جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
image.png

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: به زودی در مراسمی شاهد رونمایی از آثاری خواهیم بود که در مورد فاجعه منا نوشته شده است. این آثار به ابعاد حقوقی فاجعه منا، گزارش گری از فاجعه، روایت مطبوعات از فاجعه، اشعار فاجعه و تحلیل سیاسی اجتماعی در مورد منا پرداخته است.

به گزارش به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب در مراسم تقدیر از نویسندگان فاجعه منا که در امور حج و زیارت قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همه کسانی که جان شان را برای احیای دین و اسلام فدا کردند، به هم قرین شدن، حادثه منا، اربعین حسینی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: لازم است از جوانانی که با از خود گذشتگی و نثار جان شان نگذاشتند، سخن امام راحل روی زمین بماند و اطاعت از فرمان ولی امر مسلمین کردند،‌ تقدیر و قدرانی کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  در ادامه با اشاره به دو اثر فاخر کتاب چون کتاب «خیابان ۲۰۴» اثر خانم کاردانی و کتاب «بکه» اثر ابراهیم دیزگاه، عنوان کرد: تولید این کتاب که روایت گر حادثه منا است و نویسنده با سفر خود، اقدام به نوشتن آن کرده و حتی بعضی مسئولین در بیانات خود نکاتی در مورد حادثه منا گفته اند، بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: صحنه های تاریخ پر از روایت گری افرادی است که به نوعی اقدام به روایت گری از حضور امام سجاد(ع) در مسجد الحرام و اتفاقاتی که برای این امام همام افتاده، کرده اند.

وی بیان داشت: اگر آن راوی این اتفاقی که برای حضرت به وقوع پیوسته، روایت نمی کرد، مردم چگونه از آن حوادث با خبر می شدند و چگونه می توانستند به عزت و عظمت حضرت پی ببرند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرد: سفرنویسی و روایت گری کار مهمی است. در طول تاریخ افرادی همین کار را کردند و حقایق را به نسل های بعدی منتقل نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: حادثه منا حادثه ای بوده که در سال ۹۴ به وقوع پیوسته و در آن ۷ هزار حاجی با لباس احرام و با لب تشنه به خاطر بی تدبیری عربستانی ها به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشت: این حادثه در نوع خود و در تاریخ حج بسیار بزرگ و بی سابقه بوده است. بی تدبیری  آل سعود،‌باعث این فاجعه شد، چرا که به جای تدبیر فقط شعار آن را می دادند. لذا روایت گری از این حادثه بی سابقه بسیار ارزشمند و کار هنرمندانه بود که با تولید اثر اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: وقتی اربعین حسینی را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که جابربن عبدالله، اقدام به پیاده روی به سمت کربلا کرده بود و این کتاب تاریخی این حرکت او به وسیله روایت گری نوشته و بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: امروز بعد از قرنها شاهد اتفاق بزرگی در جهان به نام پیاده روی اربعین هستیم که در نوع خود بسیار بی سابقه و بزرگ است. این اتفاق کوچکی بود که به وسیله جابر آغاز شد، ولی در تاریخ روایت شده بود و امروز این اتفاق کوچک تبدیل به حرکت عظیم در جهان شده است و لذا روایت گری کار بسیار ارزشمندی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، بیان داشت: هنر روایت گری، هنر بسیار ارزشمندی است و از عهده هر کسی بر نمی آید. تنها افرادی این ظرفیت را دارند و برای این که جامعه اداره شود، خدای متعال این ظرفیت را تنها در افرادی قرار داده و این هنری است که الان در درون شما شکوفا شده است.

وی عنوان کرد: شما با این هنر خود به کاری چون حادثه منا حساس شده و اقدام به نوشتن و روایت گری کرده اید و این خود کار بزرگی است که صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب، گفت: حج و قربانی هم همین طور است. داستان حج و قربانی، حکم الهی ولی اساسش به حرکت حضرت ابراهیم(ع) بود. ابراهیم(ع) بدون درنگ اقدام به قربانی کرد. حرکت ابراهیم نقطه شروع کار بود، اما امروز این مسیر بعد از هزار سال ادامه پیدا کرده و تبدیل به الگویی برای مردم شده است. آن حرکت ابراهیم برای خدا بود ولی اساس آن و شروع آن سبب اتفاقات بسیاری در جامعه از نظر روحی، روانی و معنوی و عرفانی و... شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشت: خدای متعال به شما قلم و ظرفیت آن را داده است، سعی کنید رمانی که می خواهید بنویسید، نقطه پایانی آن به عشق به خدا و توحید و... ختم شود. با این کار خود عشق به خدا و توحید را در قلب جوانان بکارید و آنها را دعوت به توحید و خدا کنید. این نوعی هدایت کردن است مانند« قولوا لا اله الله تفلحوا». یعنی کار پیامبر(ص) کاشتن عشق به خدا در دل و قلب مردم است.

وی عنوان کرد:  رمان نویسی حرکت ارزشمندی است، گر چه آثار زیادی در مورد فاجعه منا نوشته شده، ولی شما نباید به این امور بسنده کنید، بلکه باید رویکرد شما رویکرد دیگری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: به زودی در مراسمی شاهد رونمایی از آثاری خواهیم بود که در مورد فاجعه منا نوشته شده است. این آثار به ابعاد حقوقی فاجعه منا، گزارشی گری از فاجعه، روایت مطبوعات از فاجعه، اشعار فاجعه و تحلیل سیاسی اجتماعی در مورد منا پرداخته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان، داشت: حتی پایان نامه هایی هم در مورد فاجعه منا به نگارش در آمده است و بعضی در حال نگارش است. در این مورد می توان به ۵ جلد روایت شاهدان عینی و ۱ جلد زندگی نامه شهدا هم اشاره کرد که به نگارش در آمده است و به زودی در مراسمی از این آثار رونمایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: با همه این احوالات و آثار زیاد در مورد فاجعه منا، شما  با مجموعه ای از نکات قابل توجه در مورد فاجعه منا روبرو هستید و می توانید برای غنی سازی اثر و رمان خود عمل و اقدام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha