جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضانژاد - جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانژاد، از برگزاری ۳۴ پیش نشست علمی، در مراکز و مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور خبر داد و ارسال ۳۷۵ مقاله به همایش «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد، دبیر علمی همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی»، پیش از ظهر امروز در این همایش، فعالیت‌های انجام‌شده اعم از دریافت مقالات، داوری آنها، برگزاری پیش‌نشست‌ها و پنل‌های تخصصی و... ارائه داد.

وی، با بیان اینکه همایش های علمی به منظور ایجاد انگیزه، تولید علم و محتوای دانشی درباره موضوع  همایش برگزار می‌گردد، افزود: این همایش افتخار دارد که قشرهای حوزوی و دانشگاهی را در تدوین مقالات علمی دور هم جمع کند و بدین وسیله، برخی از اهداف علمی اش را تأمین نماید و به آن اهداف دسترسی یابد.

دبیر علمی همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی»، با اشاره به تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش، اظهار کرد: ۳۵۷ مقاله و چکیده به دبیرخانه همایش رسیده است. صد چکیده مقاله هم به دست ما رسید که صاحبان آن، اصل مقاله را ارسال نکردند. از ۲۵۷ مقاله دیگر، برخی به اصلاح اولیه نیاز داشت.

رضانژاد، با بیان اینکه ۱۰مقاله شرایط پذیرش را داشتند و ۸۲ چکیده مورد قبول گروه علمی قرار گرفت، بیان کرد: در این میان، ۷۸ مقاله هم فاقد سطح علمی مربوط به همایش بود. ۱۷۹ مقاله نیز در ارزیابی اولیه گروه‌های نه گانه، مورد قبول قرار گرفت.

وی، با اشاره به کمیته‌های نُه‌گانه تخصصی همایش، خاطرنشان ساخت: کمیته های علمی همایش مقالات رسیده را مورد ارزیابی قرار دادند و نظراتشان را اعلام کردند.

 رضانژاد، در ادامه، از پیش نشست‌هایی سخن به میان آورد که پیش از برگزاری همایش، در مراکز و مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور برگزار شد و برگزاری ۳۴ پیش‌نشست را کم‌نظیر دانست و اظهار کرد: این پیش‌نشست ها در هفت شهر و مرکز استان و هفت کشور با تنوع زبانی چهارگانه برگزار شد.

وی، در ادامه، با اشاره به همکاری مراکز دیگر در برگزاری پیش نشست‌ها ابراز کرد: در این باره، مراکز متعددی همکاری داشتند، مانند نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، پژوهشگاه بین المللی المصطفی، دانشگاه گلستان، مرکز اسلامی شمال کشور، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدارس دینی اهل سنت، دانشگاه شهید هاشمی نژاد ساری.

دبیر علمی همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» از آماده‌سازی مجموعه مقالات به همایش در هشت جلد سخن به میان آورد و توضیح داد: در طبقه بندی مقالات، ‌یک جلد چکیده مقالات چاپ گشت که در همایش رونمایی خواهد شد. نخستین جلد از این مجلدات، دربردارنده ده مقاله است که با مقدمه رئیس پژوهشگاه آماده گردیده است. دیگر مقالات نیز در هشت جلد دیگر آماده می‌شود: جلد اول ۲۵ مقاله، جلد دوم که درباره مساجد، بقاع متبرکه، گردشگری، هنر و شعر است، شامل ۱۵ مقاله، جلد سوم بر محور دوم همایش با عنوان آموزه های قرآنی و معارفی، شخصیت ها و نهادها تدوین یافته و ۱۴ مقاله را شامل می‌شود، جلد چهارم شامل ۱۴ مقاله درباره عقلانیت و همگاری است، در جلد پنجم با ریزموضوعات، زن، خانواده، حقوق و اخلاق ۱۴ مقاله را گردآوری شده است، جلد ششم به چالش ها، آسیب ها و راهکارها اختصاص دارد و شامل ۱۴ مقاله است، جلد هفتم عقلانیت، همگرایی شخصیت های همگرا و آموزه های معنوی را مورد توجه قرار می‌دهد و ۱۷ مقاله را جمع آوری کرده است و جلد هشتم، که مربوط به محور عام است، مقالاتی به زبان پشتو، انگلیسی و عربی را تقدیم مخاطبان می‌نماید و شامل ۱۸ مقاله است.

وی، با بیان اینکه این مجلدات در همایش رونمایی خواهد شد، تأکید کرد: یکی از کارهای اساسی همایش، برنماه فشرده پنل های تخصصی بود که دیروز در سه مجموعه برگزار شد.

 رضانژاد ضمن ابراز خرسندی از دستیابی به اهداف همایش بیان کرد: برای تقدیر از نویسندگان، در مراسم امروز از سه مقاله تقدیر به عمل خواهد آمد و بعد از ظهر، چهل نفر از استادان و دانش پژوهان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha