جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخلاق

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) گفت: بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل است و عقل موهبت الهی است، کارهای ما باید عقلانی باشد و دنبال خرافه، سحر و جادو نباشیم .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فخری سمندری، در نشست اخلاقی با موضوع «اخلاق از منظر امام رضا(ع)»، در جمع کارکنان و مبلغین مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر گفت: یکی از مباحث اخلاقی، مساله اعتدال است نه غلو و نه تقصیر و کم گذاشتن، انسان باید در هر کاری اعتدال داشته باشد و زیاده روی نکند حتی در عزاداری ها و مراسمات.

وی با بیان روایتی از امام رضا(ع) که فرمودند: « دینداری که عقل نداشته باشد به درد نمی خورد»، افزود: اولین نکته که در روایات امام رضا علیه السلام روی آن تاکید زیادی شده عقلانیت و خرد است، امام رضا(ع) فرمودند: بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل است و عقل موهبت الهی است، کارهای ما باید عقلانی باشد و دنبال خرافه، سحر و جادو نباشیم .

سمندری یکی دیگر از انتظارات امام رضا(ع) را رفق و مدارا و گره گشایی از کار مردم بیان کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند: همان طور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم .

وی با اشاره به نکات دیگر مباحث اخلاقی از منظر امام رضا علیه السلام افزود: امام رضا علیه السلام به حضرت عبد العظیم حسنی فرمودند: سلام مرا به شیعیان برسانید و به ایشان بگویید برای تقرب به اهل بیت (علیهم السلام) راستگو و امانت دار باشید از  بد گمانی به مردم دوری کنید و سوء ظن به مردم نداشته باشید و سوء ظن از گناهانی است که خداوند نمی آمرزد .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha