جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ خانم علاسوند گفت: اگر طلبه از کنج حجره‌ها و حوزه‌ها به متن جامعه سفر نکند و از متن جامعه دوباره به کنج دانش و حوزه‌ها برنگردد و دوباره خود را بازتنظیم نکند، در یکی از این دو مقطع فسیل شده و دچار روزمرگی و پوسیدگی می شود و این یک نکته درس آموز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم فریبا علاسوند در مراسم یادبود حاجیه خانم مهرناز بهشتی، عضو فقید هیئت امنای جامعة الزهرا علیها السلام و استاد حوزه و دانشگاه که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعة الزهرا علیهاالسلام و با همکاری اداره کل امور تربیتی همزمان با درس اخلاق مشترک طلاب و اساتید به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: بعد ازدرگذشت حاجیه خانم بهشتی از ما خواستند درباره وی خاطرات و مطلب بگوییم، اما با وجود دوستی قدیمی، خاطرات کمی از ایشان به ذهن من مانده است و تنها علتی که در تحلیل ذهنی خود به آن رسیدم، این بود که ما به خوب بودن بعضی‌ها عادت می‌کنیم.

وی افزود: وقتی فردی خوب است، برای ما شگفتی نمی‌آفریند و در واقع شگفتی خود اوست که توانسته در یک خط ممتد خوب باشد و شما عادت می‌کنید به این خوب بودن؛ به همین خاطر چیزی به عنوان امر استثنایی چشم شما را نمی‌گیرد، برعکس اگر گاهی ما یک کار خوبی و یا احیانا فضیلتی از خود نشان دادیم، این در ذهن ها می ماند، مثل اینکه در حیات ما سکتی رخ داده و آن اتفاق یک اتفاق ممتاز بوده است.

خانمی پر از نشاط و امید به ایجاد اتفاق‌های استثنایی در حوزه‌های علمیه خواهران

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این که بنده از سال ۱۳۷۰ با حاجیه خانم بهشتی آشنا شدم، ادامه داد: بنده به عنوان یک طلبه شهرستانی از سال ۱۳۶۹ از یک حوزه علمیه کوچک، گرم، صمیمی و پرکار که خاصیت حوزه‌های کوچک آن زمان بود، وارد حوزه علمیه بزرگ جامعة الزهرا(س) شدم و به نظرم خیلی همه چیز غریب و بیگانه می‌آمد با منش یک طلبه‌ شهرستانی و آن حرارت و گرمی و تکاپو و تلاش برای اتفاق ویژه در آینده را به اذعان خود در آن فضای بزرگ مشاهده نکرده بودم تا این که یک روز در اتاق اساتید با حاجیه خانم بهشتی که خانمی پرجنب و جوش و پر از نشاط و امید به اتفاق‌های استثنایی که قرار است حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد کند، آشنا شدم که درباره‌ یک سری آرمان‌ها با بعضی از دوستانشان صحبت می‌کنند؛ نفس همین عملکرد چشم من را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه، مرا در چارچوب دوستی با ایشان قرار داد روی باز و خوش خلقی و حرارت و تلاش و حرکت و تکاپوی ایشان در محل کار بود که بعد با هم همکلاس شدیم و یک دوره شش ساله درس خارج در محضر ایشان بودم.

مرحومه بهشتی، رقابت کوبنده، ستیزه جو و کدر با دیگران نداشت

خانم علاسوند در ادامه به برخی ویژگی ها و خصلت های حاجیه خانم بهشتی اشاره کرد و گفت: استاد بهشتی چند خصلت قابل توجه داشتند؛ در تمام این سال‌ها ندیدم ایشان رقابت کوبنده، ستیزه جو و کدر با دیگران داشته باشند و برای آدم‌های در مسیر علم اگر بخواهیم از قله شروع کنیم، آنچه که ما را زمین می‌زند، رقابت‌های ستیزه جویانه و کور است که گاهی وقت‌ها رنگ تقدس به خود می‌گیرد و در حالی که واقعا هیچ امر مقدسی در آن وجود ندارد.

وی جامع الاطراف بودن را از دیگر ویژگی ها و خصلت‌های ممتاز خانم بهشتی عنوان کرد و بیان داشت: این خصلت شاید کمتر در برخی طلاب که اهل درس و بحث بودند مشاهده می شد و آن این بود که ایشان ضمن این که خیلی باهوش، درس‌خوان و ملا بود، به امر اجتماعی نیز اهتمام زیادی داشت که مسئله بسیار مهمی است.

طلاب از کنج حجره‌ به متن جامعه سفر و خود را بازتنظیم کنند

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر طلبه از کنج حجره‌ها و حوزه‌ها به متن جامعه سفر نکند و از متن جامعه دوباره به کنج دانش و حوزه‌ها برنگردد و دوباره خود را بازتنظیم نکند، در یکی از این دو مقطع فسیل شده و دچار روزمرگی و پوسیدگی می شود و این یک نکته درس آموز است.

وی افزود: گاهی انسان فقط در دامنه حرکت می‌کند، یعنی خیلی معمولی درس می خواند و در جلسات تبلیغی معمولی شرکت می‌کند که نتیجه آن نیز یک خروجی معمولی خواهد بود ولی گاهی انسان در قله تحصیل و تبلیغ می‌کند و این اتفاقی است که مثلا اگر در حوزه برادران می افتد، نتیجه آن انسان های نابی همچون شهید مطهری می‌شوند.

خانم علاسوند با بیان این که در حوزه‌های علمیه خواهران که بنا بر مسطوریت و عفاف و پوشش است، متأسفانه بزرگان و نخبگان حوزوی خواهر در فضای اجتماعی خیلی مطرح نمی شوند، ادامه داد: ولی مهم این است که طلبه به اندازه ای از خود توقع دارد که اگر در درس خارج نشست از زبده‌ترین‌ها باشد و اگر به تبلیغ رفت، در معرض پرسش‌گرترین و چالشی‌ترین فضای تبلیغی قرار گیرد و در دامنه حرکت نکند.

نمونه ای از زن تراز انقلاب اسلامی

وی حاجیه خانم بهشتی را نمونه ای از زن تراز انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این هم یکی از خصلت ها است که زن تراز انقلاب اسلامی، مادر و همسری باشد که غایب نیست و حاضر و مؤثر است و خانم بهشتی مادرانگی قیمتی داشت و در کنار تمام این خصلت هایی که برشمردیم ایشان دارای وجه چهارمی هم بود که ما معمولا از آن غفلت می‌کنیم و آن اصلاح ارتباط انسان با خدا است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این که من خانم بهشتی را فردی بسیار خوش طینت دیدم، گفت: خیلی‌ها خوب هستند و ظاهر عمل و ظهور عمل آنها هم به نظر می‌رسد که عبادی است، در تحصیل، تدریس و تبلیغ امور دینی هم موفق هستند ولی همه این موارد زمانی خوب است که از یک باطن پاک، خوش طینت، گرم و الهی بیرون بیاید و آن وقت است که مؤثر، جاری و صدقه است؛ آن وقت است که پرونده بسته نمی شود و آن وقت است که وقتی وارد کلاسی می‌شویم شاگردان هنوز از خانم بهشتی تعریف می‌کنند؛ این می‌شود صدقه جاریه یعنی این آدم نمی‌میرد.

بخش مهم اصلاح قلب، اصلاح بین خود و خداوند متعال است

وی با بیان اینکه بخش مهم اصلاح قلب، اصلاح بین خود و خداوند متعال است، افزود: براساس روایات، وقتی خداوند به زمین و خلایق نگاه می‌کند، به دست‌ها نگاه نمی‌کند، بلکه به قلب‌ها نگاه می‌کند. آن قلب‌ها که ظروف اصلی تابش نور الهی هستند، وقتی پرگنجایش و پاک می‌شوند، آن وقت کارها دوصدچندان نتیجه بخش خواهد شد

خانم علاسوند یادآور شد: یکی از علائم بسیار خوب در منش حاجیه خانم بهشتی، خوشرویی ممتد و بلاانقطاعی ایشان بود، البته ایشان هم مثل هر انسانی در یک مجال و مباحثه ای ناراحت می‌شدند و من این را از امتیازاتشان می‌دانستم که برای اینکه به یک نتیجه‌ای برسند که به صلاح حوزه‌های خواهران بود می‌جنگیدند و این روحیه‌، اتفاقا از امتیازات است.

مراودات و معاشرت‌های اجتماعی خانم بهشتی مبتنی بر خوش‌رویی و خوش‌طینتی بود

وی خاطرنشان کرد: اما میدان مراودات و معاشرت‌های اجتماعی ایشان با میدان جنگ جویی‌شان متفاوت بود و کاملا مبتنی بر خوش رویی، خوش اخلاقی، خوش زبانی و خوش طینتی بود و من ندیدم وقتی از مسئله ای ناراحت هستند، کلام نامربوطی بگویند که این نشان می داد باطن این بانوی بزرگوار مکدر نیست.

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود به قصه ای از کتاب «اخلاق پیامبر و خلاق ما» نوشته جلال رفیع درباره خلق و خوی پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: ما پیغمبر نیستیم، اما اگر روی کره زمین کسی باید عطر خلق نبوی را بپراکند، کسی نیست جز طلاب حوزه‌های علمیه و بعد از آن بقیه باید شاگردی کنند.

وی با اشاره به روایتی در بحارالانوار درباره خصایص و خصلت های مؤمن در کلام پیامبر گرامی اسلام(ص)، بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام فرموند: «لا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّی یَحْتَوِیَ عَلَی مِائَهٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیهٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ؛ ایمان مومن کامل نمی شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نیت و باطن و ظاهر گردد ...»؛ من این روایت را بسیار در معرض گفت و گو قرار دادم زیرا احساس می کنم امروز ما با جامعه پرفشار و یک فرد عصبانی در جامعه ایرانی مواجه هستیم در حالی که ادعاهایمان چیز دیگری است.

اندیشه خانم بهشتی بسیار متحرک و پویا بود

خانم علاسوند ادامه داد: من به چند ویژگی مؤمن در این روایت اشاره می‌کنم که یکی از آنها «جَوَّالَ الْفِکْرِ» است، یعنی مؤمن اندیشه اش بسیار متحرک و پویا است، اگر این روایت را نمی خواندم اصلا به مغز من خطور نمی‌کرد که از خصلت‌های مؤمن که ایمان او را کامل می‌کند، این است که جوال الفکر باشد.

وی تصریح کرد: اینکه خانم بهشتی، خانم بهشتی می‌شود و رفتن ایشان اینقدر ما را متأثر می‌کند و آه از نهاد ما بلند می‌شود، برای اینکه این فکر نورانی به زیر خاک رفته است، برای اینکه مسئله‌ها را حل کند، همواره می‌اندیشید، ضرب و تقسیم می‌کرد، برای این مقوله دل می‌سوزاند و منیتی در کار نبود.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران یکی دیگر از ویژگی های مؤمن را «جَوْهَرِیَّ الذِّکْرِ؛ ذاتا متذکر وبه یاد خداست» عنوان کرد و افزود: مؤمن جوهره ذکر است و در گوهر وجود و درون او یادمان خداوند وجود دارد، بسیار می‌بینیم تسبیح از دست برخی نمی افتد و مرتب ذکر می‌گویند اما این ذکر در جان جریان ندارد یعنی جان آنها با ذکر قدسی نشده است، اما بدون اغراق عرض می کنم حاجیه خانم بهشتی کسی بود که انسان را به یاد خدا می انداخت.

علم سرشار فقط در بستر بردباری و قدرت معاشرت با مردم می‌تواند به خلق الله نفع برساند

وی با اشاره به دیگر ویژگی مؤمن، «کَثِیراً عِلْمُهُ، عَظِیماً حِلْمُهُ؛ علم و دانشش فراوان، بردباریش بزرگ»، گفت: هر جا که بحث علم است، حلم هم هست؛ چون آدم عالم، مغرور می‌شود و در معرض عجب و جدا کردن خود از جامعه قرار می‌گیرد و این علم سرشار فقط در بستر بردباری و تاب آوری اجتماعی و قدرت معاشرت با مردم می‌تواند به خلق الله نفع برساند و در یک کلام تبلیغ دین اسلام حلم و بردباری می خواهد.

خانم علاسوند همچنین به ویژگی «جَمِیلَ الْمُنَازَعَهِ، کَرِیمَ الْمُرَاجَعَهِ؛ خوش برخورد در کشمکش، بزرگوار در بازگشت و پذیرش» در صفات مؤمن اشاره کرد و افزود: یکی از خصلت‌های فوق العاده حاجیه خانم بهشتی که بسیار دوست داشتم، حس شفقت و دلسوزی ایشان بود که به همه این حس را منتقل می‌کرد، در عالم رفاقت و درس هم کشمکش بود، اما در خاطرات هر چه مرور می‌کنیم نمی بینیم به ما بدی کرده باشد؛ جمیل و زیبا منازعه می کرد و این بسیار قیمتی بود.

ایمان ما در گروی اصلاح امر خودمان با جامعه و مخاطبان است

 وی با اشاره به لزوم توجه به روایت ۱۰۳ خصلت و صفت برای تکمیل ایمان مؤمن از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام(ص)، تصریح کرد: سفارش می کنم این روایت را مطالعه کنید و درس بدهید، بیش از ۸۵ درصد این خصلت‌ها خصلت‌های اجتماعی هستند و ایمان ما در گروی اصلاح امر خودمان با جامعه، مخاطبان و همه متعلقینی است که با آنها رفت و آمد داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان داشت: ما برای از دست دادن این بانوی فاضله متأسف هستیم که مثل یک رویا آمد و رفت و ما را در غم از دست دادن بهترین خصلت‌ها گذاشت و ایشان در پیشگاه خداوند محظوظ هستند و دعا می‌کنم خداوند به همه‌ شاگردان ایشان کمک کند که انصافا برای خود شدن پا جای پای این استاد عزیز و گرانقدر بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha