پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید باقری

حوزه/ با محوریت و پیگیری باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و موافقت کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس «کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ» تشکیل می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در همین راستا، حجت‌الاسلام‌ علی نوریجانی، رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران در نشستی با سردار سرتیپ پاسدار فتح‌الله جعفری، مدیر موسسه شهید حسن باقری، اظهار داشت: موضوع خبرنگاران آسیب‌دیده از جنگ در صحن یونسکو مطرح است و محوریت ایران در این زمینه می تواند کشورهای عضو را به سمت حمایت از فرهنگ انسانی ضد کشتار بشری سوق دهد.  

وی با بیان اینکه این موضوع با وجود اهمیت زیاد، کمتر مورد توجه فعالان حقوق بشری بوده است، افزود: همین امر ما را بر آن داشت همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس نسبت به طرح و پیگیری موضوع حمایت از خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ و همچنین پرداختن به شخصیت شهید باقری به عنوان عکاس خبرنگار دفاع مقدس و طراح بسیاری از استراتژیهای موثر دفاع مقدس اقدام کنیم و بر این اساس طرح تشکیل کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ را مطرح کرده که مورد موافقت دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران قرار گرفت.

رئیس کل فدراسیون باشگاه‌های یونسکو ـ ایران با اشاره به نقش و جایگاه شهید حسن باقری به‌عنوان عکاس ـ خبرنگاری که مدل بی‌بدیلی از فرماندهی را در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته است، خاطرنشان کرد: این که شهید باقری در رویکرد فرماندهی و دفاعی، روندی صلح طلبانه و انسانی را ملاک قرار داده و حفظ جان انسان‌ها برای او در اولویت بوده، از بارزترین الگوهای فرماندهی نظامی است؛ البته که اساساً رزمندگان ما در موضع دفاعی همواره معتقد بر حفظ جان‌ها و پرورش روح انسانها و دفاع از حقوق انسانی بوده‌اند که این نقطه قوت ما در دوران دفاع مقدس نیز بوده است.

حجت‌الاسلام‌ نوریجانی تاکید کرد: با عنایت به روحیه صلح طلبانه شهید حسن باقری در موضع فرماندهی و همزمان با روز جهانی صلح، باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران طی مکاتبه ای پیشنهاد نامگذاری «روز جهانی صلح» به نام شهید حسن باقری در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دولت پیشنهاد خواهد کرد و همچنین طراحی «جایزه صلح» به نام حسن باقری را به عنوان پیشنهاد به کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران  ارائه خواهد داد.

همچنین در این جلسه، سردار جعفری با اشاره به ویژگی‌های خاص شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس، ابراز داشت: با نگاهی به مدل فرماندهی و کنش شهید حسن باقری در عملیات‌ها، نگاه انسانی او به مقولات، بارزترین و ویژه‌ترین نکته‌ای است که به چشم می‌خورد. اینکه در بزنگاه‌ها یک فرمانده تصمیمی اتخاذ کند که مبتنی بر کمترین آسیب انسانی و بیشترین آورده باشد، از او یک فرمانده تمام‌عیار با تصمیمات مبتنی بر نگاه اسلامی و انسانی ساخته است.

وی افزود: ما در موسسه شهید باقری تلاش کردیم با جمع‌آوری بانک اطلاعات دقیقی از جنگ، نسبت به ثبت این ویژگی‌ها اقدام کنیم و در این راستا،  ثبت مستندات تاریخی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین برهه‌های کشو، یکی از کار ویژه‌های ما در موسسه بوده است.

مدیر موسسه شهید حسن باقری با استقبال از تشکیل کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ و طرح آن در سطحی فراسرزمینی، تاکید کرد: رویکرد مبتنی بر صلح و نگاه انسانی جاری در یک رخداد نظامی آن چیزی است که دنیا باید از آن مطلع باشد. این ویژگی‌ها کمتر در سایر کشورها و در میان فرماندهان قابل مشاهده است.
گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد طرفین با امضای تفاهم نامه همکاری نسبت به توسعه همکاری های مشترک از جمله طراحی نشان خبرنگاری صلح، تولید محتوای بسط دهنده فرهنگ مقاومت و شهادت و... اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha