جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلیعه حضور

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان گفت: طلبه قبل از ورود به حوزه بایدها، نبایدها و سختی‌های حوزه را بشناسد و با بصیرت و آگاهی به حوزه بیاید که اگر انتخاب کند، می‌ماند و اگر انتخاب نکند کریمانه از حوزه می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم مریم میرکریمی در جمع طلاب جدید الورود مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان که با حضور اساتید و طلاب برگزار شد، با استناد به روایت رسول اکرم(ص) که می فرمایند: «خداوند با علم اطاعت و عبادت می شود خیر دنیا و آخرت با علم و شر دنیا و آخرت با جهل است»، بیان کرد: علم و دانش، اصل هر خیر و موجب عزت‌مندی انسان است.

وی به جایگاه علم از دیدگاه امام حسن(علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: پاداش بندگان در روز قیامت به میزان درک، عقل و معرفت آنها است، هر اندازه معرفت بیشتر باشد جایگاه انسان در بهشت بالاتر می‌شود؛ لذا باید طالب بالاترین درجه بهشت بود.

خانم میرکریمی تصریح کرد: علم دارای ارزش و شرافت ذاتی است، اما بعضی از علوم از قداست و ارزش خاصی برخوردارند  و در مسیر کمال یابی انسان قرار دارند .

وی با استناد به آیه ۱۲۲سوره توبه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» به دلایل برتری علم دین پرداخت و گفت: تفقه در دین، به‌ معنای تلاش برای کسب شناخت عمیق در دین، عقاید و احکام اسلامی است؛ البته هدف از این تفقه زمانی ارزشمند بوده که برای دین خدا، انذار مردم و دعوت آنان به سوی خداوند است.

استاد حوزه به دومین دلیل برتری علم دین، طبق آیه ۱۰۴سوره آل عمران اشاره کرد و افزود: دعوت کننده به خیر و معروف باید دین‌شناس و مردم‌شناس بوده است؛ بنابراین بعضی از افراد وظیفه رشد و اصلاح جامعه را به عهده دارند که بر اساس کلام خداوند، از رستگاران واقعی هستند.

میرکریمی، آیه ۱۱ سوره مجادله را به عوان دلیل دیگری برای برتری علم دین برشمرد و اضافه کرد: صاحبان علم و دانش در جامعه اسلامی از جایگاه والایی برخوردار هستند و تعبیر به «درجات» در آیه اشاره به درجات عظیم و والایی است که خداوند به صاحبان علم و دانش می‌دهد و اینان به دنبال رسیدن به مقامات دنیویی نیستند؛ زیرا هرچه انسان در پست و مقام بالاتر رود انحصار طلبگی و افزون‌خواهی او بیشتر می‌شود.

وی، براساس روایتی از  امام علی( علیه‌السلام) علم را به علم دین و بدن تقسیم کرد و افزود: حیات روح به‌وسیله علم دین و حیات جسم به‌وسیله علم بدن منزلت پیدا می‌کند که هر دو علم گرچه مهم و ضروری هستند اما آن علم که سلامت روح و جان را تامین کرده در اسلام مهم‌تر است.

مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، پاسخگویی به پرسش دینی مردم، تربیت اخلاقی، آموزش معارف دینی، ابلاغ پیام وحی را از وظایف طلبه‌ها دانست.

خانم میرکریمی با استناد به آیه ۲۹سوره انفال «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» تصریح کرد: علم‌آموزی تنها از طریق کسب و اکتساب نیست، یکی از راه‌های یادگرفتن، تقوای الهی است که به انسان قدرت شناخت حق از باطل را می‌دهد.

وی در پایان خطاب به طلبه‌ها گفت: طلبه قبل از ورود به حوزه، بایدها، نبایدها و سختی‌های حوزه را بشناسد و با بصیرت و با آگاهی به حوزه بیاید که اگر انتخاب کند، می‌ماند و اگر انتخاب نکند کریمانه از حوزه می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha