پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زلزله اندیکا

حوزه/ امام جمعه اندیکا گفت: زمستان در راه بوده و تحمل سرمای زیر صفر این مناطق واقعاً طاقت فرساست؛ از گروه‌های جهادی و مردمی که می‌توانند در منطقه حضور پیدا کنند، می‌خواهم که برای یک الی دو ماه آینده برنامه‌ریزی کرده و ضمن حضور در منطقه، تا جایی که ممکن است اسکان موقت عشایر را حل کنند.

حجت‌الاسلام موسوی، امام جمعه اندیکا، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای زلزله‌زده اندیکا، اظهارداشت: زلزله‌های اخیر شهرستان اندیکا پرده از ۴۰ سال محرومیت شهرستان اندیکا کنار زد؛ چراکه محرومیت منطقه، ریشه‌ای است، به‌طوری‌که وقتی گروه‌های جهادی وارد شهرستان می‌شوند آسیب‌های ناشی از زلزله را فراموش کرده و با عمق محرومیت شهرستان مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی نسبت به وضعیت روستاهای اندیکا از تعبیر «خانه‌های عصر حجر» استفاده می‌کنند، گفت: واقعاً عصر حجری که گفته می‌شود، مربوط به مناطق عشایری و روستایی اندیکاست که به خاطر نبود زیرساخت‌ها و امکاناتی مثل جاده، آب و برق، از سر اجبار و اضطرار و برای حفظ جان خود از سنگ‌ها به‌صورت خشک چین استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام موسوی، تصریح کرد: بیشتر آسیب‌هایی که ناشی از زلزله در اندیکا اتفاق افتاده، مربوط به خانه‌هایی است که از سنگ‌ها به‌صورت خشک چین استفاده می‌کردند که این خانه‌ها در زلزله‌های اخیر فرو ریخته و از بین رفتند.

وی با تأکید بر اینکه در امدادرسانی و ارائه خدمات جهادی نقاط مختلفی از شهرستان مورد غفلت واقع شده است، اظهارداشت: از همه گروه‌های جهادی کشور دعوت می‌کنم که در شهرستان حضور پیدا کنند؛ مخصوصاً در مناطق زلزله‌زده و ان‌شاءالله این خدمات اجتماعی که در حال صورت گرفتن است، شتاب و سرعت بیشتری گرفته و به شکل عادلانه توزیع شود.

امام جمعه اندیکا اظهار امیدواری کرد که تا قبل از شروع و شدت فصل سرما در منطقه، گروه‌های جهادی خودشان را به منطقه برسانند.

حجت‌الاسلام موسوی، «اندیکا» را بهشت گروه‌های جهادی به لحاظ شدت محرومیت دانست و گفت: همه گروه‌های جهادی که معمولاً از تعدادی جوانان و نوجوانان مخلص شکل گرفته، علاقه‌مندند جایی کار کنند که محرومیت بیشتری داشته باشد و من می‌خواهم عرض کنم به همه گروه‌های جهادی که اندیکا به خاطر معضلات و مشکلات و محرومیتی که در این شهرستان به طور گسترده وجود دارد، محل کارهای جهادی است.

وی، افزود: اندیکا به عنوان محروم‌ترین شهرستان استان خوزستان، از طرف وزارت کشور معرفی شده و با این حال، بعد از گذشت حدود دو هفته از زلزله اول، هنوز خانه‌ای درست نشده و مردم در فضای باز در حال زندگی هستند.

امام جمعه اندیکا گفت: زمستان در راه بوده و تحمل سرمای زیر صفر این مناطق واقعاً طاقت فرساست؛ به همین دلیل ضمن تأکید به دستگاه‌های دولتی که باید فکر عاجلی کنند و به اقداماتشان سرعت بخشند، از گروه‌های جهادی و مردمی که می‌توانند در منطقه حضور پیدا کنند، می‌خواهم که برای یک الی دو ماه آینده برنامه‌ریزی کرده و ضمن حضور در منطقه، تا جایی که ممکن است اسکان موقت عشایر را حل کنند.

حجت‌الاسلام موسوی، نیاز مهم فعلی مردم عشایری را «چادر» اعلام کرد و گفت: از نهادهای خدمت رسان مثل هلال‌احمر می‌خواهم که به مردم عشایر در مناطق زلزله‌زده چادر بدهند، مثلاً اگر یک روستای ۲۰ خانوار تحت تأثیر زلزله قرار گرفته است چادر را به همه آن ۲۰ خانوار تقدیم کنند؛ به دلیل اینکه اولاً عشایر جدای از موضوع زلزله به شدت به چادر نیاز دارند به خاطر نوع و سبک زندگی آن‌ها، از این چادرها به‌خوبی استفاده و مواظبت می‌کند، ضمن اینکه یک هدیه‌ای است از طرف نظام و یک کار فرهنگی بسیار بزرگی هم خواهد بود.

وی در ادامه به بخشی از مشکلات زیرساختی شهرستان اندیکا اشاره کرد و افزود: به نظر بنده، بیش از مسئله آسیب‌های ناشی از زلزله، آب‌رسانی و برق‌رسانی تمام روستاهای اندیکا و آسفالت ۴۰۰ کیلومتر از راه‌های صعب‌العبور و روستایی شهرستان و احداث بیمارستان، امروز نیاز اصلی منطقه است.

امام جمعه اندیکا در پایان تصریح کرد: اگر آب‌رسانی به بیش از ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز با رودخانه کارون که بیش از ۱۰۰ کیلومتر آن از اندیکا عبور می‌کند، در دستور کار دولت قرار گیرد، مردم خودشان خانه‌های آسیب‌دیده را خواهند ساخت.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha