پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ایت الله حسینی بوشهری

حوزه/ خطیب نماز جمعه قم اظهار کرد: باید حکومت فراگیری که تمام ملیت‌ها و مذاهب در آن شرکت دارند در افغانستان ایجاد شود تا امنیت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به آیه قرآن که می فرماید: بهشت ما برای کسانی است که اهل تقوا و پرهیز از گناه باشند، عنوان کرد: شرط ورود به بهشت پرهیز از گناه و داشتن روح خداترسی است.

امام جمعه قم، در رابطه با آسیب‌های بندگی و عبودیت بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سر راه بندگی قرار می‌گیرد، سستی و تنبلی است که افراد نشاط و شادابی لازم برای عبادت را ندارد و کاهلی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر چیزی در این عالم علت دارد و علت این سستی‌ها به انسان برمی‌گردد، اظهار کرد: گاهی سهل‌انگاری از ویژگی‌های شخصیتی فرد است؛ اما مهم‌ترین عامل محیط خانواده است؛ زیرا اولین محیطی که فرزندان در آن قرار می‌گیرند خانواده است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر والدین در انجام عبادت و یا تربیت دچار سستی باشند این سستی در فرزند هم ایجاد می‌شود، تصریح کرد: برخی هنجارشکنی‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شود نشان دهنده بی‌خیالی والدین در این موضوع و یا بی‌توجهی به تربیت فرزندان است.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فقر و نداری حاکم شود می‌تواند باعث سستی در عبادت شود؛ زیرا افراد دل‌مشغولی‌شان زندگی است و صبورانه با مشکلات برخورد نمی‌کنند؛ مثلاً افراد بعد از اینکه با مشکلات مواجه می‌شوند دیگر به مسجد نمی‌روند.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام (ص) چند سال در شعب ابی‌طالب با تحریم‌های اقتصادی مواجه بودند و با این کار درس تحمل صبر دادند، بیان کرد: وظیفه مسئولین تنظیم بازار و رفع مشکلات اقتصادی مردم است تا بهانه‌ای برای دوری از دین و مجلس‌های مذهبی نشود.

خطیب نماز جمعه قم ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرماید، فقر باعث سستی ایمان و یقین، ایجاد نقیصه در تدبیر، پرخاشگری و کنار رفتن حجب حیا می‌شود به همین خاطر از فقر در جامعه به خدا پناه می‌بریم.

وی اظهار کرد: ظرفیت و امکانات کشور کم نیست؛ اما به دلیل نبود نظارت‌های لازم به مردم خیانت شده است و مردم را نسبت به نظام و اسلام بدبین کرده است و باید کاری کرد که اعتمادسوزی به اعتمادسازی تبدیل شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم در رابطه با هفته وحدت عنوان کرد: فلسفه این هفته با محوریت پیامبر (ص) این است که جامعه اسلامی خودشان را بشناسند و بر مشترکاتشان تأکید کنند تا چشم طمع دشمنانی که نگاه بدبینانه به خاک سرزمین‌های اسلامی دارند را کور کنند.

وی ادامه داد: هفته وحدت دارای پشتوانه قرآنی است که خطاب به جامعه امت اسلامی می‌گوید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید که این یعنی نگویید که اهل کدام کشور، نژاد، مذهب و...هستید.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه اتفاقات ولادت پیامبر (ص) مانند شکستن طاق کسرا، فروریختن بت‌ها و...،نشان دهنده این بود که جهان باید منتظر اتفاقی ویژه باشد، بیان کرد: این رخ دادها نوید داد که بت‌پرستی، ظلم و ستم باید از جامعه رخت ببندد و به جای آن باید عدالت و توحید حاکم شود.

وی در رابطه با افغانستان تصریح کرد: ۲۰ سال آمریکایی‌ها با دو هدف ایجاد امنیت و ایجاد رفاه و فراوانی نعمت به افغانستان آمدند؛ اما بعد از ۲۰ سال مفتضحانه رفتند.

وی ادامه داد: ثمره حضور آمریکایی ناامنی بود و اکنون هم که رفتند برای خود جانشین تعیین کردند و دست پخت خودشان را در آنجا تقویت کردند و دو هفته نماز جمعه شیعیان را به خون بستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به کسانی که ادعای حاکمیت در افغانستان دارند گفت: امنیت باید برای همه فراهم شود و کسانی که این ناامنی را ایجاد کردند باید مجازانت شوند و مجازات به اطلاع عموم جهان برسد تا مردم مطمئن شوند، شما می‌خواهید برای همه مردم افغانستان امنیت ایجاد کنید.

وی افزود: مرزهای ما باید امن شود و همچنین حاضر نیستیم خون هیچ بی‌گناهی اعم از شیعه و سنی در افغانستان ریخته شود، اما نباید شیعه بی‌پناه بماند.

خطیب نماز جمعه قم، اظهار کرد: باید حکومت فراگیری که تمام ملیت‌ها و مذاهب در آن شرکت دارند، ایجاد شود تا بتوان امنیت اجرا شود.

وی در رابطه با لبنان عنوان کرد: لبنان دچار تحریم اقتصادی است و هزار درود بر سید مقاومت که توانست توطئه‌های تحریمی را نقش بر آب کند و اعلام کرد که گازوئیل و مازوت را از ایران وارد می‌کنیم و از زمانی که کشتی از ایران حرکت می‌کند جز خاک لبنان است و با این سخن کسی جرأت نزدیک شدن به این کشتی را پیدا نکرد و زمانی هم که به لبنان رسید، گفتند اول بین مسیحیان و سپس سنی‌ها تقسیم کنید و در آخر بین شیعیان تقسیم کنید.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha