پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد جواد مجتهد شبستری

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز که دشمن از راه‌های مختلف به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف میان امت اسلامی است، هر ندایی که از اختلاف بلند شود، قطعاً محکوم و ابزار شیطان و رسانه‌های بیگانه است.

به گزارش خبرنگاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مجتهد شبستری در هفتمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با اشاره به اینکه موضوع وحدت و اختلاف بین مذاهب گوناگون چه مذاهب اسلامی و چه مذاهب غیر اسلامی یکی از موضوعات مهم است، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در برخورد با کفار چنان با کرامت و بزرگوارانه بود که مایه اعجاب است و این بعد اخلاقی شخصیتی ایشان حتی دشمن را متعجب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی مخالفان پیامبر(ص) به ایشان سنگ می‌زنند و دندان پیامبر(ص) را می شکنند، پیغمبر دست به دعا برمی دارند، گفت: این سیره پیغمبر در برخورد با مخالفان و کافران باید الگویی برای ما باشد، هر چند آنجایی که کافر حربی  در میدان جنگ است، دیگر جایی برای ترحم نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری از مدارا با مردم به‌ عنوان سیره انسانی پیغمبر(ص)  یاد کرد و گفت: سیرۀ ائمه(ع) نیز همینگونه بوده و در تاریخ  شیوه مواجهه ائمه با کفار و  مناظرات ایشان به خوبی به یادگار مانده است. 

وی ادامه داد: افرادی که هیچ اعتقادی به خداوند نداشتند می‌آمدند در خانه امام صادق(ع) و با ایشان مناظره می‌کردند؛ ایشان به مدارا با اهل سنت سفارش می کردند و تأکید داشتند که وقتی که اهل سنت مریض شدند، به عیادت آن‌ها بروید و در تشییع جنازه و نمازهای جماعت آن‌ها شرکت کنید. 

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با تأکید بر اینکه نهی از اهانت و جسارت به مقدسات مذاهب دیگران به صورت ویژه در اسلام مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: وجود مبارک امیرالمومنین علی(ع) فرمودند «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ». 

استاد سطوح عالی حوزه گفت: وحدت میان مذاهب مختلف، موضوع بسیار مهمی است؛ به ویژه در شرایط امروز که دشمن از راه‌های مختلف به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف است و امروز هر ندایی که از اختلاف بلند شود، قطعاً محکوم، ابزار شیطان و ابزار دست رسانه‌های بیگانه است. 

وی در ادامه دعوت به وحدت را یک دعوت رحمانی دانست و گفت: هر ندایی که دعوت به تفرقه و اختلاف و شکاف میان جوامع اسلامی کند، محکوم و مردود است و باید با آن برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری وحدت میان علمای جهان اسلام را لازم و ضروری دانست و گفت: اگر ما بتوانیم علما و افکار آن‌ها را به هم نزدیک کنیم، تقریب محقق و دل‌ها به یکدیگر نزدیک خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha