پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سفرمعاونت تهذیب

حوزه/ بیست و هفتمین سفر استانی معاون  تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، به مقصد استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و هفتمین سفر استانی معاون  تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، به مقصد استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری در گردهمایی مدیران، معاونین آموزش و تهذیب و جمعی از اساتید این استان که در حوزه علمیه شهرستان فارسان برگزار گردید، حضور یافت.

این دیدار یک روزه در راستای جلسات جهاد تربیتی استانی ابتدا با سخنرانی مدیریت استان حجت الاسلام و المسلمین سعیدی ابوالاسحقی آغاز شد و سپس معاون تهذیب و تربیت به سه جلسه سخنرانی پرداخت.

وی گفت: گروهی از دست‌اندرکاران امر تربیت معتقدند انسان در فشار و سختی رشد می‌کند و با الزام و تکلیف بار می‌آید؛ به همین جهت مدیر یا مربی باید بر متربی سخت گیرد و برنامه‌ی او را در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز و در طول سال با جبر و الزام پر کند و با قوانین سخت‌گیرانه و تکالیف غیرمنعطف او را به کار و تلاش وادار سازد. 

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری خاطر نشان کرد: در میان مدارس علمیه نیز مدارسی وجود دارد که با استراتژی منع و الزام و با روش سختگیری و قانون‌گرایی صرف، طلبه را به فعالیت وادار می‌کنند و به او اجازه‌ی تنبلی یا اتلاف وقت نمی‌دهند. هر آنچه طلبه بدان نیاز دارد حتی فعالیت‌های جانبی مانند زبان‌آموزی، روش سخنرانی و سایر مهارت‌ها را به عنوان برنامه‌ی رسمی و الزامی معرفی می‌کنند و تمام ساعات روز و شب و هفته و ماه و سال طلبه را با ارائه‌ی یک برنامه‌ی حداکثری پر می‌کنند.

وی افزود: این مدارس و مدیران اولاً به اجرای دقیق و موبه‌موی مواد آیین‌نامه‌ها اصرار می ‏ورزند؛ ثانیاً هر جا که آئین ‏نامه سکوت کرده یا نوعی اختیار و فُسحت قرار داده باشد، با وضع مقررات داخلی به ترمیم و تکمیل آن اقدام می کنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در برابر نظر بالا، نظر الگو و گروه دوم را مطرح کرده و افزود: در مقابل، کسانی معتقدند که نباید با الزام و قهر و قانون و با اجبار و تکلیف و سخت‌گیری، طلبه را تربیت کرد. طلبه باید به شکل خودجوش و از درون احساس مسئولیت کند و خود را در پیشگاه خدا و امام زمان پاسخ‌گو بداند و نسبت به وظایف خود مسئولانه اقدام کند. 

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری خاطر نشان کرد: طلبه باید با اراده‌ی آزاد و بر اساس تشخیص و عقلانیت خود و از سر انجام وظیفه کار کند نه اینکه به زور تهدید و تطمیع راه بیفتد؛ بنابراین به جای استفاده از زور و جبر و قوه‌ی قهریه باید از قوه‌ی عاقله کمک گرفت و با معرفت‌بخشی و فرهنگ‌سازی و توصیه، شخص را به راه انداخت:  «قُلْ هذِهِ سَبیلی‏ أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی‏».

 وی ادامه داد: گروه اول در مقابل گروه دوم استدلال می کند که الزام و فشار در شکوفایی استعداد نامتناهی انسان ضرورت دارد. در مقابل گروه دوم در این استدلال مناقشه دارند و می‌گویند تا به کجا و تا چه زمان می‌توان این الزام را بر سر طلبه نگاه داشت؟ چه بسا که در اثر این فشار، متربِی عقبگرد نیز داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری افزود: گروه اول با اصرار بر الزام در سالیان اولیه طلبگی مخاطبان معتقد به عدم بازگشت به گذشته شده و بر ایجاد ملکات پایدار در متربی تاکید می ورند، گروه دوم از این بیان جواب می‌دهند که شاید الزام خروجی و فراورده خوبی تحویل دهد اما معتقدند کسی که به جبر قانون یا به شوق جایزه کار می‌کند ستایش نمی‌شود و عملی که از سر الزام و ترس و طمع صادر شده باشد ارزش ندارد؛ بنابراین شما خلط میان فرایند و فراورده نموده اید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: در مقابل، گروه اول جواب های متعدد می دهند و گروه دوم نیز پاسخی برای یکایک آن دارند که در این مجال مختصر فرصت پرداختن تفصیلی بدان نیست. 

 در جلسه پایانی این دوره یک روزه، مدیران و معاونین مدارس استان ضمن توضیح یک به یک شرایط مدرسه ی خود، گزارشی از برگزاری جلسات شورای تهذیب مدرسه داده و سپس ایده ها و تجربیات تربیتی خود را تشریح نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    ای کاش متن تایپ شده را در سایت می گذاشتید سخنان عالمانه ای مطرح کرده است