جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: هیئت های تبریز خاستگاه عدالت خواهی و مبارزه با طاغوت، پشتیبانی از دفاع مقدس و دفاع از حرم هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آئین اختتامیه هجدهمین اجلاسیه بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: این عَلَم ها، هیئت ها و عزاداری ها به آسانی ها دست ما نرسیده، ایام خفگان دیده، مجالس مخفیانه و زیرزمینی تجربه کرده، روضه های در گوشی و گریه های بی صدا به خود دیده است.

وی افزود: هیئت های تبریز خاستگاه عدالت خواهی و مبارزه با طاغوت، پشتیبانی از دفاع مقدس و دفاع از حرمین هستند. مداحی در تبریز شغل نیست، بلکه عشق است و اغلب مداحان این شهر در کنار کسب و کار خود مداحی را هم دنبال می کنند و شاهد این ادعا ملقب شدن بسیاری از بزرگان مدح و مرثیه تبریز با شغلشان است.

وی افزود: ویژگی اصلی مکتب عزاداری تبریز خلوص و طرز گریه کردن پیرغلامان حسینی این شهر است و مانند مادری که فرزند خودش را از دست داده گریه می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد: هیچ جریان تاریخی برای سیدالشهدا علیه السلام نیست که شعرای آذربایجان در آن مقوله شعر نسروده باشند. کیفیت و ادبیات غنی مکتب عزاداری تبریز زبانزد اهل شعر و ادبیات مرثیه است.

وی ادامه داد: قدمت عزاداری در شیعه به همان عصر عاشورا و دشت کربلا برمی گردد که بانوان خاندان عترت از همان صحرای کربلا، نوحه سرایی خود را آغاز کردند. و در کوفه و شام و مدینه ادامه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم افزود: تنوع سبک های عزاداری در تبریز و طولانی مدت ترین عزاداری به مدت 60 ساعت منحصر به تبریز است که در پنج روز متوالی و هر روز دوازده ساعت در بازار بزرگ تبریز برگزار می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha