جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب گفت:مرحوم آیت الله تسخیری در زندگی خود به گونه‌ای رفتار کرد که حتی پیروان سایر ادیان نیز به ایشان احترام می‌گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در هشتمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با اشاره به جایگاه والای مرحوم آیت الله تسخیری اظهار داشت: به روشنی واضح است که هر کشوری و هر مجموعه‌ای نیازمند دیپلمات‌های فرهیخته، دیپلماسی فرهنگی لازم و هم شخصیت‌های مهم و ارزشمند است؛ افراد کمی هستند که این سه ویژگی را با هم داشته باشند.

وی اضافه کرد: آیت الله تسخیری از جمله شخصیت‌هایی بود که هم دانش دینی  و هم آگاهی به جهان امروز داشت و هم مسائل دیپلماسی را رعایت می‌کرد؛ مجموعه و تلفیق جامعی بود. 

حجت الاسلام والمسلمین نواب تأکید کرد:جامعه‌ دینی نیازمند چنین شخصیت‌هایی است؛ آیت الله تسخیری شبیه شخصیتهایی چون مرحوم علامه عسکری و مرحوم واعظ زاده خراسانی بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری گفت: ابعاد شخصیتی آیت الله تسخیری را در سه بخش می‌توان مورد ارزیابی قرار داد؛ نوآوری‌های علمی ایشان در عرصه‌ اجتهاد و نوآوری‌های علمی با تاسی استاد بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر صدر یکی از ابعاد شخصیتی این عالم بزرگ بود. 

وی ادامه داد: آشنایی با مذاهب مختلف اسلامی و اجتهادی که ایشان داشت یکی از زمینه‌های خوب تقریب بود؛با قدرت اجتهادی که داشتند زمینه‌های تقریب را به نحو بهتری  پیش می‌بردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری افزود: اسلام اجتهاد را راهی برای استنباط احکام شرعی از منابع قرار داده است  تا زمینه‌های شناخت اسلام بهتر انجام بگیرد؛ اسلام دین واقع‌گرا و اجتهاد راهی برای رسیدن به معارف این دین بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار کرد:آیت الله تسخیری معتقد بود که از راه اجتهاد می‌توان گام‌های بهتری برای رسیدن به تقریب انجام داد، البته به این حد بسنده نکرد و در زمینه‌ تأسیس ساختارهای مورد نیاز از جمله مجمع تقریب هم اقدام کرد؛ کمک به تأسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع)  برای ساماندهی اوضاع ارادتمندان اهل بیت (ع) در جهان، قطعا یکی از باقیات و صالحات ایشان است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری گفت: کمک به تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز یکی از یادگارهای دیگر ایشان است که در این زمینه‌ها فعالانه تلاش کرد؛ به طوری که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان فردی خستگی ناپذیر یاد کردند.

وی گفت: ایشان انسانی خوش‌برخورد و نافذ الکلام بود؛ از نظر برخورد و کلام مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌داد و با اخلاق ملایم و با تبسم با مردم رفتار می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به تألیفات مرحوم آیت الله تسخیری، عنوان داشت: نوشته‌های ادبی مرحوم تسخیری نشان می‌دهد که این عالم بزرگ به دنبال تحقق وحدت و پرهیزاز تفرقه و مسائل تفرقه آمیز بود.

وی یادآور شد: مرحوم آیت الله تسخیری اهل قلم و بیان بود؛ مقالات بسیاری در مجلات از ایشان به جا مانده است؛ سخنرانی‌های متعدد و متنوعی در همایش‌ها ارائه می‌کرد؛ بسیاری از کسانی که در همایش شرکت می‌کردند، به امید این بودند که از صحبت‌ها و محتواهای علمی ایشان استفاده کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت:رویه ایشان در مواجهه با اندیشه‌ها و مذاهب و جهت‌گیری‌های متنوع جهان اسلام و حتی ادیان دیگر رویه اعتدال بود؛ حتی پیروان ادیان دیگر از ایشان به عنوان یک فرد معتدل اخلاقی، باسواد فاضل و اندیشمند یاد می‌کردند.

وی گفت: به جرأت می‌توان دو هدف اصلی ایشان در مبارزه، یکی مبارزه با تندروی و جرم و دومی مبارزه با خرافه‌های بود که به نام دین مطرح می شود؛ آیت الله تسخیری را می توان الگوی موفق از توانایی علمی و عملی دانست که دانشش کاملا در خدمت عمل و بلکه زندگی فردی و اجتماعی بود و هرگز برای کسب منافع شخصی و یا خوشامد این و آن سخن نمی‌گفت و مطلبی نمی‌نوشت؛ حقوق انسان در نزد آیت الله تسخیری از اهمیت بالایی برخوردار بود و حتی در رابطه با حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی کتاب و مقاله می نوشت و راهکارهای فقهی و اجتماعی ارایه می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در پایان گفت: ایشان همواره در تلاش برای حل و فصل مشکلی از مشکلات جهان اسلام و یافتن تدبیری برای مواجهه با دشمنان قسم خورده‌ی اسلام بود؛با تمام فضیلت‌هایی که داشت، یادگارهای فراوانی از خود به جای گذاشت؛  همه‌ی ما وامدار حسن سلوک ایشان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha