جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
املم جمعه

حوزه/ حجت الاسلام قاسمخانی با بیان اینکه ایران همیشه حسن همجواری با کشورهای همسایه را حفظ کرده است، گفت: جمهوری اسلامی در مقابل توطئه های آمریکایی و صهیونیستی ساکت نخواهد نشست و به کشورهایی که در زمین دشمن بازی کنند پاسخ پشیمان کننده ای خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام حجت قاسمخانی، امروز در خطبه های نماز جمعه خوی با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه مرزی آذربایجان‌، اظهار داشت: در این صحنه آمریکا به جای حضور مستقیم و آشکار از ظرفیت روابط امنیتی حدود ۳۰ ساله رژیم صهیونیستی با دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان استفاده می‌کند و خبرهای متعدد بیانگر حضور امنیتی رو به رشد رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان با محوریت «پایگاه هوایی قبله» می باشد.

وی با بیان این که عدد نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر ذکر شده و این در حالی است که این رژیم جنایتکار در دهه گذشته نفوذ اساسی در ارکان جمهوری آذربایجان و خانواده الهام علی اف پیدا کرده است، گفت: سران صهیونیست از آذربایجان به «لبنان اسرائیل» یاد کرده و گفته‌اند ما از این طریق می توانیم جمهوری اسلامی ایران را با یک چالش امنیتی طولانی مدت مرزی درگیر کرده و از اثرگذاری آن در منطقه بکاهیم و البته معلوم است که این ادعاها با توان آنان در تبدیل به واقعیت فاصله اساسی دارد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: دولتهای ترکیه و آذربایجان در حال دست زدن به ریسک های بزرگی هستند که می تواند پیش از دیگران خود آنان را در بحران وجودی فرو ببرد. دولت علی اف با شش میلیون جمعیت شیعه که بدون شک، دلبسته مرکزیت شیعه هستند، مواجه است و دولت اردوغان در ترکیه با حدود ۲۳ میلیون شیعه علوی روبه رو است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نخواسته است از این ظرفیتها برای گوشمالی اردوغان یا علی اف استفاده کند و ما برخلاف آنان و براساس اصول اخلاقی خود، حسن همجواری را رعایت کرده ایم؛ تا جایی که فراتر از آن در دو نوبت حکومت های این دو خانواده را از ویرانی نجات داده‌ایم.

حجت الاسلام قاسمخانی با بیان اینکه حتماً الهام علی اف به‌یاد دارد که همکاری مشترک امنیتی ایران و روسیه بود که انقلاب مخملین آمریکایی علیه حکومت آذربایجان را خنثی کرد، گفت: اردوغان هم به یاد دارد که این ایران و شخص سردار شهید سلیمانی بود که مانع به نتیجه رسیدن کودتای مورد حمایت آمریکا علیه او و حزب عدالت و توسعه گردید و تا اینجا ما نه تنها هیچ گاه وارد اقدامی علیه دولت های ترکیه و آذربایجان نشده‌ایم، بلکه همواره از آنان حمایت هم کرده‌ایم‌.

وی با بیان این که دولت های ترکیه و آذربایجان به خوبی می دانند که دست ایران برای برهم زدن این توطئه خالی نیست و انگشت اشاره جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توطئه طراحی شده را برای آنها به‌گونه ای پشیمان‌ کننده برهم بزند، تصریح کرد: اتفاقات در مرزهای شمال ایران بوی توطئه آمریکایی- اسرائیلی می دهد که در آن اردوغان به نوعی و علی اف به نوع دیگری به«بازی» گرفته شده‌اند. اما این برای ایران و روسیه یک بازی نیست تا بتوانند آن را نادیده بگیرند.

امام جمعه خوی بیان کرد: ایران استاد ماهر صبر و خویشتنداری خصوصاً در ارتباط با همسایگان است و اصل اساسی برای ایران حُسن همجواری و تقویت روابط متنوع و مبادلات فیمابین و پیمان مشترک برای حفظ منافع مشترک همراه با رعایت اصل استقلال و حفظ مرزهای رسمی هر کشور است و هر گونه توطئه برای تغییر در این مرزها قابل تحمل نخواهد بود و قطعا ایران انقلابی اجازه نخواهد داد رژیم نحس صهیونیستی از این موقعیت سوء استفاده کند و دست ایران برای تنبیه صهیونیستها در سراسر منطقه غرب آسیا باز است.

وی افزود: برگزاری رزمایش اخیر در شمالغرب کشور و گوشمالی سخت تروریست ها در شمال عراق که هر دو طبق قوانین بین المللی و برای تقویت امنیت و بازدارندگی فعال است، کماکان ادامه خواهد یافت و نشان از آمادگی ایران دارد و اظهارات ناپخته الهام علی اف در این باره، حکایت از دستپاچگی و خطاهای مکرر راهبردی او دارد.

حجت الا سلام قاسمخانی در پایان به ارتحال علامه حسن زاده اشاره کرد و گفت: علامه حسن زاده آملی از اوتاد روزگار و مردی سراسر نور، سلوک و بهجت الهی و نابغه دوران و جامع فنون بود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha