پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی در دیدار وزیر بهداشت

حوزه/ مراجع عظام تقلید و علما در دیدار وزیر بهداشت بر رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر روز شنبه به منظور دیدار با علما و مراجع عظام تقلید وارد قم شد.

وزارت بهداشت به‌گونه‌ای نقش‌آفرینی کند که مردم در مسئله سلامت، احساس آرامش و امنیت کنند                                                                                                                                               

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

وی ابتدا به دیدار آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت.

آیت الله حسینی بوشهری، ظهر امروز در دیدار دکتر عین اللهی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر محمد رضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ضمن اشاره به اهمیت مسئله سلامت در اسلام، رهنمودها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) در عرصه سلامت را به عنوان پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های کادر درمان ارزیابی نمود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، ضمن تبریک مسئولیت خطیر دکتر عین اللهی در وزارت بهداشت، به روایتی از امیر المؤمنین(سلام الله علیه) مبنی بر اهمیت سلامت و امنیت در جامعه اشاره کرد و افزود: امید است جنابعالی به گونه‌ای نقش آفرینی کنید که مردم، در مسئله سلامت، احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

وی در ادامه اهمیت سلامت در اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: اسلام همان قدر که به سلامت روح میاندیشد، در عرض آن، سلامت جسم را هم در نظر گرفته و به آن بها می‌دهد. در سیره پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) هم می‌بینیم که ایشان همان قدر که نسبت به دین و ایمان مردم حریص هستند و در تربیت معنوی آن‌ها تلاش می‌کنند، سلامت و بهداشت را نیز در نظر گرفته و برای آن اهمیت بسزایی قائل هستند.

امام جمعه قم ادامه داد: انتشار کرونا معادلات زیادی اعم از معاملات و مبادلات مردم، آموزش و به طور کلی سبک زندگی مردم را در سطح دنیا دچار نوسان و تغییر کرد و به جرآت می‌توان گفت که انتشار یک بیماری در سطح جهان به این صورتی که مشاهده می‌کنیم، در تاریخ بشریت، امری بی سابقه و یا حداقل کم سابقه است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در راه مبارزه با این ویروس منحوس، خاطر نشان کرد: من به سهم خودم از تلاش‌های کادر درمان و همه دست اندر کاران این حوزه قدردانی می‌کنم و به روح بلند کسانی که به عنوان شهید سلامت شناخته شدند، درود می‌فرستم.

وی رهنمودها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) در عرصه سلامت را به عنوان پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های کادر درمان ارزیابی کرد و از فعالیت‌های گروه‌های جهادی در این عرصه، تقدیر نمود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فعالیت عناصر ضد انقلاب و دشمنان نظام جمهوری اسلامی، خاطر نشان کرد: ابتدا که در کشور واکسن به اندازه کافی وجود نداشت می‌گفتند: مردم ایران بخاطر ناتوانی نظام در تأمین واکسن، دچار تلفات شدید می‌شوند و در ادامه که واکسن مورد نیاز کشور تأمین شد، تبلیغات خود را بر ضد واکسیناسیون آغاز کردند.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از نابودی ویروس کرونا، با اشاره به برنامه‌های دولت در مهار گرانی‌ها افزود: امیدواریم با برنامه‌ها و عزمی که دولت در مهار گرانی‌ها و تنظیم بازار دارد، شاهد رفع این مشکل نیز باشیم.

در ابتدای جلسه دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کرونا را فاجعه بزرگی در سطح کشور توصیف کرد و واکسیناسیون را به عنوان یک راه حل علمی، در سطح جهان، برای مبارزه با این بیماری ارزیابی نمود.

وی ضمن اشاره به تلاش‌ها و موفقیت‌های دولت سیزدهم در جهت تأمین واکسن و مبارزه با ویروس کرونا، تلاش‌های شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان، در این بابت را بسیار مؤثر و راه‌گشا توصیف کرد و مورد تقدیر قرار داد.

آقای دکتر عین اللهی ضمن اشاره به سرعت بالای واکسیناسیون در کشور از مردم خواست تا در گیر شایعات گروه‌های معاند نشده و هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند.

وی در ادامه به آمار و ارقامی در زمینه تأثیر گذاری واکسیناسیون در جهت کاهش مرگ و میر اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون این ویروس را ریشه کن نخواهد کرد، اما با افزایش ایمنی بدن، شاهد مرگ‌ومیرهای گسترده نیز نخواهیم بود.

اقدامات پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا در تاریخ ایثارگری کشور ثبت خواهد شد

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

وزیر بهداشت در ادامه سفر خود به قم ضمن تشرف به مسجد مقدس جمکران،  به دیدار تولیت مسجد مقدس جمکران رفت،   حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در این دیدار گفت: در تمامی ایام شیوع کرونا سعی کردیم تمامی مقررات بهداشتی و پروتکل‌ها در مسجد مقدس جمکران رعایت شده و سلامت مردم را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: باز هم، هر نوع کار و همکاری که نیاز باشد حاضریم انجام دهیم و در امر سلامت جامعه بکوشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تصریح کرد: از حرکت جهادی دولت که در امر واکسیناسیون نهایت تلاش را داشتند قدردانی می‌کنم و این اقدام جهادی شما موجب شد تا موضوع واکسیناسیون مردم انجام شود.

تولیت مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: پزشکان و پرستاران و کادر درمان در این عرصه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادند و با تمام وجود در عرصه مقابله با این ویروس وارد شدند که در تاریخ ایثارگری کشور ثبت شد.

علم پزشکی و علم فقه همواره در کنار یکدیگر هستند

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

بهرام عین اللهی در ادامه دیدارهای فشرده خود با حضرت آیت الله سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

معظم له در این  دیدار گفتند: موضوع فقه با پزشکی همراه بوده و این همراهی ادامه دار است و علم پزشکی و علم فقه همواره در کنار یکدیگر هستند.

این مرجع تقلید افزودند: بعد از آمدن دولت جدید یک فرصت و اقدامات بسیار عظیمی را شاهد هستیم، که خدمات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف برای مردم در این مدت کوتاه انجام شده؛ که از شما قدردانی کرده و برای مجموعه دولت دعا می کنم.

توصیه های بهداشتی و درمانی آیت الله العظمی نوری همدانی به وزیر

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

وزیر بهداشت بعد از این دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله نوری همدان با بیان اینکه در اسلام، دو کادر از دیگر کادرها با اهمیت تر قلمداد شده است، گفتند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، کادر علما و فقها و نیز کادر اطباء را مهمترین مشاغل دانستند.

 معظم له با بیان اینکه کار شما، کار بسیار مهمی است که انجام داده اید، بیان داشتند: کادر درمانی در این ایام کرونا، تا سرحدّ جان، فداکاری کرده و از بیماران پرستاری کرده اند و این قابل تقدیر است.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) گفتند: براساس فرمایش این امام همام، «هر نقطه مسکونی که در آن سه قدرت نباشد، کارشان مختل است؛ اول، فقیه عالم به اوضاع زمان و پرهیزگار، دوم، طبیب مورد اعتماد، سوم، مدیر خیرخواه مردم». این سه کادر نقش مهمی در خدمت رسانی به مردم ایفا می کنند.

ایشان ادامه دادند: از پیامبر گرامی اسلام سؤال شد، چه کسی در پیشگاه خداوند از همه محبوبتر است؟ فرمودند: به هر میزان خدمت او به جامعه بیشتر باشد، نزد خداوند از جایگاه بالاتری برخوردار است.لذا امروز خدمت به مردم در این شرائط سخت بسیار ضروری است.

 حضرت آیت الله  نوری همدانی با بیان اینکه در روستاها، نقاطی است که مردم دسترسی به پزشک ندارند، گفتند: شما وظیفه دارید این مناطق را شناسایی و پزشکانی را به این مناطق اعزام کنید.

معظم له ادامه دادند: کار شما بسیار بسیار مهم است و خدمت شما هم عالی است و به افراد تحت مدیریت خود که فداکاری کردند، توجه کنید و مشکلات آنها را برطرف سازید.

این مرجع تقلید، رعایت شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی ایام کرونا توسط مردم را لازم  دانستند و گفتند: در اسلام، جان انسان عزیز است و لذا لازم است برای حفظ جان مردم سرمایه‌گذاری شود و از سوی دیگر، مردم هم باید تحمل کرده و از سفر کردن خودداری کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی  درپایان با بیان اینکه براساس اقتضائات زمان باید در عرصه حضور داشته باشیم، گفتند: امروز در روزگاری قرار گرفتیم که این بیماری منحوس نه تنها کشور بلکه جهان را در بر گرفته، لذا باید مطابق با این شرایط در صحنه حاضر شده و وظیفه خود را به انجام برسانیم.

دولت درحال عمل به وعده‌ها است

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

وی در ادامه با  آیت الله سیدمحمد سعیدی دیدار کرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه مردم ما اهل فکر، تلاش، جهاد و بصیرت هستند و در عین حال از مراجع و علمای دین تبعیت می‌کنند، اظهار کرد: توصیه علما و مراجع به واکسن زدن و پخش تصاویر واکسن زدن مراجع و علما می تواند در تشویق مردم به واکسن زدن مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه مردم تلاش می کنند که به دولت در زمینه واکسیناسیون کمک کنند، افزود: مردم قم باید در این زمینه پیشتاز باشند، زیرا قم آشیانه اهل بیت(ع) و مرکز انقلاب اسلامی است و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امور معنوی و مذهبی را هم با هدایت و همراهی مسئولان اجرا کردند و الگو بودن خود را در این زمینه هم به ظهور و بروز رساندند.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه بحمدالله دولت شبانه روز در حال تلاش است و به وعده‌هایش عمل می‌کند، گفت: مردم در امر واکسیناسیون دیدند که این خطر بسیار بزرگ چطور با تلاش دولت مهار شده است و انتظار مردم این است که همانطور که دولت در امر واکسیناسیون حرکت قابل توجهی انجام داد به وعده‌های دیگرش از جمله مقابله با گرانی و رسیدگی به معیشت مردم هم توجه بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه وقتی در باب ورود اجناس خارجی تذکر داده می شود هم دستگاه‌های دولتی و هم مردم باید رعایت کنند، افزود: کشور ما کشوری است که می‌خواهد نشان دهد بر اساس حکومت عدل، انصاف می توان زندگی بهتری برای مردم فراهم کرد و کار متفاوتی با دیگر کشورهای انجام دهد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه دولت اسلامی به دنبال این است که هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد کند، خاطرنشان کرد: این آبادی به این است که دولت و مردم با هم همراه باشند و به هم اعتماد داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم مدیریت جامعه حفظ و ارتقاء اعتماد مردم به دولت است بنابراین مسئولان نگذارند اعتماد مردم خدشه‌دار شود و حفظ اعتماد به همین خدماتی است که دولت انجام می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قم با تأکید بر اینکه مردم در قضیه کرونا سختی زیادی کشیدند، افزود: تحریم‌ها هم که سر جای خودش است بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید کارها را به رفع تحریم‌ها گره زد و اگر گوش به حرف مقام معظم رهبری بدهیم خیلی از امور و مشکلات حل می شود.

وی رعایت احکام و حدود شرعی برای مردم ایران که تابع امام زمان و اهل بیت(ع) هستند را بسیار مهم دانست و گفت: برای سایر دولت‌ها و مردم دنیا حدود شرعی معنا ندارد، ولی در کشور ما این حدود باید رعایت شود بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد در زدن واکسن افراد همجنس واکسن‌ها را تزریق کنند و اگر اضطرار هم شد فیلمبرداری و پخش نشود تا مردم حس کنند احکام و حدود شرعی رعایت می‌شود.

حوزه علمیه می تواند در پیشگیری از بیماری ها کمک کند

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی نیز  در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در قم برگزار شد، اظهار داشت: استقبال مردم ایران علیرغم برخی مخالف ها علیه واکسیناسیون، بسیار خوب بوده و در این حوزه نیز علما، مراجع و بزرگان قم، پیشتاز بوده اند.

 وی افزود: اوایل کرونا دیدگاهی وجود داشت که می خواست بین علم و دین، تقابل ایجاد کند، اما مقالات زیادی در حوزه علمیه نوشته شد تا نشان دهند که هیچ تقابل و دوگانگی بین علم و دین وجود ندارد. باید همواره دعا و مناجات کرد، اما این به معنی بی توجهی به سلامت و بهداشت نیست. مقام معظم رهبری نیز در حوزه کرونا، همواره پیشتاز بوده اند و توصیه های ارزشمندی به مردم کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: حوزه علمیه می تواند در پیشگیری از بیماری ها کمک کند و در این زمینه لازم است کارگروهی بین حوزه علمیه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا در حوزه هایی مانند ارتقای نظام سلامت، فرهنگسازی و مسائل فقهی پزشکی همکاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی یادآور شد: پیشنهاد بنده این است که ادعاهای گروه های ضدواکسن در جلسه ای در وزارت بهداشت شنیده و به آن پاسخ داده شود. در حوزه طب سنتی، اعتقادی به حرکات افراطی و تفریطی نداریم و اگر حرکتی علمی باشد، حمایت می شود. خوشبختانه دانشکده های طب سنتی چندین سال است که در کشور راه اندازی شده اند و هر کس ادعایی دارد باید با استانداردهای علمی، بررسی شود اما دخالت مدعیان طب سنتی بدون مجوز، به خطر انداختن سلامت مردم است.

وزیر بهداشت نیز در این دیدار گفت: گروه های ضد واکسن که البته تعداد آنها در ایران زیاد نیست، در واکسیناسیون مردم علیه کرونا، تردید ایجاد می کنند که کار جایزی نیست. از حجت الاسلام والمسلمین کعبی که حسینیه شان در اهواز را برای واکسیناسیون شبانه روزی اختصاص داده، تشکر می کنیم. با همین حمایت های مردمی خوشبختانه تا کنون ۷۱ میلیون دُز واکسن کرونا تا کنون در کشور تزریق شده و امیدواریم که به سرعت، پوشش واکسیناسیون در ایران افزایش یابد.

 دکتر عین اللهی تاکید کرد: از نظر پزشکی و علمی، واکسیناسیون یک حقیقت است که به طور قطع می تواند در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹، تاثیرات بسزایی داشته باشد و مستندات علمی آن هم در ایران و هم در سایر کشورها، وجود دارد.

بازگشایی نمازجمعه سراسر کشور از هفته آینده

رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا لازم و ضروری است

وزیر بهداشت نیز در این دیدارها با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون در کشور برای مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: با بررسی و جمع‌بندی که به آن رسیده‌ایم نمازجمعه از هفته آینده بازگشایی می شود و این سوال مطرح است آیا لازم بود که نماز جمعه تعطیل شود؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کووید ۱۹، گفت: مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسیده است. تاکنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید.

وزیربهداشت با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است بدون احتساب واکسن برکت، بیان داشت: ان شاءالله تا پایان آبان ماه ۵۰ میلیون دُز دیگر وارد کشور خواهد شد.

دکترعین‌اللهی ادامه داد: براساس آمار و بازخوردهای گرفته شده دو دُز واکسن کووید ۱۹ برای افراد کافی است اما با توجه به همراهی کادردرمان با بیماران و حساسیت کار واکسیناسیون دُز سوم را برای کادر درمان از هفته گذشته آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت شهرمقدس قم و تردد اتباع خارجی پیشنهاد راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون شبانه‌روزی را به مسئولان استان داد.

وزیربهداشت با تکیه بر اهمیت احکام پزشکی اظهارکرد: یکی از نیازهای وزارت بهداشت توجه به احکام پزشکی است، البته دانشکده طب و دین را در قم داریم ولی کار عمده‌ای انجام نمی‌دهد و عمده فعالیت آن پیرامون تاریخ پزشکی واخلاق پزشکی است. معتقدم وقتی ما در کنار دریایی همچون حوزه علمیه هستیم باید از تمام ظرفیت علمی ودانشی حوزه های علمیه در خصوص مسائل فقهی سقط جنین و... استفاده کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه دیدارهای خود با حضرت آیت الله جوادی آملی و همچنین آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور دیدار و گفتگو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    (وی رعایت احکام و حدود شرعی برای مردم ایران که تابع امام زمان و اهل بیت(ع) هستند را بسیار مهم دانست و گفت: برای سایر دولت‌ها و مردم دنیا حدود شرعی معنا ندارد، ولی در کشور ما این حدود باید رعایت شود بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد در زدن واکسن افراد همجنس واکسن‌ها را تزریق کنند و اگر اضطرار هم شد فیلمبرداری و پخش نشود تا مردم حس کنند احکام و حدود شرعی رعایت می‌شود.) احسنتم اما متاسفانه بحث اضطرار نیست موضوع اهمیت قائل نشدن هست.