جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اولین مرکزفوق تخصصی درمان خونریزی رحمی کشور در قم

حوزه/هم‌زمان با آغاز امامت حضرت بقیةالله‌الاعظم، اولین مرکزفوق تخصصی تشخیص، ارزیابی و درمان خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی کشور در استان قم راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نسرین اعظمی، مدیرگروه خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی(AUB) امروز در حاشیه افتتاح این مرکز فوق تخصصی در جمع خبرنگاران، گفت: خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی که در اصطلاح پزشکی به آن AUB گفته می شود بیانگر خونریزی غیرطبیعی رحم در زنان غیرحامله از نظر حجم، فواصل خونریزی، طول مدت و زمان‌بندی است.

وی با اشاره به اینکه خونریزی غیرطبیعی رحمی، شایعترین شکایت بانوان در سنین تولید مثل به شمار می رود، خاطرنشان کرد: ۱۰ الی ۳۵درصد زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود AUB  را تجربه می کنند و براساس آمار ثبت شده بیش از ۲۰ درصد مراجعات به کلینیک های زنان به همین دلیل صورت می پذیرد.

مدیر گروه AUB مرکز طهورا، افزود: خونریزی های شدید و طولانی مدت می تواند منجر به کم خونی و بروز اثرات سیستمیک آن بر روی بدن گردد بطور مثال کج خلقی، کاهش اعتماد به نفس و تاثیرات متعدد خونریزی های رحمی بر زندگی روزمره بانوان که در برخی از موارد حتی منجر به بستری و دریافت فرآورده های خونی این افراد در بیمارستان می شود، شرایط سختی برای مبتلایان علی الخصوص افراد شاغل ایجاد می نماید و گاهی فرصت شغلی این افراد را با مخاطره همراه می سازد.

اعظمی همچنین بیان‌کرد: عدم شناسایی به موقع و درمان نامناسب  در بیماران خونریزی های غیر طبیعی رحمی  گاهی منجر به بروز بدخیمی در زنان می گردد.

وی تصریح کرد: خونریزی غیرطبیعی رحمی را به طور موثر و اطمینان بخش با رعایت رژیم های دارویی می‌توان کنترل و درمان کرد و به این وسیله بسیاری از مشکلات آتی مبتلایان از قبیل  نیاز به دریافت فرآورده‌های خونی و در موارد شدیدتر ابتلاء به سرطان  های رحم را کنترل کرد.

مدیر گروه AUB مرکز طهورا دستیابی به تشخیص مناسب در مورد علت اصلی ابتلاء به خونریزی های غیر طبیعی رحمی را بخش عمده ای از فرآیند درمان دانست و افزود: هدف و ضرورت اصلی تاسیس مرکز درمان خونریزی های غیر طبیعی رحمی تثبیت وضعیت خونریزی مبتلایان، اصلاح کم خونی حاد یا مزمن آنها، بازگشت الگوی منظم قاعدگی و جلوگیری از عود مجدد، برطرف کردن استرس های روحی و اصلاح روابط زناشویی فرد و جلوگیری از عواقب ناشی از عدم تخمک گذاری به صورت مزمن (آنمی، کانسر، آندومتر، نازایی و ...) می باشد.

اعظمی گفت: عمدتا درمان AUB در مطب پزشکان سرانجام منجر به برداشتن رحم می گردد. برداشتن رحم در بانوان یک عمل ماژور است که گاهی حتی منجر به مرگ می شود و موجب کاهش حس اعتماد به نفس مبتلایان از نظر روانی می گردد.

اعظمی گفت: اعتقاد داریم، درمان خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی یک مسئله بین رشته‌ای است که با هدایت گروه تخصصی زنان و زایمان قابل انجام می‌باشد و به همین دلیل پیش از تاسیس مرکز جلسات هم اندیشی متعددی با حضور اساتید و صاحب نظران رشته های تخصصی و فوق تخصصی سرطان، خون، غدد، زنان، تغذیه و رادیولوژی برگزار گردید.

وی تاکید کرد: برگزیده ی این نشست های تخصصی و کار کارشناسی به عمل آمده منجر به ایجاد یک پروتکل درمانی منسجم و طبقه بندی بیماران AUB در چهار گروه اصلی گردیدکه بیماران مبتلا پس از مراجعه و ارزیابی اولیه در یکی از این طبقات دسته بندی و مورد درمان قرار می گیرند.

مدیر گروه AUB مرکز طهورا افزود: این کلینیک با حضور متخصصین چند رشته طراحی گردیده و درصورت نیاز به فرآیند ارجاع کلیه مراحل درمان در مرکز انجام می گردد.

اعظمی در پایان خاطرنشان کرد: به طور حتم این اولین کلینیک فوق تخصصی ارزیابی، تشخیص و درمان خونریزی های غیر طبیعی کشور می باشد که با وجود رشته های تخصصی و فوق تخصصی مرتبط به صورت یک پروتکل منسجم به درمان خونریزی های غیر طبیعی رحمی می پردازد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پویان فرد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    3 1
    با سلام خواستم بدونم درمانها چند درصد موفق است و اینکه هزینه ها تقریبا چقدر برای بیمار تمام میشود تشکر
  • عاطفه شفیعی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    3 1
    با سلام میشه شماره تلفن مرکز بدین ممنون
    • کاوه IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
      0 0
      شماره
  • نیکبخت IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    2 0
    سلام، لطفا آدرس و شماره تلفن برای تماس و نوبت گرفتن بذارید و اینکه در مورد هزینه ها لطفا توضیح بدید