جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
image.png

حوزه/ گرفتن مجالس عزا برای اهل بیت(ع) و به خصوص سالار شهیدان امام حسین(ع) در این شرایط کرونایی برای این است که اگر منکری را می بینیم نسبت به آن بی تفاوت نباشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در مسجد جامع امیرالمؤمنین(ع) پردیسان، گفت: یکی از نکات قابل توجه در مورد زندگی انسان این است که باید سعی کند خود را مستجمع همه صفات عالیه قرار بدهد. اگر چه شخصیت انسان به لحاظ جسم و.. تفاوتی ندارد، ولی کمال و فضائل بشر به لحاظ  رشد و تعالی صفات حسنه که در درون تجلی پیدا می کند، با سایرین فرق  دارد و همین تجلی صفات  عالیه موجب می شود خدا از او به عنوان مؤمن یاد کند.


این استاد حوزه افزود: باید بدانیم بسیاری از خوبی ها در درون ما وجود دارد، ولی باید آن را رشد و آن صفات را به کمال برسانیم. رسیدن به کمال هم نیازمند به تجلی دادن صفات و تلاش برای رسیدن و رشد و شکوفا کردن آن است.


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بیان داشت: خدای متعال در قرآن بشر را با صفات مختلف مورد مانند صادق، مجاهد و... خطاب قرار می دهد. رسیدن به این ویژگی ها و صفات نیازمند به تلاش است و باید بدانیم که بعضی از ویژگیها در میادین سخت به وجود می آید که از جمله آن کربلا است.
وی عنوان کرد: در کربلا چند دسته افراد بودند. بعضی ها حق طلب، بعضی مقابل حق و بعضی ها تماشاچی بودند. افراد حق طلب دارای و برخوردار از صفت ابرار و کسانی که مقابل حق و تماشاچی بودند، برخوردار از صفت اشرار بودند. طالبان حق در طول عمرشان تلاش کردند، صفت ابرار را در خود تجلی و رشد و بد خواهان هم در طول عمرشان بر تجلی دادن و رشد صفت شرارت همت گماشته بودند.

هیئتی ها نسبت به بدحجابی ها بی تفاوت نباشند


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: ذکر این نکته لازم است که بدانیم کربلا نمایشگاه شرارت اشرار بود. این مسئله را در نوع کشتن، حمله به خیمه و بستن آب، قطعه قطعه کردن اعضای بدن و مثله کردن بدن، بریدن سر و... می شود به راحتی فهمید.


این استاد حوزه افزود: از سوی دیگر تجلی گاه ابراریان بود که در این رابطه می توان به صفاتی چون دفاع از دین، اطاعت از ولی خدا، آب نخوردن و.. که این عاشقان از خود بروز دادند، اشاره کرد. صحنه کربلا و لحظه های آن مملو از صفات عالیه ابراریان در برابر شرارتها بود.


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بیان داشت: انس بن کاهلی و حبیب بن مظاهر، جزء همین دسته ها می باشند. هر کدام از این افراد، اسوه ماندگار برای سایرین و از همه مهمتر، همین صفات موجب ماندگار کربلا شد.


وی عنوان کرد: امام حسین(ع) بارها از دو راهی در کربلا مانند حق و باطل، عزت و شقاوت و... صحبت کردند و ایشان نه تنها حجت، بلکه اتمام حجت با همه کرده بودند و با تذکر دادن خود مسیر انتخاب را برای همگان معین و مشخص کردند تا فردای راه بهانه را بسته باشند.


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: در این میان هم افرادی مانند حربن ریاحی قرار دارند که با انتخاب درست هم خود را نجات داد، جامعه را متلاطم و به سمت حق دعوت کردند.


 این استاد حوزه افزود: ایشان فرد شناخته شده در کربلا بودند. با سرافکندگی سمت خیام اهل بیت(ع) آمدند و توانستند خود را از گرفتار و بلای ابدی نجات دهند. نجات این امربه آن صفت حریتش برمی گردد که به موقع توانست این صفت را در خود رشد و به کمال برساند و در بزنگاه تصمیم درست بگیرد.


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بیان داشت: از دیگر اوصافی که در هر فردی هست و بنا به ظرفیت انسانها قابل رشد است، کرامت است. این از اوصاف اولیاء الهی و حضرات معصومین(ع) است. اگر کسی طلب هدایت می کرد، هدایت می کردند.اگر چه تربیت جامعه کار بسیار دشواری است، اما این بزرگواران همه همت شان تربیت و اصلاح جامعه بود، همان طور که اساس قیام حضرت همین و... بود. 


وی عنوان کرد: انبیاء الهی و اهل بیت(ع) خود را نسبت به همه افراد مسئول می دانستند و نسب به ضد ارزشها بی تفاوت نبودند. الان اوضاع جامعه را نگاه کنید، مردم چه قدر نسبت به ارزشهای الهی و دینی و اجرا امر به معروف و نهی از منکر حساس اند. آیا واقعا حساسند!. آیا بی تفاوت نیستند؟. آیا حضرات این گونه بودند. مگر قیام کربلا برای احیاء ارزشهای دینی نبود.


حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: این مراسم ها برای احیای ارزشهای دین است نه این که هیئتی ها و مذهبی نسبت به بدحجابی و بدحجابی در جامعه بی تفاوت باشند.

این استاد حوزه افزود: گرفتن مجالس عزا برای اهل بیت(ع) و به خصوص سالار شهیدان امام حسین(ع) در این شرایط حساس کرونایی برای این است که اگر منکری را می بینیم نسبت به آن بی تفاوت نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    مردم یک طرف قضیه اند،ولی پلیس ودولت وقوه قضائیه ورهبری چیکاره اند؟