروجی آن ها یقیناً به سود جامعه اسلامی مان خواهد بود.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر نیز باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی ناامن و بدون نظارت که در آن کاربران به شکل بی ضابطه و غیرهدفمند بخواهند در آن حضور یافته و یا کنشگری داشته باشند، آسیب های جدی به همراه دارد که یکی از آن ها تضعیف سرمایه اجتماعی است.

حجت الاسلام موسوی حسب بیان داشت: ما باید کاری کنیم که فضای مجازی به بستری در جهت تقویت سرمایه اجتماعی تبدیل شود نه این که اعتماد عمومی را خدشه دار کرده و برعکس زمینه ساز تضعیف سرمایه اجتماعی گردد.

وی افزود: نقش دولت و حاکمیت در این زمینه بسیار مهم و جدی است، چه آن که به تعبیر مرحوم دکتر فرج نژاد، بحث فضای مجازی اساساً حتی فراتر از حوزه عملکردی دولت هاست چه آن که یک مقوله کاملاً حاکمیتی به شمار می رود و البته این سخن به معنای نادیده گرفتن نقش آفرینی مردم و بخش خصوصی هم نیست.

این پژوهشگر حوزوی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: در دولت سیزدهم و با فعال تر شدن شورای عالی فضای مجازی، شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم تا برکات آن در نهایت نصیب جامعه اسلامی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha