چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علامہ غلام عباس رئیسی

حوزه/ توسط بنیاد القائم پاکستان مراسمی به مناسبت بزرگداشت دو عالم فرهیخته، مرحوم آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله العظمی سید سعید حکیم در کراچی پاکستان برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» توسط بنیاد القائم پاکستان مراسمی به مناسبت بزرگداشت دو عالم فرهیخته، آیت الله حسن زاده آملی و حضرت آیت الله سید سعید حکیم در حسینیه ابو طالب در شهر کراچی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلام عباس رئیسی مدیر حوزه علمیه امام خمینی کراچی و از علمای برجسته پاکستان در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: مرحوم آیت الله حسن زاده آملی علاوه بر تسلط بر تهذیب نفس و عرفان، بر ۸۰ علم دیگر نیز تسلط کامل داشته بود به همین دلیل وی را علامه ذوالفنون نامیدند.

وی در مورد مرحوم حضرت آیت الله سعید حکیم اظهار داشت: خانواده حکیم ۶۵ شهید برای اسلام تقدیم کرده و خدمات بزرگی به اسلام کرده اند. آیت الله سید سعید حکیم یکی از چهار فقیه بزرگ نجف و نمونه ای از تقوا و اخلاص بود.

وی در ادامه افزود: علما خدمات زیادی به دین کرده اند. اکثر علما مسائل قدیمی و سنتی را دنبال می کنند، و برخی هستند که بر روی قرآن و حدیث کار می کنند تا مسائل جدید و بروز را حل کنند. شهید استاد مرتضی مطهری از این علمایی بود که از کتابهای وی بسیار استقبال می شد و مورد مطالعه عموم قرار می گرفت و کتاب‌های هیچ محقق دیگری تا این حد مورد استقبال عموم و خصوص قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: قرآن در همه زمانها تازه است. علما راه حل مشکلات مردم را از قرآن و روایات توضیح داده و از آن محافظت کرده اند. انقلاب اسلامی ایران نیز در ۴۳ سال گذشته با رعایت کامل اصول و قوانین دین، ادامه داشته است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی کراچی افزود: خداوند راه عرفان را برای همه باز کرده است. البته مراحل بالای عرفان دشوار است، اما هیچ چیز برای افراد توانا و مجاهد سخت نیست. شناخت خدا بزرگترین نعمت است. از طریق شناخت خداوند می توان هر ضعف و ناتوانی را جبران کرد. با خدا هرگز احساس تنهایی نخواهیم کرد. برای انسان مومن، همه حقایق از طریق نور خدا آشکار می شود. خدا را می توان با چشم دل دید. خدا را می توان از طریق تهذیب نفس یافت. همه انسانها از جمله علما در خطر شیطان هستند و انسان هرگز نباید از خود راضی باشد و به این نکته توجه داشته باشد که ممکن است هر لحظه به بیراهه برود.

وی با اشاره به الهی نامه مرحوم آیت الله حسن زاده آملی، قسمتی از آن را بیان کرد و گفت: آیت الله آملی در آن گفته است: من فکر می کردم که از اسلام محافظت می کنم اما اکنون دانسته ام که دین از من محافظت می کند. خدایا وقتی من در محضر تو هستم دیگر لازم نیست چیزی بگویم. خدایا هرگاه دنیا به سراغم آمد ثابت قدمم نگه دار.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    گمان کرده بودم که من حافظم __به دین خدا وند چون واعظم __ ولی درک کردم سر انجام که دین __ شده حافظ قلبم از چرک و کین __ و ز آن چشم عقلم شده تیز بین __لذا دیده ام راه حق بهترین