جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با طلبه پاکستانی

حوزه/ رئیس سازمان مرکزی دانشجویان امامیه پاکستان در گفت‌وگو با بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره فعالیت های این سازمان پاسخ داد.

عارف حسین جانی رئیس مرکزی سازمان دانشجویان امامیه پاکستان در گفت‌وگو با بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره فعالیت های این سازمان پاسخ داد که ترجمه بخش هایی از آن تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

لطفا! از زندگی، تحصیلات و سازمانی خود برایمان بگویید!

عارف حسین جانی: من شخصاً از همه شما تشکر می کنم و دعا می کنم که خداوند متعال آنچه را که شما از طریق حوزه نیوز در تلاش پیوند جامعه آسیایی بلکه جامعه بین المللی هستید و تلاش هایی که ما با هم برای نهضت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام می دهیم، قبول کند.

سازمان دانشجویان امامیه پاکستان همیشه پیروی مقام معظم رهبری است

اهل نگر گیلگیت بلتستان پاکستان هستم. تحصیلات اولیه خود را از نگر آغاز کردم و پس از نقل مکانی به شهر گیلگیت، دیپلم را آنجا گرفتم و سپس از دانشگاه بین المللی قراقروم لیسانس را گرفتم و در حال حاضر در دانشگاه بین المللی قائد اعظم اسلام آباد مشغول ارشد هستم.

رابطه من با سازمان دانشجویان امامیه پاکستان از سال ۲۰۰۷ شروع شد. به مدت پنج سال در بخش گیلگیت این سازمان فعالیت کردم و در سالهای ۱۷-۲۰۱۶ رئیس سازمان دانشجویان امامیه گیلگیت شدم و در سالهای ۱۹-۲۰۱۸ مسئول دبیرکل مرکزی این سازمان و سپس در ۲۰۱۹-۲۰ به عنوان رئیس مرکزی سازمان دانشجویان امامیه پاکستان انتخاب شدم.

سازمان دانشجویان امامیه از چه زمانی به وجود آمد و بنیانگذاران آن چه کسانی بودند؟

عارف حسین جانی: قبل از سال ۱۹۷۲، هیچ بستر ملی برای جوانان شیعه در سراسر پاکستان وجود نداشت که آنها را جمع کرده و جوانان را با یکدیگر مرتبط سازد. برخی از بزرگان، از جمله شهید دکتر محمد علی نقوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی و مهندس علی رضا، تصمیم گرفتند که یک گروه دانشجویی شیعه تشکیل دهند تا همه جوانان شیعه ساکن پاکستان متحد شده و برای یک هدف مذهبی و جمعی به هم نزدیک شوند. بنابراین، با در نظر داشتن این هدف، سازمان دانشجویان امامیه پاکستان در ۲۲ مه ۱۹۷۲ به وجود آمد. الحمدلله از سال ۱۹۷۲ تا به امروز، این سازمان در قالب موسسات آموزشی و مناطق محلی پاکستان، یک بستر سراسری از گیلگیت بلتستان تا کراچی برای جوانان شده و همچنین حامی جوانان شیعه در زمینه آموزش و پرورش بوده است.

راه عضویت به این سازمان چیست و یک جوان شیعه در آن چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

عارف حسین جانی: همانطور که می دانید سازمان دانشجویان امامیه پاکستان یک سازمان دانشجویی است و سطوح خاص خود را دارد، ما از کلاس ابتدایی تا دیپلم را "علاقه مند سازمان دانشجویان امامیه" می نامیم و از آن به بعد تا سطح دانشگاهی را عضو این سازمان محسوب میکنیم.

سازمان دانشجویان امامیه پاکستان همیشه پیروی مقام معظم رهبری است

هدف اصلی سازمان دانشجویان امامیه تربیت جوانان در پرتو قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام است. با در نظر گرفتن این هدف، جوانان شیعه به ما می پیوندند. در سراسر جهان، به ویژه در پاکستان و دیگر کشورهایی که قدرت های استعماری سعی در تخریب فرهنگ دینی ما دارند و جوانان را به گمراهی سوق می دهند، الحمدلله در پاکستان سازمان ما مانع بزرگی بر سر راه آنان است.

ارتباط سازمان دانشجویان امامیه پاکستان با انقلاب اسلامی ایران چیست؟

عارف حسین جانی: سازمان دانشجویان قبل از انقلاب اسلامی به وجود آمده است. این سازمان با وجود آنکه در آن زمان یک حکومت دیکتاتوری در پاکستان وجود داشت، پیام امام خمینی را به رهبری شهید عارف حسینی در سراسر پاکستان خانه به خانه منتقل می کرد و نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و تفکر انقلاب اسلامی در پاکستان دارد.

به نظر شما اگر از باورها و ایدئولوژی های خود دست بکشیم، آیا در دشمنی کاهش می یابد؟

عارف حسین جانی: در مسائل جهانی و مسائل فکری و عقیدتی حتی در مسائل سیاسی و اجتماعی، سازمان دانشجویان امامیه پاکستان همیشه پیروی مقام معظم رهبری است و از نظر ایشان حمایت می کند. به نظر ما فقط برای کاهش دشمنی نباید از اعتقادات خود عقب نشینی کنیم و از آن دست برداریم، بلکه ضمن حفظ وحدت مسلمانان و احترام به مقدسات دیگران، بر عقاید خود ثابت قدم باشیم.

در مورد آخرین وضعیت و مشکلات افغانستان چه نظری دارید؟

عارف حسین جانی: اگر به طور کلی نگاه کنید، برنامه ریزی منظمی برای کشتارها در سراسر جهان انجام شده است. ایالات متحده و اسرائیل با ابراز کینه توزی، همراه با برخی دیگر از کشورهای ضد اسلامی، به بهانه های مختلف در عراق، سوریه و افغانستان مسلمانان را کشته اند و حتی در پاکستان ۷۰ هزار نفر را به نام ضد تروریسم کشتند و اکنون واگذاری افغانستان به طالبان توسط آمریکا نیز حلقه ای در همین زنجیره است. اکنون به ظاهر در طالبان نیز تغییراتی را مشاهده می کنیم، اما گذشته شرم آور آنها گواهی بر این واقعیت است که آنها جز بریدن گلوی انسانهای بی گناه چیز دیگری بلد نیستند و همچنین ذهنیت روشنفکری ای ندارند که آنها این دولت را اداره کنند، پس همه آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است، اساساً شامل برنامه ریزی منظم خود آمریکا است.

سازمان دانشجویان امامیه پاکستان همیشه پیروی مقام معظم رهبری است

ایالات متحده هرگز نمی خواهد افغانستان پایدار و قوی باشد و به ویژه اکنون که قدرت جهانی به سمت آسیا منتقل شده، نمی خواهد هیچ قدرتی آن را به عقب راند. همچنین اکنون آمریکا فکر می کند که نقشه ای که خودش در این جهان به نام ترویج دموکراسی ترسیم کرده است، در خطر است. به ویژه در گیلگیت بلتستان که دروازه ای است که از طریق آن خاورمیانه و بازارهای بین المللی باهم وصل می شوند، بنابراین هرگز صلح در افغانستان را نمی خواهد تا بتواند به اهداف شوم خود برسد.

حمله تروریستی که در نماز جمعه اخیر در افغانستان رخ داد واقعه بسیار تاسف بار بود. مکتب اهلبیت قبلاً هم مورد حمله قرار می گرفت و اکنون شیعیان بی گناه حتی در زمان رژیم طالبان نیز کشته می شوند و این نشانه آن است که هدف اصلی دشمن شیعیان است زیرا آموزه های اولیه مکتب اهل بیت، به ما آموخته است که ما در برابر هر ستمگری تن ندهیم و هرگز از حقیقت عقب نشینی نکنیم و از هیچ اصولی مصالحه نکنیم. حتی امروز، اگر در افغانستان صلح برقرار شود و مردم آنجا از آن راضی باشند، در صورتی که آنان دولت طالبان را بپذیرند و صلح را در آنجا بپذیرند، همه همدردی ما با مردم افغانستان است و بعنوان یک کشور همسایه از آن بسیار خوشحال خواهیم شد.

امسال پنجاهمین سالگرد تاسی سازمان دانشجویان امامیه پاکستان است. چه برنامه ای دارید؟

عارف حسین جانی: بله، پنجاه سال برای سازمان دانشجویان امامیه پاکستان دوره مبارزه و جهاد بود. فراز و نشیب های زیادی داشت. فداکاری ها و دستاوردهای سربازان این سازمان برای ثبات پاکستان در خاک پاکستان، برای رشد فکری آنها و برای ترویج سیستم ولایت، قابل تحسین است. هدف ما این است که از همه مظلومان جهان حمایت کنیم و فعالیتهای سازمانی و امور مذهبی را به سرپرستی و با رهنمودهای علما انجام دهیم.

ان شاءالله به مناسبت پنجاهمین کنفرانس سالانه، ما به بزرگان خود ادای احترام کرده و به آنها تعهد می دهیم که در پنجاه سال آینده با همان تعهد، این ارزشها و سنتهای ناب بزرگان خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. اکنون که در آستانه پنجاهمین کنفرانس هستیم، همه اعضای ما بسیار هیجان زده هستند و ما با همه بخشها در ارتباط هستیم و وحدت مسلمانان را نشان می دهیم. ما برنامه جشن سالگرد طلایی خود را به بهترین نحو جشن خواهیم گرفت. ان شاءالله تحت حمایت رهبر معظم انقلاب، ما راه و جنبش خود را جلو می بریم تا با هم بتوانیم راه ظهور امام زمان (عج) را هموار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha