پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد جواد نوروزی - موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ رئیس گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: پیام اسلام باید رشد فکری داشته باشد و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، حکمرانی اسلامی که هسته مرکزی آن پیام اهل بیت(ع) و اسلام است تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد جواد نوروزی در نشست «ظرفیت های فضای مجازی دوران پسا آمریکایی» که به صورت وبینار برگزار شد در تبیین نظریه حکمرانی فضای مجازی و دنیای پسا آمریکایی اظهار داشت: اگر نظریه حکمرانی اسلامی که هسته مرکزی آن ارزش های فکری است در فضای مجازی تحقق یابد، عرصه ساختاری قاعدتا به سمت اردوگاه سازی مستضعفان در مقابل مستکبران می رود.


وی افزود: پیام اهل بیت(ع) هسته مرکزی این حکمرانی و سکویی برای حرکت گام به گام این نظریه در فضای مجازی است از این رو عمومی سازی علم در عصر فناوری جدید اطلاعاتی به نزدیک شدن عصر ظهور و افق تمدن اسلامی کمک می کند.


این کارشناس ادامه داد: رشد عقول بشر زمینه ساز پذیرش پیام اسلام است از این رو نیازمند جهاد کبیر هستیم و پیام خودمان را با نقد پیام های رقیب به بشریت تبیین کنیم.


وی با اشاره به دو راهبرد اساسی در تبیین نظریه حکمرانی در فضای مجازی گفت: اکنون در جنگ نامتقارن قرار داریم دقیقا در همین فضا کار می کنیم باید استقلال در بعد سخت افزاری و میدان بازی را طراحی کنیم  و در بعد نرم افزاری نیز شناخت عمیق داشته باشیم و با استفاده از عقلانیت، پیام اسلام را به جهانیان برسانیم.


حجت الاسلام نوروزی افزود: باید در فضای مجازی ایده به علم و علم به سبک زندگی اسلامی تبدیل شود از این رو نیاز است که مسلط به علوم انسانی باشیم این الزامی است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به آن پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه مرتبه نظریه حکمرانی تفکر ناب شیعه و حلقه برتر آن اردوگاه مستضعفان است گفت:  این نظریه انطباق با فطرت دارد در حالی که بحران در علوم انسانی غرب و شاهد ظهور معنویت ها و عرفان های کاذب هستیم.


رئیس گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: باید از فرصت ها برای تبیین نظریه حکمرانی استفاده کنیم باید تبیین کنیم که ما در فضای پسا آمریکایی و با توجه به ویژگی فضای مجازی چه نگاه و نظریه ای را می توانیم در باب حکمرانی که یکی از شاخص های مهم انقلاب اسلامی استقلال است داشته باشیم.


وی بیان داشت: اولین پرسش که قابل طرح است مولفه ای این موضوع را مورد بحث و گفت و گو قرار دهیم و سپس به سراغ مباحث نظری و تئوری برویم چرا که اکنون فرهنگ غرب و لیبرالیسم به زیر کشیده می شود.


حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه در دنیای پسا آمریکا باید تصورمان را دقیق کنیم گفت: از این رو باید به پرسش هایی از جمله آیا دنیای پسا آمریکا این است که دنیای مجازی وجود نخواهد داشت؟ این یکی تلقی است که ما در ارتباط با مدرنیته گفت و گو می کنیم.


وی ابراز داشت: همه آنچه که فرآورده مدنیت غربی است و ما هم در این فضا تنفس می کنیم، موجب می شود همه این فناوری ها و فراورده ها را جزو ذات غرب ببینیم و این تلقی فرهنگستانی است و کسانی است که می گویند باید از صفر شروع کرد این نگاه انقلاب اسلامی نیست فضای مجازی فرآورده مدنیت غربی است و انقلاب اسلامی با ظهورش در تمدن غرب تصرف کرد و امروز افق های وسیعی را گشوده است.


رئیس گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه به سمت افق تمدنی در حرکت هستیم گفت: بنیان های دینی را در فضای مجازی  باید قوی کنیم، این فضای مجازی است که غرب را باوجود افول سرپا نگه داشته است.


وی افزود:غرب به طور کلی و آمریکا به طور خاص از حدود ۲۰ سال پیش قدرت حل مساله ندارد و شواهد آشکار و واضع آن را می بینیم.


این کارشناس، به ابعاد مختلف فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در باب فضای مجازی سخت افزاری و یک بعد نرم افزاری است در اهمیت فضای مجازی کسی تردید ندارد که یکی از موضوع های مهم در حکمرانی است.


وی گفت: فضای مجازی به کنترل افکار عمومی می پردازد و افراد در آن می توانند شناخت به نقاط مختلف جهان پیدا کنند و بسیار حائز اهمیت است و یکی از محورهای اهمیت آن بعد روانی است از این رو نیازمند گفتمان سازی هستیم که دولت هایی که بر روی کار می آیند امنیت داشته باشند.


رئیس گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: آمارهای رسمی بسیاری است که آمریکا در فضای سایبری در معرض تهدید است و ما نمی توانیم این موضوع را هویت یگانه بدانیم.ما در این فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی و با توجه به افول آمریکا می توانیم نظریه حکمرانی را بیان کنیم.


به گفته وی، ظهور نظریه حکمرانی با ظهور انقلاب اسلامی شکل گرفت که گام به گام جلو رفته است و در روز آغازین فاقد تکنولوژی بوده اما اکنون با قدرت به بیان و پیام خود پرداخته است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha