جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی گفت: تبرک جویی، بوسیدن، توسل جویی و احترام در مقابل قبور معصومین به هیچ عنوان به معنای پرستش نیست و فقط خداوند یکتاست که شایستگی پرستش را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی در سومین جلسه مدرسه تابستانی شبهه پژوهی عاشورا تا اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد ضمن بررسی «شبهات مرتبط با مسئله زیارت» گفت: اصولاً باید دانست چرا ما مسلمانان هزینه های مختلفی برای امور مربوط به زیارت صرف می کنند؟؛ آیا این امور لازم است انجام گیرند؟

وی افزود: عده ای از مسلمانان بویژه وهابیون مخالف این گونه امورند و می گویند چه لزومی دارد به زیارت قبور برویم؟یکی از مهمترین مسائل تربیتی معرفی الگوهای برتر است؛ اگر هر جامعه ای الگوهای شایسته ای در جهت مثبت برای خود انتخاب کند قطعاً به رشد در ابعاد مختلف خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی، مطرح شدن داستان های قرآنی در این کتاب آسمانی را جهت معرفی الگوهای مناسب دانست و گفت: خداوند متعال با بیان داستان هایی همچون زندگی حضرت یوسف پیامبر یا ابراهیم علیه السلام به دنبال ارائه الگوی مناسب برای تربیت دینی جامعه بشری بوده است.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: ما با رفتن به حج و انجام سعی بین صفا و مروه به یاد هاجر و ایمان او و حضرت ابراهیم می افتیم؛ این یادآوری موجب تربیت ماست.

وی با اشاره به اینکه زیارت ائمه اطهار علیهم السلام موجب تربیت انسان ها در جهت تعالی است افزود: با زیارت حضرت ابوالفضل علیه السلام رابطه اجتماعی بین ایشان و یاران امام حسین ع برای ما تداعی می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی بیان داشت: زیارت ها وقتی که به صورت گروهی انجام می شوند تظاهراتی برای معرفی الگوهای برتر بشری به دنیا می گردند.

وی گفت: دشمنانی که از پیشرفت های جهان اسلام و معرفی الگوهای اسلامی به دنیا نگران هستند می خواهند این تظاهرات را تضعیف نمایند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام نمی توانند این عظمت را ببینند و از طریق گروه های مانند وهابیون به شبهه پراکنی در این مورد می پردازند.

وی با تأکید بر لزوم استمرار پیاده روی اربعین عنوان داشت: بزرگترین تجمع در دنیا به نفع تشیع و در مراسم اربعین بوده است اما این پیاده روی یکصد کیلومتری مورد پوشش رسانه ای دشمنان قرار نگرفت.

این پژوهشگر حوزوی گفت: عده ای می گویند هزینه هایی که برای زیارت می شود صرف کمک به نیازمندان گردد؛ اما این حرف ها در حالی است که همزمان در همین دوران هزینه های سنگینی صرف سفر به کشورهای مختلف برای خوشگذرانی می شود.

وی ادامه داد: وهابیون مدعی هستند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند کسی نباید بار سفر ببندد مگر برای رفتن به زیارت مسجد الحرام یا نماز خواندن در مسجد النبی و مسجدالاقصی؛ وهابیون می خواهند با برداشت غلط از این حدیث و به نام پیامبر از رفتن به زیارت جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی ممنوعیت سفرهای مختلف اعم علمی، درمانی و غیره را از لوازم این حدیث با برداشت وهابیت برشمرد و خاطرنشان کرد: برخلاف تصور وهابیون این حدیث یک مستثنی منه خاص دارد که به قرینه لفظ «مسجد» می خواهد بگوید برای انجام عبادت و نماز خواندن آنچنان فضیلتی در انجام این امور در این سه مکان هست که می ارزد از شهری دیگر به این سه مکان برویم.

وی گفت: بوسیدن ضریح و درب حرم های ائمه و اولیای الهی از باب احترام است و این چیزی غیر از پرستیدن آن ها می باشد؛ این نشأت گرفته از عشق مؤمنین به افراد مدفون در داخل آن ضریح و قبور است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی بیان داشت: سنگ قبر از زمانی که به یکی از اولیای الهی، امامان یا پیامبر اکرم(ص) نسبت پیدا کرد شرافت می یابد و مورد احترام قرار می گیرد.

وی ضمن بیان آیه ۶۴ سوره نساء افزود: خداوند طلب استغفار از سوی پیامبر اکرم برای مردم را عامل تسریع در اجابت دعای آنان اعلام داشته است؛ باید پرسید آیا پس از رحلت پیامبر این آیه تعطیل می گردد؟

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص)خودشان نسبت به زیارت قبر شریفشان دستور داده اند؛ این موضوع در روایات اهل تسنن نیز موجود است.

وی گفت: متأسفانه وهابیون اظهار تواضع و زیارت قبور اولیای الهی را مساوی با پرستش قلمداد کرده اند و این امر موجب انحراف آنان و تقابل با مسئله زیارت شده است.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر لزوم تمایز دادن بین پرستش و احترام گذاشتن عنوان داشت: تبرک جویی، بوسیدن، توسل جویی و احترام در مقابل قبور معصومین به هیچ عنوان به معنای پرستش نیست و فقط خداوند یکتاست که شایستگی پرستش را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha