جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدعالم زاده نوری

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه از قرآنی شدن همه مدارس علمیه در سطح کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود ۶۰ مدرسه قرآنی در سراسر کشور فعال هستند و برخی استان‌ها مانند همدان و خوزستان به سوی قرآنی‌شدن همه مدارس حرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم‌زاده نوری، امروز در افتتاحیه مدرسه قرآنی بروجن درباره این مدارس، اظهار داشت: حوزه علمیه علاوه بر آشناسازی طلاب با علوم و معارف اسلامی و انتقال علوم اهل‌بیت ‌علیهم‌السلام به طلاب، موظف  به تأثیر گذاری در تزکیه و تهذیب آن ها برای پدیدآوردن عالم ربانی است.

وی افزود: زندگی طلبه باید مصداق واقعی حیات طیبه باشد و طلبه اگر می‌خواهد معلم دین، مبلغ دین، مروج دین، مدافع دین، محقق دین، مربی دین و یا مجری دین باشد؛ باید از نزدیک با دین خدا مأنوس باشد و زندگی دینی پاک داشته باشد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: یکی از عوامل مهم تهذیب و تربیت، کتاب خدا «قرآن کریم» است و قرآن همان‌گونه که راهنمای زندگی انسان و نسخه درمان دردهای او و دستور سعادت فردی و اجتماعی است و خودش مستقیما درمان و شفاست و انس و مجالست با آن، بی‌واسطه در نورانیت و طهارت انسان اثر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: خدای متعال از راه همین قرآن انسان را پاک می‌کند و تحول می‌بخشد. بهترین راه برای انس و مجالست با کلام خدا و بهره‌گیری از آن حفظ قرآن است.

وی ابراز کرد: حفظ ترتیبی قرآن چه بسا موضوعیت نداشته باشد، اما طریقه بسیار روشن و مؤثری برای ارتباط ویژه با قرآن و بهره‌گیری معرفتی و معنوی از آن است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه بیان کرد: به تجربه هم مشهود است که حافظان قرآن کریم علاوه براینکه در مسیر طلبگی وعلوم حوزوی معمولاً از سایرین موفق‌تر هستند و نورانیت قرآنی و اخلاق لطیف دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری تصریح کرد: طلاب سطح یک در مدارس قرآنی، همراه با دروس و علوم حوزوی حافظ قرآن کریم هم می‌شوند و به شکل روزانه با کلام خدا حشر و نشر دارند.

وی گفت: نتیجه بررسی‌های کارشناسی این است که این مدارس در امور اخلاقی - معنوی و تهذیب و تربیت قرآنی طلاب موفق‌تر از مدارس دیگر هستند و با داشتن این برنامه هم در پیشرفت علمی و هم در ارتقای معنوی و اخلاقی طلاب به وضوح جلوتر هستند. بنابراین برای رسیدن به اهداف تهذیبی و معنوی از ودیعه بزرگ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه ‌وآله‌ و ثقل اکبر باید استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تأکید کرد: مدارس علمیه به سمت قرآنی‌شدن حرکت می کنند و ان‌شاءالله در یک بازه زمانی چندساله همه طلاب با قرآن کریم مأنوس می شوند.

وی ادامه داد: می‌توان با تعاریف مختلفی از مدارس قرآنی به سمت حفظ موضوعی و سایر شیوه‌ها رفت و انواعی از مدارس قرآنی مشخص کرد که رنگ قرآن در همه حوزه‌ها زیاد شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اعلام کرد: هم‌اکنون حدود ۶۰ مدرسه قرآنی در سراسر کشور داریم و برخی از استان‌ها مانند همدان و خوزستان به سوی قرآنی‌شدن همه مدارس حرکت کرده‌اند.

وی افزود: برخی استان‌ها مانند استان گلستان نیز درخواست جدی بر این موضوع دارند و امیدواریم در سال‌های آینده هیچ مدرسه غیرقرآنی و هیچ طلبه غیرمأنوس با قرآن در سطح یک نداشته باشیم و اندکی از حق قرآن کریم را ادا کنیم و گلایه مهجوریت قرآن کریم شامل حال ما نشود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha