پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سردار شهید سلیمانی

حوزه/ دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا» گفت: بررسی نقش شهید سلیمانی در منطقه تنها از زاویه ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ایرانی و دوستداران ایشان منحصرا نیست، بلکه این بررسی در زمان و مکان‌های دیگری نیز مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، غلامعلی قاسمی، دبیر سیاستگذاری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا»  عصر امروز ۲۱مهرماه که در تالار شیخ مفید برگزار شد، با اشاره به نقش سردار سلیمانی در تقویت صلح و امنیت منطقه گفت: بررسی نقش شهید سلیمانی در منطقه تنها از زاویه ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ایرانی و دوستداران ایشان منحصرا نیست، بلکه این بررسی در زمان و مکان‌های دیگری نیز مطرح می‌شود و این مطالعه ناظر به نقش این فرمانده شهید در قالب ارزش‌ها و اصول حقوق بین‌الملل است که مفروض و مورد قبول نوع انسان‌ها دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی است و به عنوان یک نگاه آکادمیک و بیرونی حرکت و جریان کار این شهید را به نوعی ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: محور اول نقش شهید سلیمانی در راهبری و فرماندهی عملیاتی مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق بود که در این محور نیروهای مردمی عراق را که تحت عنوان حشدالشعبی شناخته می‌شوند، شهید سلیمانی از لحاظ سازماندهی، هدایت و راهبری نقش اول را داشت؛ نقش مستشاری برای فرماندهان ارتش عراق و نیروهای مردمی عراق، تامین و پشتیبانی سیاسی مبارزه ملت و دولت عراق علیه تروریسم به نمایندگی از ایران را شهید سلیمانی انجام می‌داد.

وی گفت: محور دوم نقش شهید سلیمانی در منطقه، فرماندهی عملیات مستشاری مبارزه با تروریسم از جمله داعش و تروریست‌های در سوریه بود که در این محور ورود سردار سلیمانی و ایفای نقش مستشاری تماما بعد از شروع شکل‌گیری و عملیات گروه‌های تروریستی بود؛ بیشترین حجم درگیری نظامی و عملیاتی این شهید و نیروهای تحت فرمان او با گروه‌های تروریستی شناخته شده بین‌الملل و کمک به آزاد سازی مناطق تحت اشغال این گروه بود.

قاسمی بیان کرد: محور سوم نقش سردار سلیمانی، جلوگیری از فرو پاشی دولت در عراق و سوریه بود که شهید سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به حمایت  از دولت قانونی وارد شدند و مانع فروپاشی دولت شدند؛ اگر در عراق و سوریه فروپاشی دولت به طور کامل انجام می‌شد، آثارش تمام کشورهای اسلامی را فرا می‌گرفت.

وی عنوان کرد: محور چهارم حمایت از اقلیت‌های مذهبی، دینی و قومی در عراق و سوریه  بود که یکی از ارزش‌ها، اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حمایت از اقلیت‌ها است؛ و این هدایت و حمایت از اقلیت‌ها را در سیره و رفتار این شهید و یارانش می‌توانید ببینید.

وی گفت: محور پنجم نقش سردار سلیمانی در منطقه، حمایت از آثار و اماکن فرهنگی و عبادی در عراق و سوریه از دیگر حمایت‌های شهید سلیمانی بود.

دبیر سیاست‌گذاری همایش گفت: اگر در عراق و سوریه آن طوری که ادعا می‌کردند، اماکن شیعیان را تخریب کنند چه جنگ مذهبی و خانمان براندازی پیش می‌آید؟ کسی شیعیان را نمی‌توانست کنترل کند؟ پس مبارزه و حضور شهید با تقدیم شهدا و هزینه همراه بود اما از آشفتگی و فروپاشی در امت اسلام جلوگیری کرد.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا» بیان کرد: محور ششم نقش شهید سلیمانی، نقش آفرینی در ایجاد اجماع ملی و تفاهم بین گروه‌های مختلف عراق برای تشکیل دولت پس از رژیم بعثی بود؛ هماهنگی بین گروه‌ها سخت بود اما در کنار نقش پررنگ مرجعیت شیعه، شهید سلیمانی با نقش بی بدیل خود همراه بود و در گفت‌وگو کمک می‌کرد تا با هم تفاهم کنند.

وی تصریح کرد: محور هفتم نقش شهید سلیمانی، کمک به ایجاد و اجماع دولت در افغانستان بود که مقامات وزارت خارجه ایران، رییس جمهور سابق افغانستان که مکرر گفتند شهید سلیمانی تلاش زیادی برای ایجاد دولت و ساختار رسمی در افغانستان کرد.

قاسمی گفت: محور هشتم نقش شهید سلیمانی در حمایت پیروزمندانه از جنبش حزب‌الله لبنان در جنگ‌های آزادی بخش بود که حمایت از استقلال و تمامیت ارضی یک کشور کوچک عربی اسلامی بود که با حمایت ایران و شهید سلیمانی توانست اراضی اشغالی خود را آزاد کند 

وی بیان کرد: محور نهم حمایت از جنبش‌های فلسطینی حماس است که با حقوق بین‌الملل سازگار است؟ آیا تعارضی ندارد؟ آیا از جنبه مذهبی انجام شده است؟ حق هر ملت است که ملت تحت اشغال حق مقاومت دارد؛ عملکرد شهید سلیمانی در حمایت از این گروه‌ها اساس مشروعیت دارد.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا» اضافه کرد: اگر جامعه بشری اینچنین فردی داشته باشد که در هفت بحران مهم منطقه‌ای و مسائل مهم بین‌المللی این چنین وارد شود و با گروه‌های اقلیت سازگار باشد، مدافع اماکن مذهبی و میراث فرهنگی باشد، کمک به حفظ تمامیت ارضی و برای موجودیت گروه‌های در حال فروپاشی تلاش کند، باید جامعه بشری به این شخصیت مدال دهد و برای همیشه تاریخ او را تجلیل کند؛ اما به دستور رییس جمهور یاغی آمریکا این فرد را به صورت شبانه به شهادت رساند که این خودش نشانگر این است که دولت ایالات متحده آمریکا و گروه‌های تروریستی و تکفیری در یک صف هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha