پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی

حوزه/ امام جمعه مشهد، حضور ایران در اجلاس شانگهای را مانور ضد آمریکایی خواند و تصریح کرد: باید به غرب‌گراها ثابت کنیم که دنیا آمریکا و اروپا نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، آیت الله سید احمد علم الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار مضجع شریف امام رضا (ع) با اشاره به اینکه رئیس جمهور بر حسب دعوت رسمی تاجیکستان که مسئول اجلاس شانگهای بود به دوشنبه پایتخت این کشور رفت، گفت: باید به غرب‌گراها ثابت کنیم که دنیا آمریکا و اروپا نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در این اجلاس، مصادف با دو جریان شده است، ادامه داد: اول اینکه ناو گروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از جهان‌پیمایی به ایران بازگشت و دنیا متوجه اقتدار ما شد و فهمید که می‌توان زیر سایه ولی فقیه چنین اقتداری ایجاد کرد. در کنار این اتفاق، یک مانور ضد آمریکایی با حضور در اجلاس شانگهای توسط رئیس جمهور صورت گرفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، اعزام نفتکش های ایرانی به لبنان را یک پیروزی خواند و گفت: آمریکا فکر می‌کرد با جاسوس‌های عربستانی خود می‌تواند بر لبنان چیره شود، اما کار به جایی رسید که با فرستادن سوخت به لبنان و حضور در اجلاس ضد آمریکایی دیگر مجالی برای پیشرفت غرب در منطقه وجود ندارد و تحریم‌های لبنان توسط اتحادیه اروپا لغو شد.

خطبه امام سجاد در خصوص همسایه‌داری

آیت الله علم الهدی در خطبه عبادی این هفته هم اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در خطبه عبادی دعوت به تقوا باید برای مردم تبیین و مشخص شود که اجرای تقوا در برنامه‌های روزمره نمازگزاران چیست و تقوای عملی چگونه است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تقوای عملی در رفتار با همسایگان مورد بحث قرار گرفت، ادامه داد: این مسأله از ضروریات امروز جامعه ماست و زندگی همسایگان هیچ موقع به آمیختگی امروز نبوده و مسأله همسایه داری امروز در زندگی آپارتمان نشینی بسیار مهم است.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند یک سری تحولات در زندگی ما که از نتیجه ضرورت‌های زندگی ماست که اغلب مانند آپارتمان نشینی از غرب گرفته شده، اسلام برای آن دستوری نداده و به آن توجه نکرده است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: اسلام هزار و ۴۰۰ سال پیش آیا برای آپارتمان نشینی امروز دستوری داده است؟ چگونه یک آپارتمان نشینی با آرامش در چارچوب تقوای عملی داشته باشیم که اگر به آن توجه نکنیم زندگی اسلام در روزمرگی ما پیاده نشده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به دعای ۲۶ صحیفه سجادیه، توضیح داد: ذخایر اسلامی ما آنقدر بالا است که در هر وضعی اگر زندگی ما تحول پیدا کند از خزانه دستورات دین می‌توانیم ادب و فرهنگ را برای آن موضوع استخراج کنیم، مانند همسایه نشینی در هم تنیده شده مجتمع‌های امروز که نوع عملیات آن هم در آرامش زندگی انسان ها هم در تنش در زندگی آن‌ها موثر است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) پیش از ذکر ۱۸ مولفه برخورد با همسایه، در خصوص فرهنگ همسایه‌داری توضیح می‌دهند، تکمیل کرد: آموزش در قالب دعا دو اثر قوی دارد، اول اینکه انسان در مقام دعا وقتی با خدا حرف می‌زند ارتباط احساسی با خدا دارد و آنچه از او می‌خواهد با عشق مطالبه می‌کند و این احساس اثر فوق العاده و قابلیت اجرایی دارد.

آیت الله علم الهدی در ادامه تشریح کرد: خاصیت دوم آموزش در قالب دعا این است که وقتی امام سجاد(ع) در این قالب دستور می‌دهند یک نوع آرمان و هدف می‌سازند، ایشان در قالب دعا فرهنگ برخورد با همسایه را می‌آموزند یعنی این یک اصل در دین ماست و ما جدیت به کار می‌بریم تا اصل محقق شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ما متاسفانه در بینش های معرفت شناسی به ائمه خصوصا به امام سجاد (ع) کم معرفت هستیم، ادامه داد: تصویر مردم از امام سجاد (ع) گوشه نشینی و دعا و مناجات است و آن‌ها فکر می‌کنند ایشان به هیچ مسأله سیاسی و اجتماعی در زندگی مردم کار نداشت؛ مردم تصور می‌کنند امام سجاد(ع) همیشه بیمار بودند اما ایشان رهبر سوم کربلا بوده و قهرمانی ایشان حتی از عرض دلاوری‌های کربلا بالاتر بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به داستان سخنرانی امام سجاد در مسجد جامع دمشق، اضافه کرد: اهل بیت توانستند در شام به مردمی که فکر می‌کردند یزید یک خارجی را کشته، ثابت کنند او فرزند رسول خدا را کشته است؛ وقتی خطیب در مسجد جامع دمشق ضد حضرت امیر المومنین (ع) و در مدح ابوسفیان سخن می‌گفت، فکر نمی‌کرد امام سجاد(ع) آنجا را به میدان نبرد اموی زدایی تبدیل کند.

اقامه نماز بر پیکر شهید تازه تفحص شده

بعد از اقامه نماز جمعه امروز در حرم مطهر رضوی، آیت‌الله علم الهدی بر پیکر مطهر یک شهید تازه تفحص شده نماز خواند.

پیکر مطهر "محمدآرش احمدی" شهید مدافع حرم از لشکر فاطمیون جمعه گذشته ۱۹ شهریورماه مورد تفحص و شناسایی قرار گرفته بود.

شهید احمدی، متولد ششم خردادماه سال ۱۳۷۵ در مشهد مقدس بود که ۲۷ مهرماه سال ۹۵ مصادف با ۱۷ ماه محرم توسط جنایتکاران تکفیری در سوریه به مقام عظمای شهادت نائل آمده بود.

او تنها پسر خانواده بود که ۴ خواهر دارد و با وجود سن کم توانسته بود خود را به خیل مدافعان حرم حضرت زینب (س) رسانده و پنج بار به سوریه اعزام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha