شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله ناصری یزدی

امام جمعه یزد با اشاره به یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در مورد امنیت دریایی که برای دانشجویان دانشگاه افسری مطرح کردند، افزود: امنیت کشور ما عاریه ای نیست و این کشور امروز امنیت ذاتی پیدا کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با سفارش همه مومنان به تقوا و پرهیز از گناه اظهار داشت: همه ما در محضر خدا هستیم و خداوند متعال ناظر و حاضر بر اعمال و کردار ماست و بر باطن ما آگاهی دارد و نسبت به نیات و رفتار و کردار ما آگاه است و باید مراقب باشیم در حریم حرم الهی و محضر خدا گناه نکنیم، تقوا پیشه کنیم تا زمینه جایگاه خوب در آخرت را برای خودمان آماده کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) افزود: مومن علاماتی دارد و ایمان پایه هایی دارد که در روایات ما مختلف بیان شده، اما امام سجاد (ع) به پنج نکته اشاره داشته اند که از آن جمله، الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ است.

ناصری ادامه داد: خدای متعال بر خلوت و جلوت و اعمال و کردار ما آگاه است و برای او هیچ چیز پوشیده نیست زیرا خدا بر همه چیز مسلط است همانند کسی که در یک بلندی قرار گرفته باشد و دو سمت بلندی را می بیند و بر اوضاع مسلط است در حالی که افراد دو سمت بلندی و دیوار، از طرف دیگر غافل و بی اطلاع هستند.

وی یادآور شد: ما نیز همین حکم را داریم، گاهی ممکن است خود را در برابر بنده خدا مخفی کنیم اما نمی توانیم خود را از نگاه خداوند متعال مخفی نگه داریم.

امام جمعه یزد عنوان کرد: بنا به این فرموده امام سجاد(ع)، مومن کسی است که هم در ظاهر از گناه و مخالفت خدا بپرهیزد و هم در خلوت و یکی از ویژگی های مومن این است که چه در خلوت و چه در حضور از گناه خودداری می کند که این مهمترین علامت ایمان مومن است.

آیت‌الله ناصری بیان کرد: مومن همیشه مراقب است و در پنهان به بیت المال دستبرد نمی زند و کم و زیاد نمی کند و با وجود اینکه کسی نمی بیند، خدا را ناظر بر اعمال خود می بیند و دست خود را آلوده نمی کند.

وی تصریح کرد: حفظ ایمان و حفظ حرمت حضور خدا باید در درون همه ما نهادینه شود که چه در خلوت و چه در جلوت‌ها حرمت گناه و فساد را داشته باشیم و اگر غیر از این باشد، ایمان ما ناقص است و به تدریج سستی ایمان می آورد و ارتباط ما را با خدا قطع می کند و در آخرت جایگاهی نزد اولیای الهی نداریم و خسر الدنیا و آخرت می شویم.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه امام سجاد(ع)، صدق را دیگر نشانه مومن واقعی دانسته است، افزود: مومن حتی اگر بداند در صورتی که راست بگوید ممکن است سمت و پست خود را از دست بدهد یا برای او مشکلاتی ایجاد شود یا منفعت خود را از دست بدهد، باز هم دست از راستگویی بر نمی دارد و در همه مسائل زندگی صادق است.

وی اظهار داشت: سومین نشانه اشاره شده توسط امام سجاد(ع)، الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ است و از آنجا که انسان مومن در راه خدا ایثارگر است و حتی در مواردی که خودش نیز به اندازه کافی توان مالی ندارد، به برادر مومن خود کمک می کند و ایمان دارد که خدا دست او را خواهد گرفت.

آیت‌الله ناصری با اشاره به حکایت بخشش حضرت علی(ع) در حالی که در منزل حتی یک قرص نان نداشت و فرزندان او گرسنه خوابیده بودند، افزود: وقتی حضرت علی(ع) به خانه آمد و دید در خانه غذایی نیست، یک دینار قرض کرد تا برای خانه خرید کند، یک قرص نان خرید و در راه بازگشت دید مقداد در حال قدم زدن است و از او سئوال کرد چرا اینگونه ای و مقداد نیز گفت که در خانه چیزی ندارم و متحیرم که چگونه غذا تهیه کنم، و امام علی(ع) همان یک قرص نان را به مقداد بخشید.

وی ادامه داد: امام علی(ع) سپس به مسجد رفت و بعد از نماز، حضرت محمد(ص)، به حضرت علی(ع) گفت مهمان نمی خواهی؟ و حضرت علی(ع) استقبال کرد اما مشوش از اینکه در خانه چیزی نیست اما وقتی به خانه رسیدند، دیدند که مائده ای آسمانی برای آنها گسترده شده است و پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند که این مائده، پاداش ایثارگری توست و اگر کسی ایثار کند در حالی که ندارد یا بضاعتش کم است، مورد توجه خداست و خدا به او چندین برابر پاداش می دهد.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: امروز حتی عده ای وجوه شرعی خود را پرداخت نمی کنند و برای خود توجیه می آورند که این فریب شیطان است اما اگر وجوه شرعی خود را بپردازد، خدای متعال به آنها برکت می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه همچنین لیله النبی عنوان کرد: این اتفاق یک حرکت بزرگ است که خداوند متعال در مورد آن آیه نازل کرده زیرا عده ای هستند که جان خود را فدا می کنند که اسلام و پیامبر بمانند و رضایت خدا نیز تامین شود.

آیت‌الله ناصری یادآور شد: وقتی قبایل بزرگ قریش دست به هر کاری زدند اما پیامبر(ص) دست از تبلیغ دین اسلام بر نداشت، دست به توطئه زدند و از هر قبیله چند نفر را انتخاب کردند که پیامبر را به قتل برسانند تا قتل به گردن یک نفر نیفتد اما خدا پیامبر را از این توطئه آگاه کرد و حضرت علی(ع) در بستر پیامبر خوابید تا پیامبر تواند از مکه بگریزد.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه روایت‌های مختلفی در تاریخ در مورد برخورد نمایندگان قبایل با حضرت علی(ع) ذکر شده، بیان کرد: حضرت علی(ع) جان خود را در معرض خطر قرار داد و این فداکاری امیرالمومنین(ع) در تاریخ تاریخ ثبت شد.

وی با اشاره به معجزه الهی در مورد تنیدن تار عنکبوت در غاری که پیامبر در آن مخفی شده بود، افزود: آنچه در این واقعه مهم تاریخی حائز اهمیت است، فداکاری حضرت علی(ع) است.

*نیروهای نظامی همچنان قوی و با اقتدار حافظ امنیت کشور باشند

آیت‌الله ناصری همچنین با اشاره به هفته نیروی انتظامی بیان کرد: نیروهای انتظامی ما جدی و دلسوز در حال خدمت رسانی به مردم و تامین امنیت جامعه هستند و آنها راه و مسیر خود را انتخاب کرده اند و از خطرات آن آگاه هستند اما باز هم در مسیر خدمت به مردم و شهادت، دفاع از اسلام و قآن قدم برداشته اند.

خطیب جمعه یزد یادآور شد: اینها برای رضای خدا، مرزهای ما را حفظ می کنند و در شهرها امنیت تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه قوای ما اعم از نیروی نظامی، انتظامی و سپاه همه با هم یکی هستند و همه باید دست به دست هم دهند و امنیت کشور و مرزها و شهرها را حفظ می کنند.

آیت الله ناصری با تاکید بر اینکه کار نیروهای نظامی همواره حساس بوده است، افزود: نیروهای نظامی ما بیدار و قوی باشند و نیت خود را خدایی کنند و به مردم و جامعه اسلامی خدمت کنند.

*امنیت کشور ما عاریه ای نیست

امام جمعه یزد با اشاره به یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در مورد امنیت دریایی که برای دانشجویان دانشگاه افسری مطرح کردند، افزود: امنیت کشور ما عاریه ای نیست و این کشور امروز امنیت ذاتی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: امنیت کشور ما همانند سایر کشورها نیست که چشم به ابرقدرتها دارند تا بیایند و برای آنها امنیت تامین کنند و به همین دلیل است که این کشورها مزدور و جیره خوار می شوند.

آیت‌الله ناصری تاکید کرد: به برکت نیروهای نظامی، بسیج و .. امنیت ما ذاتی است و حضور نظامی ایران در اقصی نقاط کشور وجود دارد و آمریکا و انگلیس دیگر به خود اجازه نمی دهند که در آب‌های ما مانور بدهند.

وی با تحسین استقلال نظامی کشور عنوان کرد: در حوزه اقتصادی نیز قدم‌های مهمی برداشته شده که امیدواریم استمرار یابد و اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده که امیدواریم دولت در تداوم آن استمرار داشته باشد.

آیت الله ناصری با اشاره به مسئله آذربایجان و هشدارهای ایران در این زمینه بیان کرد: ایران در برابر افرادی که مرزهای ایران را در معرض خطر قرار می دهند، می ایستد به عنوان نمونه، تروریست ها در کردستان عراق برنامه هایی داشتند که ایران در برابر همه آنها ایستاد که اینها همه نشان از قدرت و استقلال ایران دارد.

*صنعتگران با افزایش کیفیت در مردم رغبت برای خرید کالای ایرانی ایجاد کنند

وی در مورد استقلال اقتصادی ایران نیز اظهار داشت: زمانی کره‌ای‌ها بازار لوازم خانگی ما را قبضه کرده بودند و بعد از مدتی نیز بازار را رها کردند و رفتند اما جوانان ما خودکفا شدند و اکنون کره‌ای‌ها دوباره قصد بازگشت به بازار ایران دارند امام رهبر معظم انقلاب دستور دادند که دیگر اجازه ورود لوازم خانگی آنها داده نشود.

امام جمعه یزد با بیان اینکه این موضوع اتفاق مبارکی برای صنعت لوازم خانگی ما است، افزود: البته صنایع ما باید قوی باشند و کیفیت را بالا ببرند و قیمت ها را مناسب کنند تا مردم رغبت و توان خرید پیدا کنند و سراغ خارجی‌ها نروند.

*پیشگامی علما از ۱۰۰ سال پیش در بحث استقلال اقتصادی

وی با بیان اینکه علمای ما نظیر مرحوم شاه آبادی، مرحوم اصفهانی و ... از صد سال پیش به دنبال استقلال اقتصادی ما بودند، افزود: نمونه های آن را می توان در مورد هشدار در زمینه خرید پارچه خارجی یا تنباکو و .... مشاهده کرد.

آیت الله ناصری تصریح کرد: علمای ما همیشه در استقلال اقتصادی کشور پیشقدم بودند و همواره اقداماتی انجام دادند که دست اجانب را کوتاه کنند زیرا می دانستند که اجانب می خواهند ما را جیره‌خوار خود کنند.

وی در مورد مسائل فرهنگی نیز ادامه داد: در مسائل فرهنگی چندین سال عقب هستیم و متاسفانه شیوع کرونا نیز به مسائل فرهنگی جامعه لطمه زد و دشمن از خلأ موجود استفاده کرد و فضای مجازی را وارد زندگی و سنت های کردند و افرادی هم سوء استفاده کردند و سنت های الهی ما را خدشه دار کرده اند و زندگی ها را تحت تاثیر قرار داده اند.

آیت‌الله ناصری اظهار داشت: دولت و مسئولان ما در ارتباط با مسائل فرهنگی اهتمام داشته باشند همانطور که رهبری نیز در انتخاب رئیس سازمان صدا و سیما سفارش هایی در این زمینه کردند و تلاش کنند این سفارش‌ها را در همه امور فرهنگی ملاک عمل قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha