جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علامه حسن زاده آملی  و حجت الاسلام والمسلمین رمضانی

حوزه/ حمایت علامه حسن زاده آملی از امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی، حضور در جبهه‌ها در سال‌های دفاع مقدس همچون یک بسیجی و نیز پشتیبانی دائم از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری، جلوه‌هایی از "همراهی علم نافع و دانش انور با جهاد اکبر و جهاد اصغر" در آن وجود ذی‌جود بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور پیامی این مصیبت را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
{یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات}

ارتحال عالم ربانی، حکیم الهی و علامه ذوالفنون «آیت الله حسن حسن زاده آملی (قدس الله سره)» دلدادگان، جویندگان و سالکان معرفت، حکمت، عرفان و معنویت اسلامی را حزین نمود.

آن شخصیت کم نظیر، جامع معقول و منقول بود و در تفسیر، فقه، اصول، حدیث، لغت، ادب، فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان، طب، ریاضیات، هیئت، نجوم، اعداد و اوفاق، زیج، جفر و علوم غریبه تبحر داشت. وی به چند زبان زنده مسلط بود، بدانها می‌نوشت و نظم و نثری پر معنا می‌آفرید.

تسلط آن عالم وارسته بر دانش‌هایی که اکنون مهجور مانده اند آنگونه بود که نمی‌توان در زمان حاضر، شخصیت دیگری به این جامعیت در رشته‌های مذکور در تمام دنیا سراغ گرفت.

علاوه بر اینها، آنچه مرحوم علامه حسن‌زاده را متمایزتر می‌کرد، "جمع بین علم و عمل" بود؛ و همین ویژگی، طلاب و دانشجویان جوان و جویای معرفت ناب را جذب آن عارف واصل می‌نمود؛ و بسیار بعید است حوزه های علمیه بتواند بزودی چنین شخصیتی جامع و کم نظیر را تربیت کند.

البته آثار متعدد و متنوع ایشان در علوم مختلف، گنجینه گرانبهایی است که هر دانشجو و اندیشمندی می‌تواند از آن بهره گیرد.

حمایت ایشان از امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی، حضور در جبهه‌ها در سال‌های دفاع مقدس همچون یک بسیجی و نیز پشتیبانی دائم از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری، جلوه‌هایی از "همراهی علم نافع و دانش انور با جهاد اکبر و جهاد اصغر" در آن وجود ذی‌جود بود.

این ثلمه جبران‌ناپذیر را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، مراکز حوزوی و دانشگاهی، علاقه مندان به عرفان و علوم الهی، مردم شهید پرور آمل و همه شاگردان، ارادتمندان و وابستگان آن فقید سعید - بویژه فرزندان اهل علم و فضل ایشان - تسلیت عرض می‌کنم.

آن علامه سترگ به معنای واقعی دلداده حضرات معصومین (علیهم السلام) بود؛ که نمونه ای از این‌ عشق و ارادت در "فص فاطمی" نسبت به مقام شامخ حضرت فاطمه زهرا (سلام‌ الله علیها) جلوه گری نموده است.
پس در آستانه اربعین حسینی، از درگاه خداوند متعال مسألت دارم که روح مطهر مرحوم استاد معظم علامه حسن‌زاده را با اهل‌بیت عصمت و طهارت - بویژه مولایش حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) - محشور فرماید؛ و به بازماندگان ایشان صبر و سلوان عنایت نماید.

وإنا لله وإنا إلیه راجعون

رضا رمضانی
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام)
۴ مهر ۱۴۰۰
۱۹ صفر ۱۴۴۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha