جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از آثار ادبی با موضوع " ایثار و شهادت"/حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و از مصادیق فرهنگ سازی است عنوان کرد: اگر صحبت از مصادیق فرهنگی می شود چون بر این باوریم که شهدا ستونهای نور و هدایت و شخصیت های برجسته در هر شهر، کوی و برزنی بودند و هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین واعظی امروز در آیین رونمایی از ۴ اثر ادبی حوزه ایثار و شهادت، که در سالن همایش های دفتر تبلیغات در قم برگزار شد، بر اهمیت ترویج فرهنگ و تولید آثار فاخر دفاع مقدس در جامعه تأکید و این مسئله را سبب تأثیر پذیری فطرت های پاک دانست و گفت: در کنار این مسئله نباید از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یاد خدا و دین و .... هم به جامعه و فطرت های پاک غفلت کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و از مصادیق فرهنگ سازی است عنوان کرد: اگر صحبت از مصادیق فرهنگی می شود چون بر این باوریم که شهدا ستونهای نور و هدایت و شخصیت های برجسته در هر شهر، کوی و برزنی بودند و هستند.

وی افزود: باید بدانیم وقتی سخن از فرهنگی سازی می شود، بزرگترین فرهنگ سازان انبیاء الهی بودند و در عین حال به دلیل لایه بودن فرهنگ، فرهنگ سازی خود مشکل و در مراحلی هم آسان و راحت است که از جمله موارد آسان سازی تغییر فرهنگ و فرهنگ سازی می توان به حوزه رفتار سازی اشاره کرد. چرا که به سهولت می توان  با تصویب قوانین و مقررات قانونی و سخت گیری در اجرا رفتارهای جمعی را کنترل و اقدام به تغییر رفتار در جامعه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که بخشی از فرهنگ، ترویج نمادها است و اجرای تغییر فرهنگ و فرهنگ سازی در این حوزه هم آسان است، اضافه کرد: الان شاهدیم که فرهنگ سازی در حوزه ترویج نمادها در جوامع به راحتی و آسانی صورت می گیرد و همگان هم مشاهده می کنند.

وی سخت ترین نوع تغییر فرهنگ و فرهنگ سازی را تغییر باورها و نظام ارزشی درون انسانها عنوان کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین اهداف انبیاء الهی هم تغییر باورها از جاهلیت به توحید بود که در این مسیر بعضی از انبیاء حتی جان شان را هم فدا کردند و سختیهای زیادی را هم متحمل شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که فرهنگی که مبتنی بر غرائز و ... باشد تغییر آن کار سختی نیست که در این رابطه می توان به مدرنیته بودن و تغییری که از سوی این تمدن در جوامع اتفاق افتاده اشاره کرد: عنوان کرد: دلیل موفقیت این تمدن که توانسته اند نظام ارزشی را تغییر بدهند، توجه و میدان دادن به غرائز و مادیات و مصرف گرایی و فریاد زدن و ترویج این موارد در جوامع بودند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: اگر تغییر فرهنگی به آسانی از سوی تمدن مدرنیته در جوامع سنتی اتفاق افتاد و انجام آن کار سختی هم نبود، چون تغییر غرائز و ذائقه، آسان است و انسانها به سهولت با آن کنار می آیند و به همین دلیل شاهد استحاله فرهنگی در جوامع اسلامی از سوی غربی ها هستیم و دگر سو تغییر جهالت و مردم را دعوت به توحید و معنویت که از سوی انبیاء در جامعه صورت می گرفت کار بسیار مشکل بود.

وی بیان کرد: اگر غربیها موفق به استحاله فرهنگ و تغییر آن شدند چون آن چیزی که در وجود انسان فعلیت داشته و تمناهای روزانه آن مدام تکرار می شود بخش غرائز و خواسته های نفسانی است و باید بدانیم موفقیت تمدن غرب در این است که آنها امور نقد و در دسترس را تبلیغ می کنند در حالی که انبیاء الهی بدنبال بیدار کردن فطرت انسانها و پرهیز دادن آنها از افراط در امور نفسانی بودند و اگر این کار سخت است چون فطرت انسان در وضعیت بالقوه قرار دارد .

حجت الاسلام والمسلمین واعظی از دیگر آثار زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا را  توجه به نعمت های الهی و اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: این عامل نصرت در همه جا قابل مشاهده است که از جمله آن در برابر دشمنان است، چرا که براین باوریم رفع جنود دشمنان تنها با رهبری صالح، همراهی مومنان الهی و ملت مطیع که مصداقی از نعمت های الهی است، اتفاق می افتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha