پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بانوان طلبه کرمانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان بر لزوم شناخت هویت طلبگی و داشتن برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت در طول تحصیل تأکید کرد و گفت: طلاب عزیز باید برای عمیق و خوب درس خواندن همراه با تهذیب نفس به تلاش مضاعف بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، خانم محمدی در آیین افتتاحیه حوزه علمیه خواهران استان کرمان که همزمان با هفته دفاع مقدس به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی به بیان تفسیر دو آیه ۴۲ و ۴۳ سوره آل عمران پرداخت.

وی افزود: در بسیاری از آیات الهی به صورت مشخص از بعضی برگزیدگان الهی نام برده شده که خداوند در این آیات  حضرت مریم سلام الله علیها را یک الگوی کامل برای همه انسان ها و به خصوص برای بانوان معرفی می نماید.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان با استناد به تفاسیر شیعه و سنی در آیه ۴۲ سوره آل عمران به سه کمالی که به حضرت مریم سلام الله علیها داده شده از جمله، گزینش الهی، تطهیر الهی و برتری بر زنان عالم اشاره نمود و در ارتباط با آیه ۴۳ سوره آل عمران اظهار داشت: سه مسئولیت «خضوع و فروتنی»، «سجده کردن» و «رکوع کردن» را خداوند از ایشان می خواهد که تمام این  مسئولیت ها خلاصه در بندگی خداوند است . 

خانم محمدی در ارتباط با نکات معرفتی این آیات گفت: براساس این آیات فرشتگان الهی با غیر انبیاء هم سخن می گویند و زنان نیز می توانند به مقام قرب الهی برسند که خداوند برای آنان پیام بفرستد هم چنان که برای حضرت مریم (س) این امر محقق شد.

وی تصریح کرد: انتخاب و گزینش الهی یک نعمت و موهبت خاص است که به جهت لیاقت ها و قابلیت های افراد به آنان اعطا می شود.  

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان بیان کرد: هر نعمتی مسئولیتی را به دنبال دارد که آن مسئولیت مورد اشاره در این آیات، بندگی خداوند است و ان شاء الله طلاب عزیز با سربازی امام زمان عج الله  تعالی فرجه و شاگردی مکتب امام صادق علیه السلام و کنیزی حضرت زهرا سلام الله علیها با کسب کمالات در مسیر بندگی خالصانه خداوند قدم برداشته و جزء بندگان ویژه و خاص الهی قرار گیرند. 

خانم محمدی در پایان سخنان خود، بر لزوم شناخت هویت طلبگی و داشتن برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت در طول تحصیل تأکید کرد و گفت : طلاب عزیز باید برای عمیق و خوب درس خواندن همراه با تهذیب نفس به تلاش مضاعف بپردازند تا با دو بال علم وتقوا به سمت بندگی مخلصانه خداوند حرکت کرده و به مقصد برسند.

استاد حوزه: طلبه در برخورد با مردم به استدلال به معنای دقیق کلمه نیازمند است

در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی با برشمردن فواید دروس حوزوی، گفت: فراگیری دروس حوزوی باید در خدمت فهم آیات قرآن قرار گیرد و طلبه نباید تلاش خود را صرفا برای نمره به کار گیرد.

وی تأکید کرد: بعضی از درس های حوزه مانند منطق باید با هدف یادگیری استدلال باشد، چون طلبه در برخورد با مردم به استدلال به معنای دقیق کلمه نیازمند است و باید استدلال را بر اساس قواعد منطقی تنظیم کند تا دچار مغالطه نشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان، در ادامه با اشاره به این که  اولین حضور اجتماعی طلبه در جامعه از حضورش در خانواده آغاز می شود، اظهار داشت: طلاب عزیز باید خود را مهذب به اخلاق الهی نمایند تا بتوانند با رفتارشان خانواده و جامعه را به این امر مهم دعوت کنند .

برپایه این گزارش، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزه علمیه خواهران استان کرمان  به میزبانی مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد که در این مراسم قریب به۱۰۰نفر از طلاب مدرسه حضرت زینب  سلام الله علیها و اساتید و مدیران مدارس علمیه خواهران کرمان و ۲۰۰ نفر به صورت آنلاین از طریق سامانه شرکت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha