پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویری/ نشست خبری رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه

حوزه/ عضو شورای علمی نخبگان کشور، گفت: ۱۵۸۳ نفر در حوزه علمیه برادران، ۵۱۷ نفر در حوزه علیمه خواهران و ۲۱۸ نفر در جامعةالزهرا(س) به عنوان استعداد برتر شناسایی شدند که در حوزه علمیه برادران در هشت دوره، حوزه علمیه خواهران در هفت دوره و جامعةالزهرا(س) در پنج دوره بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی عماد در نشست خبری تشریح برنامه های مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه که امروز در خبرگزاری حوزه، برگزار شد، عنوان کرد: مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه در راستای ایفای یک مأموریت و برای تحقق یک راهبر کلان در عرصه‌ علم و فناوری جمهوری اسلامی و در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب شکل گرفت.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سال‌های سال بر توسعه علم، دانش، جریان تولید فناوری‌های نرم، سخت و راهبردی تأکید فراوان داشتند و بیان می‌کردند که آینده کشور باید توسط نخبگان دانشگاهی و حوزوی راهبری شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کشور ایران از رتبه‌بندی‌های پایین در تولید دانش توانسته به جایگاه بالایی برسد که شکوفایی آن اقتضائات  از جمله بها دادن و توجه کردن به نخبگان و استعدادهای فوق‌العاده منابع انسانی این سرزمین بوده است، افزود: برای این‌که جریان شناسایی، حمایت و بهره‌مندی از نخبگان حوزه‌های علمیه در یک نقطه شکل بگیرد، پیشنهادی در سال‌های پایانی دهه هشتاد به مدیریت حوزه‌های ارائه علمیه شد و شورای عالی هم از این پیشنهاد استقبال کرد و در اوایل دهه ۹۰ مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این مرکز سیاست‌گذار و برنامه‌ریزی‌های کلان برای عموم نخبگان حوزه‌های علمیه اعم از خواهران و برادران در پهنه ایران طراحی شد، اظهار کرد: هدف اصلی این مرکز در سه قلمرو مهم و محوری؛ شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه‌های علمیه، زمینه‌سازی برای رشد و ارتقا و ارائه خدمات برای نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، زمینه‌سازی بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان حوزه‌های علمیه در مسیر پاسخ‌گویی به نیازهای نظام جمهوری اسلامی و کمک به توسعه‌یافتگی و رشد افزون‌تر جامعه دینی و اسلامی خلاصه می‌شود.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، بیان کرد: این مرکز به‌عنوان ستاد مشترک در امر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه، ارتباط وسیعی با مرکز حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مرکز حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، مرکز حوزه‌های علمیه خراسان و مرکز حوزه‌های علمیه اصفهان دارد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز به شکل هیئت‌امنایی تشکیل شده است، اظهار کرد: برای انجام فعالیت‌ها در هریک از مراکز حسب اقتضائات سازمانی آن‌ها، دفتر امور نخبگان و یا اداره کل نخبگان شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در شناسایی استعدادهای برتر مأمور بودیم که به‌تدریج در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تدریسی، مدیریتی و... ورود کنیم، گفت: به دلیل برخی سیاست‌ها و محدودیت‌ها این مراحل شناسایی به تدریج انجام شد و هم اکنون بیش از دو هزار استعداد برتر در عرصه‌های مختلف شناسایی شدند.

وی افزود: با توجه اینکه عرصه تدریس به عنوان یک عرصه مهم در رشد استعدادها مورد اهمیت بود به همین دلیل در دور جدید شناسایی استعدادهای برتر تدریس نیز در دستور کار قرار گرفت همچنین در دوره اخیر توسعه‌ای در عرصه شناسایی فرهنگی و تبلیغی را در پیش رو داریم.

وی با بابیان اینکه در ۱۱ عرصه در حوزه فرهنگی و تبلیغی شناسایی استعداد داریم که عمده‌ترین آن‌ها هنر، رسانه و فضای مجازی است، گفت: با توجه به اهمیت مدیریت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منابع انسانی، شناسایی استعدادهای مدیریتی نیز در دستور کار قرار گرفت تا کاتالیزگری برای امور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: در چند قلمرو از استعدادها حمایت می‌شود که حمایت علمی، مهارتی، معیشتی و ارتباط جامعه نخبگانی با جوامع علمی از جمله آن‌ها است که چند نهاد مسئولیت آن را به عهده دارند.

وی ادامه داد: مرکز خدمات حوزه علمیه با تأکید بر حمایت‌های معیشتی از استعدادهای برتر و نخبگان حمایت می‌کند، همچنین حمایت از فعالیت‌ها به ویژه در عرصه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی توسط بنیاد علمی نخبگان انجام می‌شود.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، اظهار کرد: ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران با توافق با بنیاد نخبگان جهت حمایت از فعالیت‌های نخبگان، تمام یا بخشی از فعالیت‌های آن‌ها که در راستای نیازهای کشور باشد را می‌پذیرد و با توجه به فعالیت های علمی و پژوهشی آن‌ها، مدت خدمت نظام وظیفه آن‌ها را کاهش یا پایان خدمت به آن‌ها می‌دهد؛ البته گذراندن دوره آموزشی نظام وظیفه ضروری است.

وی با بیان اینکه هدف دیگر این مرکز، برقراری ارتباط استعدادهای برتر با جامعه علمی و ارتباط میان طلاب و دانشگاهیان در اجرای طرح‌های پژوهشی برای تحقق اهداف توسعه و رشد کشور است، گفت: طرح‌های احمدی روشن که مورد حمایت بنیاد نخبگان است به‌ صورت پروژه‌های مسئله محور با حضور یک استاد راهنمای برجسته و پژوهشگر و با حضور طلاب و دانشجویان شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی استعدادها، اختصاص به یک‌رشته ندارد و شاخص سنی برای حمایت از استعدادها ۴۰ سالگی است و بعد از آن اگر در دسته‌بندی‌های دیگر مانند مدیران، محققان و نخبگانی قرار بگیرند، حمایت می‌شود، تصریح کرد: نخبه در تعریف بنیاد ملی نخبگان و تعریف  اساسنامه مرکز نخبگان حوزه های علمیه به شخصیت تأثیرگذار در حوزه های علمیه و سطح کشور گفته می‌شود؛ اما استعداد برتر افرادی هستند که زمینه نخبه شدن در آن‌ها وجود دارد که باید مسیر هدایت، تعلیم و تربیت را طی کنند.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، گفت: ۱۵۸۳ تن در حوزه علمیه برادران، ۵۱۷ تن در حوزه علیمه خواهران  و ۲۱۸ تن در جامعه الزهرا (س)به عنوان استعداد برتر شناسایی شدندکه در حوزه علمیه برادران در هشت دوره، حوزه علمیه خواهران در هفت دوره و جامعه الزهرا(س) در پنج دوره بوده است.

وی با اشاره به اینکه ورشکستگی در عرصه دانش دیر مشخص می‌شود، بیان کرد: مشکل اصلی این است که بازار مصرف دانش، سفارش‌دهنده تولید دانش و حمایت‌گر اصلی نیست و این مشکل در قلمرو علوم انسانی بسیار مشخص است.

وی ادامه داد: چرخه تولید دانش در کشور باید با فشار بازار تنظیم شود نه با فشار ذهن و علایق افراد؛ و اگر با فشار بازار نباشد محک نمی خورد، البته بازار نیز مسئله خود را به صورت روشن بیان نمی‌کند.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، ادامه داد: یکی از طرح های حمایتی ما طرح حمایت از پایان نامه های استعدادهای برتر و مورد نیاز جامعه است.

وی با تاکید براینکه سازکاری که برای شناسایی استعدادهای برتر درنظر گرفته شده است راه اعمال نظرهای شخصی را بسته است، بیان کرد: برای شناسایی صلاحیت های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که از جمله آنها در معدل بالا در صلاحیت علمی است، البته اگر شخصی یک نمره معدل پایین تر داشته باشد و دو استاد او را تایید کنند بعد از انجام مصاحبه به صورت استثنا پذیرفته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: جامعه نخبگانی باید جامعه مسئول قلمداد شود تا از پرورش جامعه ای متوقع جلو گیری شود توجه به نیاز کشور و ضرورت های کشور از نکاتی است که جامعه نخبگانی باید به آن دقت کند و مسئولین نیز حمایت های لازم را انجام دهند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    حیف از هزینه هائی که برای کارهای شکلی و تشریفاتی و بدون ارزش میشود!! کارهای صددرصد ابتر که فقط نیروهای زبده حوزه را برای رقبا و معاندین تابلو میکند .بدون اینکه برنامه واقعی برای باروری استعدادها داشته باشیم!
  • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    ای کاش جناب عماد، کمی هم به خروجی های این مرکز که بیش از ۱۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد اشاره می‌نمودند. واقعاً چه کار ارزشمندی برای نخبگان انجام داده‌اند و چه دردی را از نظام و حوزه دوا کرده‌اند و این همه سال چقدر هزینه برای نخبگان و تربیت هدفمند ایشان کرده‌اند؟ و ... حتی نتوانستند نظام وظیفه نخبگان حوزه را حل کنند دایم آویزان بنیاد ملی نخبگان هستند و بدون اجازه آنها نمی‌توانند مشکل نظام وظیفه نخبگان حوزه را حل کنند.