جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مدیران ارشد استان زنجان با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی با اشاره به صفر بودن بودجه برنامه ای حوزه، از اجرای ۱۰۰ کلان پروژه مورد نیاز نظام اسلامی و رسیمت یافت ۵۰ درس خارج در استان ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از زنجان، آیت الله اعرافی، روز پنجشنبه ۲۹ مهر، در شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه های علمیه استان زنجان که در سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در سخنانی به تبیین فعالیت ها و برنامه های مدیریت حوزه های علمیه پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است، چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و ساماندهی لازم برای تجلی این درخشش ها و دستاوردهای عظیم انجام شود.

وی افزود: گسترش دامنه علوم اسلامی به قلمروهای جدید مخصوصا علوم انسانی و اجتماعی جدید و تطورات فقه و اصول و فلسفه بسیار زیاد شده است و حوزه های علمیه در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی نیز داشته است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: حوزه علمیه قم که در آستانه یکصدمین سال بازتاسیس آن هستیم، در چهل سالگی خود منشاء انقلاب اسلامی شد که در جهان موجب برکات زیادی شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه، خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر تقریباً هیچ بودجه برنامه ای نداشتیم و قریب به ۲۰۰ نیرو را نیز کاهش دادیم و با این وجود کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است؛ در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده که اگر همه آنها به استفاده و بهره برداری برسد به طور یقین پیشرفت های بزرگی را به دنبال خواهد داشت و بسیاری از مشکلات بودجه ای حوزه رفع می شود، چرا که عوائد حوزه از این موقوفات تقریباً صفر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: حوزه های علمیه و بزرگان و علما در طول تاریخ حوزه را از گردنه های سختی عبور داده اند و این میراث گرانبها را به دست ما رسانده اند که لازم است ما نیز از این میراث عظیم پاسداری کنیم.

وی با اشاره به لزوم توسعه حوزه های استانی، افزود: سیاست مدیریت حوزه های علمیه توسعه، ارتقای کیفی حوزه های بلاد و واسپاری اختیارات بیشتر با اعتماد بر سرمایه تاریخی علما و بزرگان شهرها است و در این مسیر انتظار می رود، پیاده سازی برنامه‌های تحولی و نخستین برنامه پنج ساله ابلاغی و تهیه برش های برنامه ای استانی و شهرستانی و مدرسه ای در اولویت کار مدیران، استادان  و طلاب زنجان قرار گیرد.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: ما برای ارتقای زیرساخت های حوزه جهت آموزش بهتر، پروژه های متعددی در دست اجرا داریم که یکی از آن ها، پروژه های مفتاح است که به ویژه در اوقات فراغت، برای دوره های ارتقایی در خدمت طلاب قرار می گیرد که یک نمونه آن در مشهد مقدس می باشد که تاکید کرده ام اولویت با کادر حوزه باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: یکی دیگر از محصولات و دستاوردهای چندساله اخیر حوزه علمیه، طرح آمایش و  طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید. توصیه من این است که مسئولان حوزه علمیه زنجان به طرح آمایش دقت کنند و برای هر کدام از مدارس استان یک برش برنامه ۵ ساله تعریف کنند.

وی، ارتباط حوزه با بدنه نظام و نهادهای مرتبط با آن را امری مهم دانست و اظهار کرد: در این زمینه برنامه های مهمی آغاز شده و طرح آمایش برای این منظور راه اندازی شد، در این طرح کارویژه های روحانیت شناسایی شد و بیش از ۵۰ نهادی که باید محصول حوزه را به کار بگیرند، شناسایی و نشانه گذاری شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به رسمیت شناختن دروس خارج حوزه در استان ها، گفت: امروز ۵۰ درس خارج در غیر قم و مشهد به رسمیت شناخته شده است و از طرفی نیز حوزه یکصد کلان پروژه مهم نظام اسلامی را شناسایی کرده و روی آن کار می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد: ما در طرح آمایش حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع، باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید و این غیر از تفاهم نامه است.

آیت الله اعرافی در پایان ابراز امیدواری کرد: عظمت انقلاب اسلامی و منظومه فکری آن بسیار با ارزش است که امیدواریم هم خودمان به آن توجه کنیم و هم به طلاب جوان منتقل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha