جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «مبانی کلامی اقدامات اجتماعی امام سجاد علیه السلام» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نرگس ادیب راد، طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «مبانی کلامی اقدامات اجتماعی امام سجاد علیه السلام» با راهنمایی حجت الاسلام محمدعلی رستمیان و داوری حجت الاسلام حسین رجبی دفاع کرد.

ادیب راد در دفاع از پایان نامه خود گفت: بسیاری از سخنرانان و مداحان عامی در ذهن مردم، امام سجاد (علیه السلام) را فردی بیمار و گوشه نشین قلمداد کرده‌اند که هیچ گونه فعالیت مهم در زمان خود نداشته و تنها با دعا با مردم ارتباط برقرار می‌کرده است این در حالی است که امام سجاد (علیه السلام) ادامه دهنده راه پدران خویش بوده و لحظه‌ای از مبارزه با ظلم و جور غافل نبوده است.

وی ادامه داد: در این تحقیق سعی شده تا گوشه‌ای از مبانی کلامی اقدامات اجتماعی که شامل امور اعتقادی، سیاسی، اقتصادی است را بررسی کنیم تا شاید چراغ راهی باشد برای جویندگان حقیقت ناب امامت و رهبری در جامعه اسلامی.

ادیب راد یاداور شد: دوران امام سجاد (علیه السلام) دوران بسیار سختی بود. ارزش‌های دینی بشدت دچار انحراف شده و گستاخی به حدی رسیده بود که مردم را برده خود می‌دانستند. امام سجاد (علیه السلام) در این زمان به طور دائمی از خود مراقبه و محاسبه داشتند و اعمال خود را در برابر خدا به طور دقیق انجام می‌دادند و بیشترین اخلاص ایشان در برابرخدا بود. آن حضرت همه امور اجتماعی را خانواده، مردم و خلفا وقت با معنویت خود به خوبی مدیریت می‌کردند.

وی هدف از نگارش این مقاله را توجه به مبانی کلامی اقدامات اجتماعی امام سجاد (علیه السلام (در عصری است که اختناق شدید از نظیر اجتماعی و سیاسی در جامعه پدید آمده بود دانست و گفت: مقصود از مبانی کلامی، اصولی است که رفتارهای متغیر ائمه (علیهما السلام) مثل صلح امام حسن (علیه سلام) و مبارزه و شهادت امام حسین (علیه السلام) بر اساس آن بتواند به‌خوبی تبیین شود. و آگاهی امام از وضع موجود در جامعه و اقدامات آن به نحو احسن است.  مانند دوران اسارت آن حضرت که با مبانی امامت و نبوت دشمن خود را به زانو درآورد و خطبه کوبنده علیه حکومت ظلم و ستم ایراد کرد.

ادیب راد اظهار کرد: نوع رفتار و گفتار و کردار امام سجاد (علیه السلام) و تمامی ائمه اطهار (علیهم السلام) و اقدامات آنان بر جامعه می‌تواند بهترین الگو برای ما در اداره جامعه باشد.

وی گفت: این مقاله شامل سه فصل می‌باشد که فصل اول مبانی اقدامات فرهنگی امام و فصل دوم اقدامات سیاسی امام سجاد و فصل سوم اقدامات اقتصادی امام می‌باشد و روشی که در این تحقیق از آن استفاده شده است، روش کتابخانه‌ای و با استفاده از فیش برداری از کتب و سایت‌ها و مجلات جدید در زمینه اقدامات اجتماعی امام سجاد (علیه السلام) می‌باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha