شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسمخانی گفت: اگر طلاب می خواهند در قلوب مردم نفوذ کرده و تاثیرگذار باشند، باید نرم خو بوده و در انتقاداتی که دیگران نسبت به آن ها دارند، تندخو نبوده و جبهه نگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  از آذربایجان غربی، حجت الاسلام حجت قاسمخانی، امروز در مراسم سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) خوی برگزار شد، با بیان این که خداوند در سوره احزاب پیامبر را به عنوان الگوی نیکو و اسوه حسنه معرفی می کند، اظهار داشت: پیامبر برای همه مردم خصوصا برای روحانیون و طلاب که لباس پیامبر را بر تن کرده اند، الگو است و باید ظاهر و باطن ما، به پیامبر شبیه باشد.

وی در ادامه با بیان این که نرم خویی و مهربانی یکی از صفات بارز پیامبر(ص) می باشد و می تواند برای ما الگو گردد، ادامه داد: خداوند متعال پیامبر(ص) را رحمة للعالمین معرفی می کند و به همین جهت بود که مردم به رسول خدا جذب می شدند و دور ایشان اجتماع می کردند، بنابر بیان آیه قرآن اگر پیامبر تندخو بود مردم از اطرافش پراکنده می شدند، این برای طلاب یک درس است که اگر می خواهند در قلوب نفوذ پیدا کرده و تاثیر گذار باشند و مردم اطرافشان جمع شده و به سخنانشان گوش دهند، باید نرم خو بوده و در انتقاداتی که دیگران نسبت به آن ها دارند، تند خود نبوده و جبهه نگیرند.

امام جمعه خوی با اشاره به این که پیامبر(ص) اسلام هدف و فلسفه بعث خود را اتمام مکارم اخلاق عنوان کرد، افزود: شناخت و شناساندن صحیح دین به مردم بسیار مهم است و چه بسا افرادی اهل مسجد و نماز باشند، اما در منزل و محل کار خود دارای اخلاق تند هستند و ائمه معصومین و پیامبر اسلام دین را اخلاق کامل و عدم غضبناک شدن بیان کرده اند.

وی با تاکید بر این که قبل از آن که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بخواهند مردم را با استدلال به دین دعوت کنند، با اخلاق حسنه آن ها را جذب اسلام می کردند، گفت: به قدری پیامبر دلسوز و مهربان بود که اگر می دید مردم در صراط مستقم حرکت نمی کنند، ناراحت می شدند و عبادات خود را بیشتر و سختر می کرد و اخلاق پیامبر و نرم خویی حضرت در برابر مؤمنین بود اما نسبت به دشمنان الهی، بسیار سخت و محکم بود.

حجت الاسلام قاسمخانی ادامه داد: شدیدترین بلاها را اهل بیت(ع) و انبیای الهی کشیدند و در بین پیامبران الهی، رسول مکرم اسلام بیشترین مصیبت ها را تحمل کرد و این دستور الهی بود و بنابر فرمایش شهید مطهری، صبر و استقامت پیامبر اسلام عجیب بود و این استقامت به یاران حضرت هم سرایت کرده بود و هر کجا کار گره می خورد به پیامبر(ص) رجوع می کردند و یکی از مصادیق بارز صبر پیامبر، صبر در رسالت بود.

وی ادامه داد: باید در مسیر الهی و عقیده حق ثابت قدم باشیم و سر هر چیز کوچکی مسیر را رها نکنیم و پیامبر با آن همه فشارها صبر کرد و اسلام را به پیروزی واقعی رساند و ما هم باید به تأسی از رسول مکرم اسلام(ص) با تحمل سختی ها و مشقت ها به پیشبرد اهداف اسلام کمک کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    با سلام و احترام بر امام جعه ی عزیز و بزرگوار خوی زید عزّه و اطال الله تعالی حیاته الکریمة ، عرض میکنم چقدر دلنشین ، زیبا و متین رهنمود داده اند . البته مردم شریف و متدین دارالمؤمنین خوی حفظهم الله تعالی خوشبختانه خوش خلق و دارای همین صفات پسندیده هستند . آفرین بر تو امام خوش بیان __ را ه تحبیب القلوب کردی عیان __ متأسفانه ما در فضای مجازی شاهد یم که گاه برخی از عزیزان ما در حالی که نیت خیر دارند و میخواهند از دیانت و نظام مقدس جمهوری اسلامی پشتیبانی کنند ، با مسخره کردن و توهین به دیگران مطالبی را مینویسند و توجه ندارند که با این عمل ناپسند نا آگاهان را از اسلام بیزار خواهند کرد . مسلمان باید کند خود ادب __زند حرف حق را بدون غضب __بگوید سخن پر بها از ذهب __ جوانمرد باشد بمثل وهب __و الَا تظاهر بدین کرده است __نشان داده بر نفس خود برده است __ زمخت و خشن مثل یک نرده است __کم ارزشتر از یک گرم ارده است . با تشکر از آن امام عزیز و عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .