جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین

حوزه/ پیاده‌روی اربعین حسینی و تبلور همایش عظیم اربعین حسینی جلوگاه عشاق حسینی از سراسر جهان است که در این مسیر یکسری اصول باید مدنظر زائران حسینی ایرانی باشد که به تشریح آنها در دو بخش پرداخته می‌شود.

احمد مقیمی، از محققین و پژوهشگران  حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در راستای موضوع «اصول ۱۳ گانه قدم قدم تا اربعین حسینی»، با اشاره به شرایط ویژه امسال اربعین حسینی و جاماندگان مشتاقان حسینی از راهپیمایی اربعین حسینی، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در همایش پیاده‌روی اربعین وجود دارد این است که زمانی که انسان چندین نوبت در این سیل خدمت‌رسانی عاشقان اباعبدالله الحسین حضور پیدا می‌کند، شوق و اشتیاق خدمت در وجود تک‌تک ما ایرانیان متبلور می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا، اصل خدمت‌رسانی مطرح می‌شود، فقط مکان این خدمت‌رسانی برای ما مسئله می‌شود، اینکه ما در عراق موکب ایرانی بزنیم و یا آنکه ایران را موکب کنیم، در حال حاضر از ۶ مرز ایرانی خاصه مرزهای شرقی ایران، هزاران مردم جهان وارد ایران می‌شوند و از ایران وارد عراق می‌شوند، مثل کشورهای پاکستان و افغانستان و ...

مقیمی افزود: وقتی این مشتاقان اباعبدالله الحسین برای ورود به خاک عراق از ایران می‌خواهند عبور کنند، در مسیرشان در خاک ایران، یا موکب نیست و یا بسیار کم است، لذا چه پسندیده و شایسته است که در مسیر زائران اباعبدالله الحسین چه زائران خارجی و چه زائران استان‌های شرقی مثل مشهد و سیستان و بلوچستان به سمت مرز شلمچه، موکب‌های ایرانی برپا شود و خدمت‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه فردای قیامت چه‌بسا از من ایرانی سؤال و بازخواست نشود که چرا در عراق موکب نزدی، گفت: چون بحمدالله مشتاقان حسینی عراقی به‌خوبی این عمل را انجام می‌دهند، ولی از نزدن موکب در خاک ایران برای پذیرایی زائران اباعبدالله الحسین سؤال شود

اصل اول، خدمت به زائر امام حسین (ع)

کارشناس فرهنگی تاکید کرد: اصل خدمت به زائر امام حسین(ع) باید برای ما در اربعین حسینی اولویت داشته باشد، به امید اینکه ایران یک موکب حسینی شود و حال و هوای اربعین در ایران طنین‌انداز بشود.

وی ابراز کرد: ما با این اولویت‌بندی می‌توانیم برای دیگر کشورهای جهان الگو شویم، ما ایرانیان از پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها پذیرایی کنند، پاکستانی‌ها از هندی‌ها و هندی‌ها از چینی و مغول‌ها. و آرام‌آرام طریق الحسین گرداگرد عالم ایجاد شود.

اصل دوم، مردمی بودن

مقیمی در توضیح دومین اصل همایش اربعین حسینی، گفت: اصل مردمی بودن و مردمی ماندن همایش عظیمی اربعین حسینی بسیار حائز اهمیت است.

وی ابراز کرد: اگر در طول تاریخ نگاه کنیم، آنچه که زیارت اباعبدالله الحسین را تا به امروز زنده نگه‌داشته، همت مردم برای بازکردن این راه است، بنابراین در پذیرایی‌ها و همایش بزرگ اربعین حسینی باید این مردمی بودن از بین نرود.

کارشناس فرهنگی عنوان کرد: اصل و میزان در تداوم این همایش عظیم اربعین حسینی، مردم بوده گرچه این منکر ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت هاتوسط دولت‌ها نمی‌شود.

اصل سوم؛ سلوک اجتماعی

وی در بیان اصل سوم بیان کرد: همه زائران اربعین حسینی باید به این نکته توجه کنند که پیاده‌روی اربعین حسینی برای هر فردی یک ظرفیت سلوکی و تربیتی دارد و نباید از کنار این ظرفیت به‌راحتی عبور کرد.

مقیمی ادامه داد: البته در کنار این سلوک فردی، یک ظرفیت بزرگ‌تری تحت عنوان سلوک اجتماعی در همایش پیاده‌روی اربعین حسینی فراهم است، سلوک شخصیتی ما باید امتداد اجتماعی داشته باشد، روح حاکم اربعین حسینی یک روح اجتماعی است و از این بابت امپراطوری رسانه‌ای دنیا، به دنبال تحریم و تحریف این همایش عظیم هستند.

وی اظهار کرد: سازه و ساختار غرب که متشکل از «من و منیت» است، زیر پای زائران میلیونی اربعین حسینی لِه می‌شود، ولی زهی خیال باطل که این پیام حسینی جهانی خواهد شد.

اصل چهارم؛ سفر گروهی خاصه با خانواده

کارشناس دینی در تشریح اصل بعدی یادآور شد: یکی از سؤالاتی که در سفر به عراق و حضور در همایش اربعین حسینی پرسیده می‌شود، این است که آیا گروهی یا فردی حضور پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: در روایات و سنت و سیره اهل‌بیت ما، بر کار جمعی و گروهی تاکید شده است چرا که محسناتی دارد، اما چه زیبا است که این کارگروهی و جمعی را با خانواده خود تشکیل دهیم.

مقیمی تصریح کرد: کارِ گروهی اولویت دارد و فواید زیادی دارد، ولی باید مراقب باشیم که دچار تفریح و غفلت نشویم؛ باید مراقب باشیم با دیگران دچار تفاوت و تفاخر نشویم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha