جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: پیاده روی اربعین حسینی، همایش قدرت شیعه و تجلی وحدت امت اسلام در دنیا است.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از سنت های مرسوم در طول تاریخ اسلام که مورد سفارش ائمه اطهار(ع) هم قرار دارد، زیارت اربعین بوده است، اظهار داشت: اولین پایه گذاران این سنت، اسیران کربلا می‌باشند که بر اساس روایات مشهور در بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری قمری پس از بازگشت از شام در چهلمین روز واقعه ی غمبار عاشورا با ورود به دشت کربلا، مدفن امام حسین(ع) و یاران و نزدیکان آن امام شهید را زیارت کردند.

وی افزود: در روایات همچنین وارد شده که در این روز جابر بن عبدالله انصاری –صحابی بزرگ رسول الله(ص) و از یاران با وفای اهل بیت(ع) - در حالی که نابینا شده بود به زیارت قبر امام حسین(ع) آمد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه همچنین گفت: در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) چند نشانه برای مومن برشمرده شده که یکی از مهم‌ترین آنها زیارت اربعین حسینی است. امام صادق(ع) همچنین به یکی از دوستان خود در خصوص اهمیت پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع) می‌فرماید: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: از این رو بزرگداشت اربعین حسینی از زمان حضور پیشوایان معصوم علیهم السلام حائز اهمیت بسیار بوده و شواهد تاریخی نیز نشان می دهد توجه به زیارت اربعین و حرکت به سوی کربلا در ایام اربعین، از همان زمان در بین شیعیان رایج بوده است و محبان اهل بیت(ع) حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس که بیشترین فشارها و محدودیت‌ها را علیه شیعیان اهل بیت(ع) اعمال می‌نمودند نیز به برگزاری این مراسم مقید بوده‌اند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که یکی از پیامدهای آشکار مراسم شکوهمند اربعین را می‌توان افزایش قدرت سیاسی شیعیان دانست، بیان داشت: نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی، مردمان جهان را به بررسی و مطالعه سیره و منش حسینی که بزرگترین الگوی شیعیان عالم است ترغیب می‌کند؛ این امر احترام جهانی را برای آن امام همام ایجاد نموده و در نتیجه قدرت سیاسی شیعه را افزایش خواهد داد.

وی تأکید کرد: در همین سال های اخیر دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در عراق به همراه داشت و شکست و اضمحلال آنان در این کشور را سرعت بخشید.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، افزود: این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بوده است؛ موضوعی که امروزه به دلیل تهدیدات گسترده استکبار علیه شیعیان و به ویژه ملت ولایتمدار و محب اهل بیت(ع) در ایران از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

حجت الاسلام  ملک زاده همچنین ابراز داشت: با توجه به این به جرات می‌توان گفت همایش اربعین علاوه بر بعد معنوی و مذهبی، دارای آثار گسترده سیاسی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است، ضمن آن که برگزاری چنین همایش باشکوهی در کمال امنیت، حاوی پیام‌های مهمی برای منطقه و جهان می‌باشد.

وی افزود: از نگاه تحلیل‌گران سیاسی برگزاری مراسم باشکوه اربعین در سالهای اخیر توانسته به تقویت هژمونی ایران در منطقه کمک کند و همچنین در سطح بین‌المللی باعث تاثیرگذاری بیشتر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام قدرتمند شیعی شده است.

وی همچنین گفت: به رغم دشمنی‌های گسترده و تبلیغات منفی علیه شیعه، راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر و در کمال امنیت و آرامش همراه با صحنه‌های زیبای محبت و صفا و همدلی برگزار می‌شود، بُعد دیگری از جایگاه شیعه را در میان جهانیان به نمایش می‌گذارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت:: انعکاس این همایش و مراسم پیاده‌روی از طریق رسانه‌ها در تمام دنیا این پیام را به دنبال خواهد داشت که این خیل گسترده جمعیت به عنوان نماد قدرت اسلام و تشیع که این چنین عاشقانه و همدلانه در این مراسم شرکت نموده‌اند، در برابر هر اتفاق و تهدیدی، قدرتمندانه ایستادگی خواهند کرد.

وی در خاتمه افزود: از این رو شایسته است این حرکت عظیم انسانی و الهی را پاس داریم و با بهره‌گیری هر چه بهتر از این نمایش قدرت، آن را زمینه‌ساز بیدار کردن انسان ها و تهییج بشریت علیه ظلم و بی‌عدالتی در جهان سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha