شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تیم ملی والیبال

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بلندقامتان ایران بر بام آسیا ایستادند

تیم ملی والیبال ایران در فینال بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا از ساعت ۱۳:۳۰ امروز یکشنبه در شهر چیبا به مصاف ژاپن رفت و میزبان خود را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد و از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. جواد کریمی، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، امیرحسین توخته، علی‌اصغر مجرد و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو)، بازیکنان تیم  ملی ایران به‌انتخاب بهروز عطایی برای شروع بازی حساس و انتقامی فینال مقابل ژاپن بودند. برای تیم ملی ایران که همه بزرگانش در المپیک و لیگ ملت‌ها به ژاپن باخته بودند، پیروزی در این بازی، فراتر از قهرمانی آسیا بود. ایران، ست نخست را با تسلط و برتری آغاز کرد ولی بازیکنان ژاپن با قدرت توپ‌گیری و استفاده از اشتباهات بازیکنان ایران، بازی را به تساوی کشاندند ولی در نهایت نتیجه این ست، ۲۷ بر ۲۵ برای ایران بود. ست دوم، فرصتی برای نمایش دفاع روی تور ایران و توپ‌گیری پرتلاش ژاپنی‌ها بود. همکاری مدافعان روی تور و اسپکرهای تیم ایران در این ست، منتج به ثبت نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به‌سود شاگردان عطایی شد. در ست سوم نیز بازی پایاپای پیش رفت و در نهایت شاگردان عطایی با نتیجه ۳۱ بر ۲۹ به برتری رسیدند. این اولین قهرمانی تیم ملی در آسیا با سرمربی ایرانی است.

منبع:تسنیم

بایدن سیاست اخراج مهاجران را از سر گرفت

یک قاضی وزارت دادگستری آمریکا چند روز پیش با ازسرگیری اجرای این فرمان ترامپ، مخالفت کرده بود. بایدن که زیر فشار فزاینده کارشناسان بهداشتی، مدافعان مهاجرت و برخی سیاستمداران دمکرات برای متوقف کردن تلاش برای اجرای این فرمان قرار دارد که به صورت پایه ای دسترسی صدها هزار مهاجر را به درخواست پناهندگی، قطع می کند، ازسرگیری اجرای سیاست معروف به عنوان ۴۲ را برای محدود کردن گسترش همه گیری ویروس کرونا ضروری می داند، اما داده ها و دلایل علمی برای اثبات این استدلال ارایه نکرده و بسیاری از کارشناسان بهداشت همگانی آن را نپذیرفته اند. نوا گاتشالک مدیر بخش سیاست جهانی آکسفام آمریکا که مدافع حقوق مهاجران است، تلاش دولت بایدن را برای ابقای سیاست های ضدمهاجهرتی و بیگانه ستیزانه دوره ترامپ، بسیار ناامید کننده دانست. دولت ترامپ جمهوری خواه که پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا سیاست های سختگیرانه ای در باره مهاجرت غیرقانونی و حتی قانونی، به اجرا گذاشته بود، در مارس ۲۰۲۰ و در آستانه همه گیری کووید – ۱۹، اجرای این قانون اخراج مهاجران را آغاز کرد. بایدن در فوریه ۲۰۲۱ کودکان بی سرپرست را از اجرای این سیاست مستثنی کرد و دولتش، این قانون را برای شمار کمتری از خانواده های بازداشت شده در مرز به اجرا می گذاشت. حکم این قاضی در باره خانواده هاست نه بزرگسالان مجرد که بیشترین شمار مهاجران دستگیر شده در مرز را تشکیل می دهند. افزایش مهاجرانی از کشور هائیتی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را با چالش سیاسی و انسانی جدیدی مواجه کرده است. بیش از ۱۰ هزار مهاجر عمدتا از هائیتی به همراه مهاجران کوبایی، ونزوئلایی و نیکاراگوئه ای، شب ها را در اردوگاه کثیفی زیر پلی در جنوب تگزاس سپری می کنند و انتظار می رود بر تعداد آنها افزوده شود. بیشتر این افراد به رویترز گفته اند که به طور مستقیم از هائیتی نیامده اندو راهی طولانی را از مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی طی کرده اند. هائیتی فقیرترین کشور نیمکره غربی تاریخ پر نشیب و فرازی را پشت سر گذشته است و رئیس جمهوری این کشور در ماه ژوئیه (تیر) ترور شد. همچنین زلزله مهیبی در ماه آگوست این کشور را لرزاند و توفان آن را در نوردید. بسیاری از مهاجران هائیتیایی به رویترز گفته اند که قبلاً در آمریکای جنوبی، اغلب در کشورهای برزیل یا شیلی زندگی می کرده اند و اکنون به دلیل ناتوانی در دستیابی به وضعیت قانونی یا تلاش برای تأمین شغل مناسب، به شمال سفر کرده اند. برخی از منتقدان بایدن که با وعده در پیش گرفتن رویکرد انسان دوستانه تری در مقابل مهاجرت، به قدرت رسید، بر این باورند که سیاست های بایدن باعث تشویق مهاجران شده است. گِرگ آبوت فرماندار جمهوریخواه تگزاس که برخی از مهاجران را به دلیل عبور غیرقانونی بازداشت کرده، قصد دارد بعد از توقف طرح ترامپ برای ساخت دیوار مرزی، دیوار دیگری را برای جلوگیری از ورود مهاجران احداث کند روز جمعه قانونی را برای افزایش ۱.۸ میلیارد دلاری در بودجه دولتی برای ایجاد امنیت مرزی در دو سال آینده امضا کرد. آمار دولتی نشان می دهد: مقامات آمریکایی در ماه آگوست، بیش از ۱۹۵ هزار مهاجر را در مرز جنوب غربی این کشور بازداشت کرده اند.هر چند بایدن بسیاری از اقدامات مهاجرتی ترامپ را لغو کرده است برخی سیاست های استثنایی را در دوران همه گیری وضع کرده که باعث بازداشت مهاجران در مرز مکزیک و بازگرداندن آنها شده است. بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان تنها که در مرز مکزیک بازداشت شده اند بر اساس این سیاست بایدن فورا بازگردانده شده اند.

منبع:ایرنا

چین از میراث جهانی ایران رونمایی کرد

نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن همزمان با نوزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب چین با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن همزمان با نوزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب چین با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ ناشر و همچنین ۵۷ کشور شرکت کردند. امسال در محل برگزاری نمایشگاه به منظور افزایش ارتباط ناشران و غرفه داران شرکت کننده در نمایشگاه، مکانی را برای برقراری ارتباطات برخط (آنلاین) با سایر غرفه دارانی که دارای غرفه مجازی هستند، فراهم شده است. در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن به دلیل محدودیت‌های سخت ورود به کشور چین از جمله گذراندن قرنطینه ۲۱ روزه، بسیاری از ناشران بین‌المللی از کشورهای مختلف نتوانستند حضور یابند. در حاشیه این نمایشگاه از کتاب میراث جهانی ایران به سه زبان فارسی، چینی و انگلیسی رو نمایی شد.

منبع:شبکه خبر

رنگ آبی به نقشه کرونایی کشور بازگشت

آخرین آمار رنگ‌بندی کرونایی نشان می‌دهد؛ بعد از ماه‌ها ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند و این در حالی است که ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی و ۱۳۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین همزمان با تزریق بیش از ۴۳ میلیون دوز واکسن در کشور، بازگشایی سامانه واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۶۸ و ماقبل و واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال از روز سه‌شنبه اخبار خوشی را از کاهش روند بستری در تمامی استان‌های کشور می‌دهد با وجود این، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا به «ایران» می‌گوید: هنوز آمار ابتلا و بستری در بسیاری از شهرها بالا است و علی‌رغم تیراژ بالای واکسیناسیون هنوز تعداد مرگ و میر در کشور بالا است. این در حالی است که در یک و نیم ماه گذشته و از اواسط تیر ماه تزریق واکسیناسیون در ایران ۷ برابر رقم قبلی (از ابتدا پنج میلیون دوز واکسن کرونا تا تیرماه سال‌جاری تزریق شده بود) افزایش یافته است. وضعیت اپیدمی در ایران به این شکل است که حدود ۲۱استان کاملاً از پیک پنجم عبور کرده و سیر نزولی را طی می‌کنند و در سایر استان‌ها نیز سیر افزایش یابنده بیماری متوقف شده است. آخرین گزارش‌ها از بررسی وضعیت بستری‌های کرونایی در شرایط پیک پنجم کرونا نشان می‌دهد که تعداد کل بستری‌های روزانه که در اواخر مرداد به حدود ۱۴ هزار نفر رسیده بود بتدریج کاهشی شده و به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مورد در روز رسیده است. در تهران هم تعداد کل بستری‌ها ۲۸ درصد از شرایط اوج خود فاصله گرفته است.با این حال و بنا به‌گفته حمید سوری شدت کرونا در استان‌های مختلف یکسان نیست و از این بابت نمی‌توان نسخه واحد کشوری برای مدیریت واحد واکسیناسیون تجویز کنیم و باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی آزادی عمل داده شود تا متناسب با سطح خطر جمعیت‌های هدف‌شان را تعریف کنند.

منبع:ایرنا

رهبر معظم انقلاب با استعفای محسن رضایی موافقت کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند. متن پی‌نوشت رهبر معظم انقلاب بر هامش نامه استعفای آقای محسن رضایی به این شرح است: بسمه‌تعالی جناب آقای دکتر محسن رضایی تلاش‌ها و زحمات شما در سالیان متمادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت فراموش نشدنی است. ضمن پذیرش استعفای جنابعالی، موفقیتتان در مسئولیت جدید را از خداوند متعال مسألت میکنم. والسلام علیکم و رحمة الله.

منبع:ایسنا

احمدوند معاون فرهنگی ارشاد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی یاسر احمدوند را به عنوان معاون امور فرهنگی این وزارتخانه منصوب کرد.در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به یاسر احمدوند آمده است: «نظر به شایستگی‌ها و سوابق جناب‌عالی در حوزه نشر و کتاب و شناخت دیرین از توانمندی‌ها و با عنایت به روحیه انقلابی و مکتبی که دارید، به موجب این حکم به سمت «معاون امور فرهنگی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و با مشی فرهنگی و خردمندانه‌ای که از آن بهره‌مند هستید، و با امعان نظر به اهداف و وظایف معاونت فرهنگی، رویکردهای فرهنگی دولت مردمی و مأموریت‌های ذیل، اعتلای اندیشه و قلم مورد اهتمام قرار گیرد. ۱- برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء و تعمیق ارزش‌های فرهنگی اصیل اسلام و انقلاب و به‌ویژه اندیشه‌های والای حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ۲- برنامه‌ریزی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف در راستای عدالت فرهنگی نظیر جشنواره‌های پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب و باشگاه‌های کتابخوانی ۳- برنامه‌ریزی در جهت تولید، توسعه و ترویج فرهنگ مکتوب و پژوهش‌های فرهنگی مبتنی بر اصول و ارزش‌های دینی۴- حمایت از حقوق نویسندگان، اهل قلم و ناشران۵-تدوین طرح‌های حمایت از آثار مکتوب ارزشمند در حوزه‌های انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی – ایرانی، نوآوری و پیشرفت و جهاد و مقاومت ۶- زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردمی برای مشارکت در تمامی حوزه‌های مرتبط و واگذاری امور مربوطه به آنان ۷- طراحی و برنامه‌ریزی لازم در جهت ارتقاء، گسترش و خودکفایی ملی در صنعت چاپ و نشر ۸- تلاش و برنامه‌ریزی در جهت گسترش مناسبات فرهنگی با مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور توسعه فرهنگ و ارزش‌های مورد تأیید نظام مقدس جمهوری اسلامی و شرکت در نمایشگاه‌های کتاب در خارج از کشور براساس اولویت‌های ابلاغی ۹- تدوین طرح برای حمایت از حقوق صاحبان آثار (مؤلفان، مصنفان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، ناشران) و تعیین ضمانت‌های اجرایی آن۱۰-تعامل سازنده و تبادل نظر با صنوف مرتبط و فعالان حوزه نشر و کتاب مزید توفیق جناب‌عالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهبری حکیمانۀ حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از خداوند منّان خواستارم.» بر اساس این خبر، یاسر احمدوند دارای مدرک دکترای عرفان و تصوف اسلامی از دانشگاه ادیان و مذاهب قم است. از جمله سوابق او در عرصه نشر می‌توان به مدیریت انتشارات موسسه همشهری، معاونت اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت پخش محصولات فرهنگی ترنج، مدیرعامل فروشگاه‌های ترنجستان، مدیریت مرکز آموزش‌های کاربردی نشر، مدیریت روابط عمومی بنیاد دایرةالمعارف و عضویت در هیات مدیره مجتمع چاپ واژه‌پرداز اندیشه اشاره کرد. دبیری جشنواره کتاب کودکان دفتر تبلیغات اسلامی، سردبیری هفته‌نامه صداوسیما و فصلنامه دیدار، سردبیری هفته‌نامه همشهری محله، سردبیری ماهنامه مهر و ماه، مدیرمسئولی نشریه شیرازه کتاب و سردبیری سایت کانون اندیشه جوان از دیگر سوابق فرهنگی احمدوند است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در لوح جداگانه‌ای از تلاش‌های محسن جوادی، معاون پیشین امور فرهنگی این وزارتخانه قدردانی کرد. پیش‌تر محسن جوادی از استادان بنام دانشگاه قم به مدت چهار سال عهده‌دار سمت معاونت امور فرهنگی بود. مراسم تکریم و معارفه معاونت امور فرهنگی در اولین جلسه شورای معاونان وزارتخانه برگزار خواهد شد.

منبع:ایسنا

دستگاه ریز شناسایی تومور اختراع شد

محققان "دانشگاه فناوری کمنیتس" آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه کوچک زیست سازگاری خبر داده‌اند که که با ورود به بدن قادر به شناسایی تومورها است. تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند سرطان امری دشوار است. این دستگاه کوچک که توسط دانشمندان آلمانی ایجاد شده است می‌تواند به محققان در شناسایی زود هنگام سرطان کمک کند. این دستگاه نظارتی که محققان موفق به توسعه آن شده‌اند می‌تواند با ورود به بدن انسان بر سطح pH خون که یکی از نشانه‌های اولیه سرطان است، نظارت داشته باشد. دستگاه مذکور "ابرخازن زیستی نانو "(nano-biosupercapacitor) یا "NBSC" نام دارد. خازن وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و این بدان معناست که پس از ورود به بدن می‌تواند به طور مستقل در بدن عمل کند. این وسیله به دلیل اندازه بسیار کوچکش قادر است به نقاطی از بدن که تا پیش از این غیرقابل دسترس بوده، برود. در توسعه چنین دستگاه‌هایی باید چندین نکته را در نظر گرفت که مهمترین آنها می‌تواند امن و زیست سازگار بودن دستگاه باشد. زیست‌سازگاری مربوط به رفتار زیست‌ماده‌ها در زمینه‌های مختلف است. محققان پیش از این در ابرخازن‌هایی که توسعه داده‌اند از مواد زیست سازگار استفاده نکرده‌اند. در توسعه آنها از الکترولیت‌های خورنده استفاده می‌شد که آنها نیز در صورت بروز نقض یا آلودگی دچار تخلیه الکتریکی می‌شدند. بنابراین برای استفاده در داخل بدن مناسب نبودند. دستگاه مذکور نه تنها سبب انتشار ماده مضری در بدن نمی‌شود بلکه همزمان با بدن عمل می‌کند. آنزیم‌ها و سلول‌های زنده‌ای که به طور طبیعی در خون وجود دارند، عملکرد دستگاه را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند و این امر به حل مشکل "خود تخلیه‌ای"(self-discharging) ابرخازن‌های کوچک کمک می‌کند. مقدار pH خون ممکن است دچار نوسان شود این امر می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه سرطان باشد. به همین منظور اندازه‌گیری مداوم آن می‌تواند به تشخیص زود هنگام تومور کمک کند. برای این منظور، محققان یک حسگر نظارت بر  pH ایجاد کردند که انرژی خود را از ابرخازن nBSC انرژی دریافت می‌کند. اما فقط pH خون در نوسان نیست. نحوه جریان خون و فشار رگ‌های خونی نیز در حال تغییر مداوم است. جریان خون ضربان دارد و بسته به قطر رگ و فشار خون علملکرد متفاوتی دارد. این بدان معناست که هر دستگاهی که به سیستم گردش خون وارد می‌شود باید بتواند در برابر این شرایط مقاومت کند و با آن سازگار شود. نتایج آزمایشات نشان داد دستگاه مذکور عملکرد خوبی دارد و در این محیط پایدار باقی می‌ماند.

منبع:ایسنا

قطر جنگنده‌های "ابابیل" را آزمایش کرد

وزارت دفاع قطر ویدیویی را از آزمایش جنگنده‌های اف-۱۵ با نام ابابیل ساخت شرکت بویینگ آمریکا منتشر کرد.به نقل از الخلیج آنلاین، رسانه‌های قطری اعلام کردند که خالد العطیه، وزیر دفاع این کشور جنگنده‌های "ابابیل F۱۵-QA" را در آسمان آمریکا آزمایش کرد. وزارت دفاع قطر نیز ویدیویی را از آزمایش جنگنده‌های ابابیل ساخت شرکت بویینگ آمریکا منتشر کرد. قطر و شرکت بویینگ ۲۶ اوت از جنگنده ابابیل طی مراسمی در آمریکا با حضور خالد العطیه رونمایی کردند. خبرگزاری رسمی قطر"قنا" در آن زمان اعلام کرد که این جنگنده باعث می‌شود قطر در زمینه هوایی برتری کاملی در منطقه خلیج فارس داشته باشد. این جنگنده دارای تکنولوژی‌های جدید است. قرار است سری اول این جنگنده‌ها طی سال جاری میلادی وارد قطر شود. این جنگنده به عقیده کارشناسان از بهترین جنگنده‌ها از حیث واکنش‌های سریع چه در مأموریت‌های هجومی و چه دفاعی است.

منبع:ایسنا

رئیس جمهور دستور بررسی ظرفیت های شانگهای را صادر کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: امروز نه تنها وزارت امور خارجه بلکه همه وزارتخانه‌ها مسوولیت و ماموریت دارند که از ظرفیت ایجاد شده، نهایت استفاده را در رونق و شکوفایی اقتصادی کشور بعمل بیاورند. وی اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و منطقه دانست و اظهار داشت: امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار بگیرند. رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر می‌دانند و احساس می کنند می توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری را با ایران رقم بزنند و در سخنان خود نیز بر تقویت و تعمیق سطح همکاری با تهران تاکید داشتند. رئیسی تسریع در فعال کردن بندر چابهار را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: بندر چابهار دروازه ارتباط با کشورهای آسیایی و جهان است ، لذا شتاب در توسعه و بهره برداری آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. وی همچنین به رایزنی‌های انجام شده برای تقویت همکاری های دوجانبه با تاجیکستان اشاره کرد و گفت: دو کشور ارتباط فرهنگی با ریشه و اعتقادی با یکدیگر دارند و در این سفر، دو طرف مصمم شدیم تا فصل نوینی از روابط دو جانبه بین دو کشور رقم بخورد. رییس جمهور تصریح کرد: سیاست خارجی دولت ، تقویت روابط با کشورهای همسایه با اولویت دیپلماسی اقتصادی است و این سیاست را با قدرت پیگیری خواهیم کرد و هیچ مانعی برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌ها و فداکاری دست اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت کشور گفت: امروز شتاب واکسیناسیون برای مردم امیدبخش شده است و در کنار آن دقت و انضباط واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: به لطف الهی با شتابی که در روند واکسیناسیون آغاز شده سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در زمان خود آغاز خواهد شد و همه دانش آموزان، دانشجویان و خانواده آنها اطمینان داشته باشند که امر آموزش در کشور رونق خواهد گرفت و تعطیلی و تاخیر در آن را خسارت به فرزندان خود می‌دانیم. رییس جمهور همچنین تداوم حرکت به سمت رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم این روند با سرعت بیشتر همراه بوده و برای مردم ملموس باشد. رئیسی خاطر نشان کرد : در تصمیمات اقتصادی به دنبال آن هستیم که اقدامات، همراه با مطالعه و کار کارشناسی باشد تا گام‌های اجرایی که در حوزه اقتصادی برداشته می شود تاثیرگذار و همراه با نتیجه روشن باشد. وی در ادامه به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرده و گفت: همه مردم ایران عاشق اباعبدالله الحسین(ع) هستند اما شرایط کرونایی و صیانت از جان مردم اقتضائاتی دارد و باید در چارچوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انضباط عمل شود تا سلامت زائران دچار آسیب نشود ضمن اینکه در این زمینه همکاری با دولت عراق نیز اهمیت دارد. رییس جمهور در ادامه با تبریک قهرمانی تیم والیبال کشورمان در مسابقات آسیایی اظهار داشت: در مقابل افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان وظیفه داریم که ضمن حمایت از آنان، زمینه ورزش قهرمانی را نیز در کشور تقویت کنیم.

منبع:تسنیم

امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش شد

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی را به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:  بسم الله الرحمن الرحیم امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی نظر به تعهد و شایستگی و پیشنهاد فرمانده کل آجا، شما را به سمت فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. اهتمام به ارتقاء توان و آمادگی‌های رزم در پاسخگویی هوشمندانه به هر سطح و نوع از تهدید هوایی و رشد سرمایه انسانی با رویکرد ساخت نیروی هوایی دانشمندِ تراز نظام اسلامی، در تعامل اثربخش و هم‌افزا با مجموعه بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران و بخش‌های ذیربط لشکری و کشوری، مورد انتظار است. از تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ی امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده در دوره مسئولیت تشکر می‌کنم. سعادت همگان را از خداوند متعال خواهانم.

منبع:تسنیم

دبیر جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند محسن رضایی، باصدور حکمی، محمدباقر ذوالقدر را به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد. متن کامل حکم آیت‌الله آملی‌لاریجانی به شرح زیر است: بسمه تعالی جناب آقای دکتر محمد باقر ذوالقدر دام عزه با عنایت به استعفای دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، جناب آقای دکتر محسن رضایی دامت توفیقاته که طی سالیان متمادی خدمات ارزشمندی در این سمت داشته‌اند و تشکر از زحمات بی دریغ ایشان، جنابعالی را که بحمدالله از شخصیت‌های انقلابی، صاحب فکر و دارای تجارب ارزشمند اجرایی می‌باشید، حسب ماده ۳ آیین‌نامه مجمع تشخیص و تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی، به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم. امید است به فضل الهی و با اهتمام و سعی بلیغ در انجام وظایف محوّله در دبیرخانۀ مجمع و سایر وظایف مرتبطه، در پیشبرد امور موفق باشید. در هرحال خداوند یار و ناصرتان باد. إنّه نعم المولی و نعم النصیر. از مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به جهت پذیرش پیشنهاد دبیری و نیز نصب جنابعالی به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکّر می‍‌کنم و سلامتی و دوام عمر همراه با توفیق و تسدید ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

منبع:تسنیم

حماس موشک جدید آزمایش کرد

جروزالیم پست امروز یکشنبه در خبری فوری مدعی شد که جنبش حماس یک نوع موشک جدید خود را به جهت آزمایش از سواحل نوار غزه به سمت دریا پرتاب کرده است. گفته می‌شود که آزمایش مذکور در راستای افزایش قدرت موشکی جنبش حماس صورت گرفته است. مسئولان جنبش فلسطینی حماس هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند. پیشتر منابع خبری اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی پس از دستگیری دو اسیر فلسطینی بازمانده از شش اسیری که موفق به فرار از زندان فوق امنیتی «جلبوع» شده بودند، سامانه‌های «گنبد آهنین» را در اطراف نوارغزه از بیم احتمال شلیک موشک از نوار غزه، به حالت آماده‌باش درآورده است. «ایهم کممجی» و «مناضل نفیعات» دو اسیر دیگر عملیات فرار از زندان فوق امنیتی جلبوع در یورش نظامیان صهیونیست به محله شرقی شهر جنین بازداشت شده‌اند. گفتنی است که این دو اسیر فلسطینی سیزده روز پیش از این به همراه چهار اسیر فلسطینی دیگر موفق به فرار از زندان جلبوع شدند و ضربه سختی به پیکره امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کردند. نظامیان صهیونیست پیش از این چهار اسیر از شش اسیر فلسطینی مذکور را مجدداً بازداشت کرده بودند.

منبع:مهر

یزدانی نماینده ایران در اسلو شد

انتخابات کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی کشتی در جریان رقابت‌های جهانی در شهر اسلو کشور نروژ برگزار می‌شود. در همین راستا فدراسیون کشتی حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و طلا، نقره و برنز جهان را به عنوان نماینده کشورمان در این انتخابات معرفی کرد. در این انتخابات ۷ عضو جدید کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی کشتی با رأی کشتی گیران شرکت کننده در رقابت‌های جهانی، مشخص خواهند شد. کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی کشتی از سال ۲۰۱۳ و به منظور محافظت از حقوق و منافع تمامی ورزشکاران سبک‌های المپیکی اتحادیه جهانی راه اندازی شده و در دو دوره قبل حمید سوریان و کمیل قاسمی عضو کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی بودند.

منبع:مهر

لبنان از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت شکایت کرد

وزارت خارجه لبنان از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. این شکایت پس از حفاری‌های غیرقانونی نفت و گاز رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه دو طرف، انجام شد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه لبنان از شورای امنیت خواسته است تا این شورا از هرگونه حفاری غیر قانونی رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه جلوگیری کند. پیشتر «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان از وزیر خارجه این کشور خواست تا برای جلوگیری از حفاری‌های نفتی و گازی رژیم صهیونیستی در منطقه دریایی مورد اختلاف، با طرف‌های بین‌المللی تماس‌های لازم را برقرار کند. وی در این زمینه گفت: درباره این موضوع از حقوق لبنان کوتاه نخواهیم آمد و سازمان ملل متحد باید به مسئولیت خود در ملزم کردن تل آویو به توقف تجاوزهای مکرر به حقوق و حاکمیت لبنان ایفا کند. پیش از این نیز «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که عملیات حفاری رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه مرزی دو طرف، با اصول و چارچوب توافق ترسیم مرزها مغایر است. نبیه بری گفت که این اقدام رژیم صهیونیستی چارچوب توافق ترسیم مرزها را تهدید می‌کند. رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: ملزم کردن شرکت هالیبرتون از سوی رژیم صهیونیستی برای انجام حفاری در دریا، نابود کننده توافق چارچوب ترسیم مرز دریایی است که تحت نظارت واشنگتن انجام شد. بری گفت: تعلل شرکت‌های توتال، نوواتک و ای نی در شروع عملیات حفاری در بلوک نفتی شماره ۹، علامت سؤال بزرگی ایجاد می‌کند. گفتنی است که مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل آویو در زمینه ترسیم مرزهای دریایی مدتی است به حالت تعلیق درآمده است. علت اصلی و اساسی تعلیق مذاکرات مذکور نیز شرط و شروطی بود که هیأت مذاکره کننده صهیونیست مطرح کرده بود. علیرغم اینکه آمریکایی‌ها نقش خود در مسأله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را میانجی گرایانه توصیف می‌کنند اما جانبداری آنها از تل آویو کاملاً آشکار است.

منبع:مهر

هورالعظیم جان دو صیاد را گرفت

ناصر عبیات اظهار کرد: حادثه دلخراش مرگ ناگهانی دو صیاد در تالاب هورالعظیم که جسد بی جان آنها در کنار جاده نفت در عمق هور پیدا شد، زنگ خطری جدی به شمار می‌رود. با کم شدن حقابه سطح و عقب نشینی آب در نتیجه کمبود اکسیژن و مرگ گیاهان آبزی و موجودات زنده و همچنین گازهای ناشی از فعالیت باکتری‌ها و تجزیه کننده‌های طبیعی، بیوگاز در تالاب تشکیل می‌شود. وی افزود: بیوگاز بر اثر واکنش‌های تجزیه‌ای بی هوازی میکروارگانیسم های زنده در محیطی تولید می‌شود که مواد آلی در آن وجود دارد. بیوگاز مخلوطی از سه ترکیب با نام‌های متان، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن است. عبیات بیان کرد: سولفید هیدروژن H۲s همان گاز قاتل که در چاه فاضلاب موجب کشته شدن خیلی‌ها شده است. گاز به صورت حباب‌های ریز از عمق آب هور به سطح می‌آید و معمولاً هنگام غروب یا شب که باد نمی‌وزد تجمع گاز در مناطقی به صورت ابر و مه خواهد بود که گاهاً دیده نمی‌شود و اشخاصی که در آن منطقه باشند دچار گازگرفتگی و مرگ خواهند شد. این فعال محیط زیستی بیان کرد: جدیداً در مرداب‌های تشکیل شده در هور تجمع ماهی‌های بی حال و در حال مرگ مشاهده شده که صیادها را به خود جذب می‌کنند غافل از اینکه منطقه بسیار خطرناکی که احتمال ورود زنده و خروجی نامعلوم دارد صیادان از ماهی گیری در حوض‌های شماره سه تا پنج اجتناب کنند. همچنین معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان وقوع هر گونه انفجار در تالاب هورالعظیم را قویاً تکذیب کرد. ولی الله حیاتی اظهار کرد: دو صیاد در هور العظیم به علت نامعلومی فوت شده‌اند که حادثه در دست بررسی است.معاون استاندار خوزستان گفت: اجساد این دو صیاد به پزشک قانونی منتقل شده و فرمانداری و همه عوامل اجرایی شهرستان منتظر گزارش تخصصی پزشک قانونی در رابطه با علت مرگ آن‌ها هستند. حیاتی افزود: مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص کشته شدن این افراد به دلیل وقوع انفجار مورد تأیید قرار نگرفته است.

منبع:مهر

کاهش درد با روش خانگی عجیب و متفاوت

بسیاری از مردم برای خلاصی از مشکلات و بیماری‌ها سریعاً به پزشک مراجعه کرده و اقدام به مصرف داروهای شیمیایی می‌کنند. در کنار گیاهان دارویی که می‌توانند خواص التیام بخشی برای بیماری داشته باشند، گاهی با انجام برخی اقدامات ساده می‌توانید به میزان قابل توجهی از مشکلات خود بکاهید. برای مثال، زمانی که از درد کمر خفیف رنج می‌برید می‌توانید با کشیدن بدن خود شدت درد را کاهش دهید. این کار به کاهش درد و کاهش فشار به ماهیچه‌ها کمک می‌کند. با این حال، همیشه روش‌های ساده تری هم برای این کار وجود دارد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما می‌توانید برای کاهش درد یک گیره لباس را به گوش خود متصل کنید. فارغ از تصویر مضحکی که ایجاد می‌شود، این کار به التیام درد شما کمک می‌کند. بسته به دردی که دارید می‌توانید این گیره‌ها را به بخش خاصی از گوش خارجی خود متصل کنید. برای مثال، اگر از درد پشت و شانه رنج می‌برید این گیره‌ها را به بخش بالایی گوش خود متصل کنید. یک گیره را برای یک دقیقه در این بخش قرار داده و اجازه دهید فشار کافی به این بخش وارد شود. می‌توانید از این کار چند بار در روز برای کاهش درد بهره بگیرید. اگر با سفتی و درد مفاصل در بیماری‌هایی همانند آرتروز مواجه هستید این گیره‌ها را به بخش میان گوش خارجی خود متصل کنید. اگر چه برای دردهای مزمن مفاصل باید به پزشک مراجعه کنید، اما برای دردهای خفیف این روش بسیار موثر است. مشکلات گوارشی و درد معده امروزه بسیار رایج است. می‌توانید در این زمان گیره‌های لباس را بر لاله گوش خود قرار دهید. اگر سابقه طولانی در بروز مشکلات گوارشی دارید، می‌توانید حتی از این روش پیش از بروز درد و برای پیشگیری بهره بگیرید.

منبع:خبرنگاران جوان

طلا در جا زد

قیمت دلار در ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ روند صعودی را تجربه کرد. در ابتدای شروع معاملات ارزی قیمت هر دلار در بازار ۲۷ هزار و ۲۸۵ تومان بود که این مقدار در ساعت ۱۲ و نیم به کمترین میزان خود یعنی ۲۷ هزار و ۲۸۵ تومان رسید، اما از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت و در ساعت ۴ بعد از ظهر به بیشترین قیمت روز خود یعنی ۲۷ هزار و ۴۴۸ تومان رسید. بررسی نرخ دلار و مقایسه آن با روز گذشته، از صعود ۰.۲۸ درصدی قیمت دلار خبر می‌دهد. قیمت سکه تمام بهار آزادی در ابتدای بازار، ۱۱ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان اعلام شد که این روند تقریبا تا ساعت ۱۵ و ۲۰ دقیقه ادامه داشت و بعد از آن قیمت سکه به طور ناگهانی به بیشتری میزان خود یعنی ۱۱ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان رسید که به عنوان بیشترین نرخ روز ثبت شد و قیمت کنونی آن در زمان تهیه این گزارش، ۱۱ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان قیمت گذاری شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی نسبت به نرخ روز قبل خود به میزان ۲ هزار تومان کاهش یافت. لازم به ذکر است که قیمت جهانی طلا و نرخ ارز های بین بانکی، به دلیل تعطیلات میلادی با قیمت یک هزار و  ۷۵۴ دلار ثابت ماند.بر اساس این گزارش با نزدیک شدن به انتهای معاملات، قیمت سکه روند نزولی و دلار روند صعودی را تجربه کرده اند؛ همچنین پیش بینی می شود بازار ارز در روز سه شنبه (۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰)و پس از آن به دلیل جلسات انرژی اتمی ایران در وین، نوسان های مشهودی داشته باشد.

منبع:خبرنگاران جوان

خدمات قضائی ارزان‌ شد

رئیس دستگاه قضا گفت: نگاه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید خدمت محور باشد نه تعرفه محور و خدمات به مردم ارزان ارائه شود.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی دستورات ویژه‌ای برای ارتقاء خدمات الکترونیک قضایی صادر کرد. وی گفت:نگاه دفاتر خدمات قضایی باید خدمت محور باشد؛ نه تعرفه محور و خدمات قضایی باید با ارزانترین قیمت به مردم ارائه شود. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: دنبال تصدی گری در دفاتر خدمات قضایی نیستیم، اما دفاتر باید تحت نظارت هوشمند و قوی قرار گیرند. وی افزود: در کنار توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرها باید به مناطق محروم و روستاها هم توجه ویژه داشت و هموطنان ما در خارج کشور هم باید سریع و آسان به خدمات قضایی دسترسی پیدا کنند. اژه‌ای همچنین دستوری برای تسهیل رسیدگی به دعاوی مربوط به انحصار وراثت و تحریر ترکه که سالانه ۴۵۰ هزار فقره پرونده برای آن در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود، صادر کرد. وی تصریح کرد: هوشمند سازی حداکثری کل فرایند و بازطراحی شیوه انتشار آگهی‌های انحصار وراثت با توجه به سرعت بالای تکنولوژی شاید ضروری باشد نه تنها بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های سال‌های گذشته، که حتی دستورالعمل‌هایی که طی یک سال اخیر صادر و ابلاغ شده اند، متناسب با شرایط روز و نیاز جامعه اصلاح و به روزرسانی شوند.

منبع:شبکه خبر

۳۹۱ بیمار دیگر قربانی کرونا شدند

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۱۸۲ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون ۷۶۴ هزار و ۹۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۶ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۱ میلیون و ۷ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. از دیروز تا امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۰۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۳۵ نفر رسید. در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۶۸ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. تا کنون ۲۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۶۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۰۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دُز رسید.

منبع:شبکه خبر

فرانسه رو دست خورد

فرانسه در اعتراض به معاهده همکاری آمریکا و استرالیا، سفیرانش را از این دو کشور فراخواند.وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد سفیران این کشور در واشنگتن و کانبرا را در اعتراض به معاهده تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا بدون مشورت با فرانسه، فرا می‌خواند. یک منبع دیپلماتیک در فرانسه گفت نخستین بار است که پاریس سفیران خود را به این شیوه فرا خوانده است. فرانسه در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا و در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی استرالیا، مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرده بود. فرانسه هنوز اشاره‌ای به انگلیس نکرده است. به گفته این منبع دیپلماتیک، پاریس فعلا در صدد است از این اقدام لندن سر در بیاورد یا درباره آن نتیجه گیری کند.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha