جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حامد هادیان خبرنگار

حوزه/ مطالبه اصلی مردم افغانستان از حکومت جدید آن است که همه قومیتها در کشور به کار گرفته شوند؛ امنیت و رفاه برای آنها محقق شود و از لحاظ امنیت اقتصادی به ثبات برسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حامد هادیان خبرنگار ایرانی که قبل از جابجایی کامل حکومت افغانستان و استقرار طالبان به این کشور سفر کرده است، در برنامه سلام تهران شبکه پنج سیما، گفت: قبل از جابجایی حکومت، من علاقه زیادی داشتم که به افغانستان بروم و بعد از استقرار طالبان در حالیکه راههای هوایی بسته بود و بسیاری از نخبگان و خبرنگاران داخلی و خارجی از افغانستان مهاجرت کرده بودند از راه زمینی به افغانستان رفتم.


او با بیان اینکه قبلا به سوریه و عراق هم سفر کرده است، می گوید: با خبرهایی که از رسانه ها می شنیدم احساس خطر نمی کردم و زمانی که از مرز رد شدم عکس ویزایم را منتشر کردم  و چون تا کنون ویزای طالبان منتشر نشده بود شبکه های بین المللی و توییتر طالبان آن را نشان داد.


هادیان در خصوص اوضاع و احوال جدید مردم افغانستان می گوید: افغانستان به دلیل آنکه سالهای متوالی درگیر جنگ بوده اوضاع خوبی ندارد حکومت قبل ۳ ماه آخر به کارمندان حقوق نداده بود الان هم طالبان در حوزه اقتصادی و رفاه مردم مشکل دارند؛ اوضاع افغانستان برای مردم این کشور گنگ است و آینده روشنی را پیش روی خود نمی بینند.


این خبرنگار ایرانی که از نزدیک با مردم افغانستان دیدار داشته است، می گوید: مطالبه اصلی مردم از حکومت جدید آن است که همه قومیتها در کشور به کار گرفته شوند؛ امنیت و رفاه برای آنها محقق شود و از لحاظ امنیت اقتصادی به ثبات برسند هر چند که انفجارهای دو هفته اخیر در افغانستان دوباره این امنیت را مخدوش کرد.


هادیان با بیان اینکه  تقریبا نیمی از مردم افغانستان به ایران سفر کرده اند می گوید: آنها از لحاظ فرهنگی قرابت نزدیک و عمیقی  با ایرانیها دارند، کلیت افغانی ها احساس خوبی نسبت به ایرانی ها دارند و چون با ما هم دین و هم زبان هستند موسیقی و مداحی ایرانی گوش می کنند ، کتابهای ایرانی می خوانند و شاعران ایرانی را می شناسند؛هَزاره ها و قزلباشها شیعه اند، پشتوها و تاجیکها ایران را دوست دارند و خیلی از آنها مایلند به ایران مهاجرت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha