پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخلاق پیامبر

حوزه/ بحث های اخلاقی اسلامی بیشتر بر محور تثبیت و تقویت بایدها و نبایدهاست و ایـن اخلاق پسندیده از قرآن، سنت پیامبر(ص ) و ائمه معصومین (ع ) سرچشمه می گیرد و ارتقای معنوی و آسایش اجتماعی در جامعه اسلامی به برکت آن به دست می آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) را به عنوان الگوی همه بشریت معرفی می کند، اظهار داشت: بحث های اخلاقی اسلامی بیشتر بر محور تثبیت و تقویت بایدها و نبایدهاست و ایـن اخلاق پسندیده از قرآن، سنت پیامبر(ص ) و ائمه معصومین (ع ) سرچشمه می گیرد و ارتقای معنوی و آسایش اجتماعی در جامعه اسلامی به برکت آن به دست می آید.


وی با بیان این که هر چند نمی توان همه فضائل رسول مکرم اسلام را بیان کرد اما باید به اندازه ای که بتوان با آن درد بشر را درمان کرد، بازگو کنیم، اظهار کرد: حضرت علی (ع ) زهد و پارسایی و ساده زیستی پیامبر را در نهج البلاغه وصف می کند.


استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به بی اعتنایی رسول مکرم اسلام به دنیا، افزود: بـرجـسـتـه تـریـن سیره اخلاقی پیامبر رحمت ، عطوفت و محبت ایشان است و صـمـیمیت رسول مکرم (ص ) به قدری گسترده بود که نزدیک ترین افراد خانواده، اصحاب و یاران و حتی اسیران دشمن و گناهکاران تحت الشعاع پر مهر و صمیمیت و مهربانی پیامبر قـرار مـی گـرفـتـنـد و قـرآن رمـز مـوفـقـیـت رهـبـری و پـیـامـبـری رسـول اعـظـم (ص ) را هـمـیـن مسئله عنوان می کند.


وی، رفتار صمیمانه پیامبر با کودکان را از دیگر خصوصیات بارز حضرت دانست و گفت: نـمـونـه ای دیـگـر از جـلوه هـای مـهـربـانـی پیامبر، رفتار هدایتگرانه و صمیمانه او با اسـیـران جـنـگـی، معاشرت های عمومی بود و هر گاه به مجلسی وارد می شد در نزدیک ترین جای خالی می نشست و جلساتش با اصحاب بی آلایش و حلقه وار بود، به گونه ای که اگر کسی از بیرون وارد مـی شـد حضرت را نمی شناخت و اجازه نمی داد کسی به خاطرش به تکلّف بیافتد و هرگز پای خـود را پـیـش اصـحـاب دراز نـمـی کـرد .


محمدلو تاکید کرد: رسول مکرم اسلام (ص) بـا غنی و فقیر یکسان رفتار می کرد و قبل از طرف مقابل دست خود را نمی کشید و هر گاه بر مرکبی سوار می شد دیگری را هم سوار می کرد و از بیان عیوب دیگران در جمعی که حضور داشت، ممانعت می کرد.


وی، بـارزتـرین صفت پسندیده پیامبر اعظم (ص) را آراستگی ظاهری و نظافت دانست و بیان داشت: حضرت محمد (ص) نـه تـنـهـا بـرای خـانـواده بـلکـه بـرای اصـحـاب و مـردم نـیـز خـود را مـی آراسـت و بیشتر لباس های سفید به تن داشت و بدان نیز تاکید می کرد.


استاد حوزه ععلمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: پـیـامـبـر گـرامی همواره خوشرو بود و هـمـچون سایر افراد و غلامان و خادمان در کنار سفره می نشست و کارهای شخصی خود را بـه هـیـچ فـردی واگـذار نـمـی کـرد و سـراسـر زنـدگـی ایشان بر نظم و انضباط استوار بود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha