پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 982432
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
کتاب

حوزه/ کتاب آشنایی با فقه اخلاق اثر حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری به همت مرکز پژوهشی اخلاق و تربیت اسلامی وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "آشنایی با فقه اخلاق" اثر حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به همت مرکز پژوهشی اخلاق و تربیت اسلامی وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد منتشر شد.

غرض اصلی از نگارش چنین اثری، معرفی دانش «فقه اخلاق» به هدف دست‌یابی به یک دگرگونی مؤثر در قلمرو علمی اخلاق اسلامی است. مراد ما از فقه در اصطلاح «فقه اخلاق»، دانش فقه مصطلح نیست؛ بلکه شیوه‌ی تفقّه اخلاقی است؛ بر این اساس، «فقه اخلاق» پژوهشی اخلاقی -و نه فقهی– است که از سوی یک عالم دین و به روش معتبر اجتهادی و فقاهتی از منابع دین انجام می‌گیرد، و دستاورد «فقه اخلاق» در نهایت، احکام فقهی رفتارها یا حتی ملکات اخلاقی نیست؛ بلکه صورت گسترده‌ی اخلاق اسلامی و نظام ارزش‌های انسانی است. 
در این اصطلاح بیشتر، دغدغه‌ی روش‌شناختی اشراب شده و روش استنباطی و تفقّهی از فقه مصطلح به عرصه‌ی اخلاق، تعمیم یافته است؛ زیرا اخلاق اسلامی نیز باید از روش‌شناسیِ اجتهادی بهره ببرد. این پژوهش علاوه بر احکام اخلاقیِ دستوری، از طریق منابع دینی به احکام توصیفی و بیان روابط مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی می‌پردازد و به توصیه‌های اخلاقی منحصر نمی‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha