جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: زیارت اربعین می‌تواند هویت فکری، جهانی و انسانی اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) را در دنیا ثابت کند و می‌تواند پل ارتباطی باشد میان ما و تمدن نوین اسلامی که ما دنبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به‌روز جهانی صلح اظهار داشت: همه‌ساله در روز بیست یکم سپتامبر که روز جهانی صلح نامیده شده است در سازمان ملل زنگ صلح به صدا درمی‌آید و هم زمان در خیلی از کشورها نیز این زنگ صلح به صدا درمی‌آید.

وی ادامه داد: در این روز در خیلی از کشورها در خصوص ضرورت صلح، نفی خشونت و جنگ‌طلبی برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود و حتی مقاله‌ها و کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: در واقع از این روز به‌عنوان روز تکریم صلح و تبیین اهمیت صلح در دنیا یاد می‌شود که البته امسال یک ویژگی خاصی پیدا کرده و با زیارت اربعین هم‌زمان‌شده است.

وی بیان داشت: زیارت اربعین از این نظر اهمیت دارد چرا که بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین الگوی عملی صلح‌طلبی در جهان است خیلی از فرهنگ‌ها و کشورها سعی می‌کنند در این روز نشان دهند که صلح‌طلب هستند حال این که این افتخار و سعادت برای شیعیان وجود دارد که زیارت اربعین در یک مقیاس وسیع برگزار می‌شود و انسان‌هایی از سراسر دنیا با مذاهب، ادیان، فرهنگ و زبان‌های مختلف جمع می‌شوند و با صلح، آرامش، اخلاق و احترام به انسانیت در یک برنامه کاملاً معنوی حضور پیدا می‌کنند و لذا جا دارد این زیارت اربعین را به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع صلح‌طلبان و برترین و باشکوه‌ترین الگوی صلح‌طلبی به دنیای امروز معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: زیارت اربعین از سوی یونسکو در سال ۹۸ به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع معنویت خواهی در جهان به ثبت رسید که نشان‌دهنده اهمیت این روز و جایگاه آن به‌عنوان یک حرکت معنوی باشکوه در جهان است.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰ میلیون زائر قریب به ۲۰ روز ده ها کیلومتر مسیر کربلا را پیاده‌روی می‌کنند و حول شخصیت اباعبدالله (ع) و قیام ایشان تجمع می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تاکید کرد: به‌خاطر ضعف رسانه‌ای نتوانستیم این حرکت عظیم را به دنیا نشان دهیم و آن‌طوری که باید به دنیا نشان بدهیم خصوصاً در دنیایی که آمیخته از انواع ظلم‌ها، جنایت‌ها، حق‌کشی‌ها و ناامنی‌ها است در چنین جهانی یک برنامه‌ای در این مقیاس وسیع برگزار کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این بیش از ۷۰۰ میلیون وعده‌ای غذایی در اوج انسانیت و اخلاق رایگان توزیع شود و امسال به‌ویژه افرادی که با زبان‌های خارجی آشنایی دارند و با مخاطبان خارجی ارتباط دارند باید از این فرصت رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و اربعین را هر چه بیشتر معرفی کنند به‌ویژه خیلی از عزیزان که می‌خواستند به زیارت اربعین بروند و توفیق پیدا نکردند شاید معرفی اربعین به دنیای امروز اجر و ثوابش زیارتش از پیاده‌روی اربعین کمتر نباشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: اهمیت این موضوع ازاین‌جهت دوچندان می‌شود که در سال‌های اخیر تلاش رسانه‌ای صورت‌گرفته است که اسلام را طرف‌دار جنگ و خشونت نشان بدهند و یک اسلام هراسی در فضای رسانه‌ای دنیا شکل‌گرفته است و در پشت این هجمه‌های رسانه‌ای کانون‌های رسانه‌ای دنیا و استکبار مشغول به هدایت هستند و سعی می‌کنند خودشان را مدافع ارزش‌های اسلامی نشان بدهند.

وی افزود: حال این که دروغین بودن شعارهای تمدن غربی امروز کاملاً ثابت شده است و امروزه همه مردم می‌دانند این تمدن غربی به دنبال حقوق بشر، انسانیت و ارزش‌های اخلاقی نیست اما در طرف مقابل، ما حقانیت دین اسلام را نتوانستیم به دنیا نشان بدهیم، دنیا باطل و دروغین بودن تمدن غربی را شناخته اما در مقابل کاری صورت نگرفته که نیازمند فعالیت جدی مبلغان و روحانیون است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: زیارت اربعین می‌تواند هویت فکری، جهانی و انسانی اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) را در دنیا ثابت کند و می‌تواند پل ارتباطی باشد میان ما و تمدن نوین اسلامی که ما تعقیب می‌کنیم.

وی ادامه داد: اربعین ثابت می‌کند که رسیدن به یک تمدن اسلامی یک شعار و تصور نیست بلکه یک واقعیتی است که امکان تحقق دارد، اگرچه اربعین در فاصله ۲۰ روزه رخ می‌دهد و در فاصله ده ها کیلومتری از بغداد و نجف رخ می‌دهد اما در یک مقیاس ده ها میلیونی می نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند و فارغ از دین، رنگ، کشور و مذهب در کنار همدیگر حرکت کنند و به یکدیگر احترام بگذارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: در مسیر اربعین کسی از ملیت، فرهنگ، آیین و اعتقادات افراد سؤال نمی‌کند.

وی افزود: رمز موفقیت زیارت اربعین این است که صلح‌طلبی را در دنیا با منطق همراه می‌کند و اگر صلح‌طلبی همراه با معنویت، ظلم‌ستیزی، فرهنگ جهاد و مقاومت و شور و شعور حسینی باشد این صلح ماندگار و پایدار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: اگر در جنگ عاشورا در ظاهر قضیه یک نبرد و شکست وجود داشت اما در روی دیگر این جنگ و شکست پیروزی ارزش‌های الهی و یک انسانیت و صلح و عزت ماندگار نهفته است و امروز اگر می‌خواهیم در روز جهانی صلح از این واژه سخن بگوییم چاره‌ای نداریم جز این که این صلح را با نگاه جامع و منطقی همراه کنیم که در زیارت اربعین و شخصیت امام حسین (ع) وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رجبعلی علی‌یار IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    بسیار عالی امیدوارم نشستهایی در این زمینه برگزار شود