پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کشتی

حوزه/ حازم احمد فضاله تحلیگر عراقی طی یادداشتی نوشت: امام خامنه ای فرمودند رفع تحریم دست دشمن است و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان میتوانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، در ماه های اخیر که لبنان با بحران های زیادی همچون خلا سیاسی، فشار اقتصادی و روانی در عرصه های مختلف و در قالب جنگ نرم آمریکا روبرو شده بود محور مقاومت دست به ابتکار جالبی در شکست تحریم سوخت لبنان زد و با پیشنهاد دبیرکل حزب الله لبنان و موافقت جمهوری اسلامی ایران و همکاری سوریه، کشتی های سوخت از ایران به بندری در سوریه انتقال پیدا کرد و از آنجا راهی لبنان شد. رسیدن سوخت ایران به لبنان واکنش های زیادی را در فضای مجازی بر انگیخت و بسیاری از مردم لبنان از این اقدام به موقع و شجاعانه ایران تشکر کردند.

در همین راستا "حازم احمد فضالة" تحلیلگر عراقی یادداشتی با عنوان " امام خامنه ای با کشتی خود دریا را شکافت و دشمنان و ناوهای آنها را سرگردان پشت سر گذاشت" نوشت، که در شبکه ها و گروه های مجازی عراقی منتشر شده، و با استقبال گسترده ی مخاطبان مواجه شده است.

در این یادداشت ارسال کشتی های سوخت از سوی امام خامنه ای (دام ظله) برای نجات مردم لبنان از تحریم ظالمانه کشورهای عربی و غربی، به شکافتن دریا توسط حضرت موسی (علیه السلام) برای نجات مردم از ظلم و ستم فرعون تشبیه شده است. در پایان این یادداشت تاکید شده است که این پیروزی های پی در پی و بزرگ نشان دهنده  صحت سخنان مقام عظمای ولایت فقیه است که فرمود: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان میتوانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است».

در این یادداشت آمده است:

کشتی ایرانیِ ساخت ولایت فقیه که به گفته سید حسن نصر الله «جزئی از خاک لبنان است» بار سوخت خود را از دریاها عبور داد و به تانکرهای انتقال سوخت لبنانی رسانید. اگر این پیروزی بزرگ را در کنار حرکت ناوگان ایرانی در ژوئن ۲۰۲۰ از بنادر ایران و رسیدن آنها به بنادر ونزوئلا در دریای کارائیب در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که معادلات قدرت جدیدی در جهان در حال شکل گرفتن است.

جمهوری اسلامی ایران توانست طرح آمریکا برای ایجاد پایگاه مقدم ناتو در غرب آسیا (در افغانستان) را شکست دهد و به جای آن پایگاهی در خط مقدم جبهه مقاومت یعنی در ونزوئلا از ژوئن ۲۰۲۰تاسیس کند.

ما در مقاله قبلی گفته بودیم جمهوری اسلامی ایران سخت ترین و دشوارترین هدف را محقق کرد و تمام ناوگان استراتژیک آمریکا که دریاها و اقیانوس ها و تنگه های مهم را تحت کنترل دارند، به مبارزه طلبید و با توجه به این موضوع نکاتی را مطرح می کنیم:

۱. ونزوئلا به دلیل فاصله جغرافیایی که آن را از ایران جدا می کند و پیچیدگی های ژئواستراتژیک در دریاها و اقیانوس های تحت کنترل ناوگان استراتژیک آمریکا ،سخت ترین و دشوارترین هدف  بود و  قرار بود آنها مسیر ناوگان ایرانی را مختل کنند و از رسیدن آن به ونزوئلا جلوگیری کنند. اما ناوگان آنها در مقابل ناوگان ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت می کردند شکست خوردند و بر اساس موقعیت جغرافیایی از خلیج فارس تا اقیانوس اطلس تعدادی از آنها را ذکر می کنیم: ناوگان پنجم ایالات متحده ، ناوگان ششم ایالات متحده و ناوگان چهارم ایالات متحده.

۲. کشتی ولایت فقیه که نزدیکترین محاصره، یعنی محاصره سوریه و لبنان را از بین برد و شکست ناوگان های استراتژیک آمریکا را که در مسیر آن ایستاده بودند را تکرار کرد. این ناوگان ها شامل:

اول: ناوگان استراتژیک پنجم ایالات متحده ، مستقر در (بحرین - منامه) ، که مسئولیت آن شامل: خلیج  فارس ، بخش هایی از اقیانوس هند ، دریای عرب و دریای سرخ است.

تنگه هایی که در حدود وظایف ناوگان پنجم هستند عبارتند از:

الف - خلیج فارس - تنگه هرمز

 ب- شمال دریای عرب از جنوب ایران که پس از خروج از تنگه هرمز وارد آن می شود.

 ج- تنگه باب المندب؛ دروازه ورودی به دریای سرخ که نفتکش های ایرانی پس از دریای عرب وارد آن می شوند.

د - گذر از دریای سرخ

ه - عبور از کانال سوئز

دوم: ناوگان ششم راهبردی ایالات متحده ، محل اصلی آن در (ایتالیا - ناپل) است و مسئولیت آن شامل: مدیترانه ، اروپا و آفریقا است.

۳. این دو ناوگان در برابر کشتی ولایت فقیه شکست خوردند و عملاً از خدمت خارج شدند اما مزایای آنها و ناوگان چهارم آمریکا چیست؟ مسئول حفاظت از منافع خود در اقیانوس اطلس جنوبی و مسئول اجرای موارد زیر هستند:  

قوانین دزدی دریایی آمریکا در دریای کارائیب و اقیانوس اطلس که از آن محافظت می کند: دادگاه دریانوردی.

بنابراین، نظریه هدف قرار دادن دورترین، دشوارترین (شکست محاصره ونزوئلا) به بار نشست، و به طور حتمی نزدیک ترین هدف(شکست محاصره سوریه و لبنان) نیز به ثمر رسید، و این ثمره، جنبش قدرتمند در ژوئن ۲۰۲۰ است.

۴. ناوگان پنجم آمریکا که قرار است نقشِ جن غول پیکر و استاد و محافظ دریاهای خلیج و دریای سرخ را از محور مقاومت ایفا کند. در چراغ جادویی او چیزی بیشتر از مانور نظامی با اسرائیل در (خلیج عقبه هم مرز با ایلات) وجود نداشت. این گردن شکسته که با مسیر کشتی قدرتمند ولایت فقیه تماسی نداشت، ناوگان آمریکایی حقیرو ناچیزی در مانور ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ بود.

۵.احکام جدیدی که توسط عزیز لبنان، سید مقاومت  سید حسن نصرالله وضع شد ، عبارت بودند از:

اول: اعلام اینکه دریاها و کریدورهای آسیای غربی به ویژه خلیج فارس، هرمز، باب المندب، دریای سرخ و مدیترانه حق کشورهای غرب آسیا هستند و حضور آمریکایی ها در آنها هیچ ارزشی ندارد و اسرائیلی ها هیچ گونه اختیاری بر آنها ندارند.

دوم: حمله به ناوگان، کشتی ها و نفتکش های محور مقاومت با یک پاسخ مشترک مواجه خواهد شد.

 سوم: ما نه محاصره آمریکا و اروپا و نه قانون سزار و نه دیگران را به رسمیت نمی شناسیم و مرحله تحمیل و محدود کردن و محاصره به پایان رسیده است و قانون سزار بدون هیچ گونه درخواست از سوی اسد رئیس جمهور سوریه  نقض شده است.

چهارم: دوروتی شیا (سفیر آمریکا در لبنان) توانایی مدیریت اصول  درگیری در مواجهه با حزب الله را ندارد.

پنجم: هرچه آمریکا و محور آن بیشتر بر حزب الله فشار بیاورند، حزب الله و متحدانش با دل های شجاع و استوار چون آهن با قدرت بیشتری قیام می کنند.

ششم: موفقیت حزب الله و جمهوری اسلامی، آمریکا را به معادله ای منتقل کرد که آن را بین دو راه قرار داد: باخت یا باخت بزرگتر یعنی زمان معادله (برد-برد) به پایان رسیده است.

هفتم: فعال سازی و پیروزی نظریه امام خامنه ای که سایه اش مستدام باد: "خنثی سازی تحریم ها بهتر از برداشتن آنها است".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha