جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افغانستان

حوزه/ نماینده جامعةالمصطفی در افغانستان گفت، خروج امریکا از افغانستان به گونه ای است که همه نفوذ خود را از دست نداده و جای پای خود را حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین  ثابت، در نشست «تحلیل اوضاع افغانستان» که در نمازخانه سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد، ضمن تسلیت  ایام عزاداری اربعین شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و تشکر از مسئولان المصطفی به دلیل برگزاری این نشست، با اشاره به ابعاد وضعیت کنونی افغانستان، هدف از برگزاری این نشست را روشنگری اذهان و کمک به تحلیل دقیق تر وقایع این کشور برشمرد و اظهار داشت: در تحلیل مسائل دو موضوع دخالت دارد: مبانی فکری و اندیشه ای تحلیل، وقایع و اتفاقات و اخبار.

وی افزود: اگر اخبار و اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشیم یا اخبار درستی در این زمینه مورد بهره‌برداری تحلیلی قرار نگیرد، ممکن است تحلیل ارائه شده دچار مشکل باشد.

نماینده جامعةالمصطفی درافغانستان یکی از مبانی تحلیل اوضاع افغانستان را دشمن شناسی دانست و ابراز کرد: اگر انسان ماهیت امریکا و استکبار جهانی را بشناسد، در تحلیل اوضاع دچار خطا و ساده انگاری نمی شود.

وی، با بیان اینکه ایران، جبهه مقاومت و جامعه اسلامی در اقصی نقاط عالم و حتی آزادگان جهان، از خروج آمریکا از افغانستان بسیار خشنود شدند، خروج امریکا را از افغانستان ظاهری و فیزیکی ارزیابی و تصریح کرد: خروج امریکا از افغانستان دو بطن دارد؛ شاید بسیاری از نیروهای مستقیم و غیرمستقیم امریکا در افغانستان حضور داشته باشند و برنامه های خود را دنبال کنند. از سوی دیگر، امریکا به گونه ای از افغانستان خارج نمی شود که همه نفوذ خود را از دست بدهد و جای پای خود را حفظ خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثابت سادگی و ساده انگاری در تحلیل خروج امریکا از افغانستان را اشتباه دانست و خاطرنشان ساخت: خروج امریکا، با نقشه های پیچیده ای همراه است و امریکا می کوشد به جبهه مقابلش و ذی نفعان در افغانستان، بیشترین لطمه را وارد سازد.

وی در ادامه، با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری به وضعیت کنونی افغانستان، بیان نمود: ما در همه زمینه ها پیرو فرامین معظم‌له هستیم؛ ایشان در تشریح دیدگاه خود دو محور کلیدی را مطرح کردند: ۱. ما طرفدار ملت افغانستان هستیم؛ ۲. برخورد ما با طالبان، به برخورد طالبان با ایران بستگی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثابت رویکرد فعلی طالبان را در مقایسه با گذشته، دارای پیچیدگی هایی برشمرد و تصریح کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری تصریح نمودند، ایران طرفدار ملت افغانستان است. در این رویکرد، فقط شیعیان افغانستان مدنظر قرار ندارد و همه اقوام و قومیت‌های افغانستان را شامل می شود و با این دیدگاه، طالبان هم بخشی از ملت افغانستان به شمار می رود.

وی حفظ یکپارچگی ملت افغانستان را نجات دهنده آنان از شرایط دشوار دانست و ابراز کرد: اگر هر قوم و قبیله ای در افغانستان به دنبال منافع خود باشند، درگیری و کشمکش درونی بسیار محتمل است.

نماینده جامعةالمصطفی در افغانستان، با بیان اینکه وحدت و انسجام ملی افغانستان باید حول همه مذاهب و قومیت ها شکل بگیرد، از زمزمه هایی سخن گفت که تجزیه افغانستان را مطرح می سازد و با اشاره به اهداف شومی که در پس پرده چنین رویکردی وجود دارد، ارائه هر گونه راهکاری را که به وحدت ملی افغانستان لطمه می‌زند، خطرناک برشمرد و اظهار داشت: برخی طالبان را جزو جبهه مقاومت می دانند و برخی دیگر در نگاهی کاملاّ بدبینانه، بیان می نمایند که باید با طالبان وارد جنگ شد. از سوی دیگر، گروهی به این ورطه افتاده اند که القا نمایند طالبان هیچ تغییری نکرده و بسیاری از اعمال گذشته را با همان خشونت و جنبه های نادرست انجام می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  ثابت، با بیان اینکه گذشته طالبان را نمی توان مخفی کرد و نادیده گرفت، تصریح نمود: طالبان ریشه های فکری و عقیدتی دارد و بیست سال پیش حرکتی داشت و سال هایی حاکمیت افغانستان را در اختیار گرفت و رفتارهایی از آنها سر زد. آنان با ورود امریکا به افغانستان کنار رفتند و حکومت های مدنظر امریکا روی کار آمد.

وی افزود: یکی از مسائل مرتبط با پیچیدگی اوضاع افغانستان این است که چرا طالبان توانست بدون خون ریزی و مقاومت، افغانستان را در اختیار بگیرد؛ بسیار روشن است که این امر با توافقات پشت پرده صورت گرفته است و پشت پرده، چیزی جز امریکا نیست.

نماینده جامعةالمصطفی در افغانستان، در ادامه، ‌از حمایت زیرکانه استکبار از احمد مسعود با هدف شعله ورسازی آتش درگیری در افغانستان سخن گفت و اذعان نمود: خستگی ملت از درگیری های داخلی، سبب شده است که مردم هم چندان وارد عرصه مقاومت در برابر طالبان نشوند.

وی در جمع بندی سخنان خود، بر حمایت از ملت و وحدت ملی افغانستان تأکید کرد و دخالت قدرت های خارجی را در حل و فصل ماجرای افغانستان رنج آور دانست و تصریح کرد: به هر روی، امیدواریم حکومتی مد نظر ملت افغانستان تشکیل شود و در جهت رشد و تعالی افغانستان گام بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثابت، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به وضعیت نمایندگی المصطفی در افغانستان در شرایط کنونی اظهار داشت: در این شرایط، مدارس علمیه و حوزه ها فعالیت عادی خود را ادامه می دهند و نمایندگی جامعةالمصطفی نیز روند عادی خود را در قبال مدارس و حوزه های علمیه دنبال می نماید و برنامه های علمی و فرهنگی را پی می گیرد.

وی، با اشاره به دیدگاه طالبان در مورد تفکیک جنسیتی کلاس های دانشگاه، سیاست نمایندگی المصطفی را طبق نظر رئیس جامعةالمصطفی، مبتنی بر این اصل دانست و ابراز نمود: در مجموع، دانشگاه های خصوصی وضعیت خوبی در افغانستان ندارند، زیرا عده ای از استادانشان و بسیاری از دانشجوها رفته اند و اوضاع به هم ریخته اقتصادی، موجب اشکالات اساسی در اداره دانشگاه ها شده و به همین دلایل، درآمد دانشگاه ها به شدت کاهش یافته است.

نماینده جامعةالمصطفی در افغانستان شرایط دانشگاه المصطفی را با توجه به تدابیر مسئولان المصطفی مناسب توصیف کرد و از تقاضای برخی دانش پژوهان برای پذیرش در دانشگاه المصطفی سخن به میان آورد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی، به نظر می رسد برنامه های جامعةالمصطفی با تأخیر و تعلل روبه رو نخواهد شد و امیدواریم در فضای جدید بتوانیم برنامه های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی را عملیاتی سازیم و در بعد دانشگاهی و حوزوی برنامه های خود را به خوبی اجرا نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثابت، در پایان، وجهه همت مسئولان دانشگاه المصطفی- افغانستان را کاهش ترس، واهمه و بی انگیزگی و تزریق نشاط و انگیزه در دانش پژوهان و استادان برای تداوم فعالیت های علمی برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha