جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه یزد

آیت الله ناصری با بیان اینکه سیستم آموزشی ما «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» است و با این سیستم به هیچ کجا نخواهیم رسید، گفت: باید شیوه امام صادق(ع) را به عنوان یک الگو اجرایی کنیم، زیرا سیستمی که آن حضرت ایجاد کرد، شاگردانی را تحویل جامعه داد که در محافل علمی قدرت مباحثه و مناظره داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با توصیه به تقوا و پرهیز از گناه، اظهار داشت: همه ما در محضر خدا هستیم و خداوند متعال حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار و گفتار ماست، زیرا او همیشه امدادگر ماست و هر حرکتی که انجام می‌دهیم، خداوند متعال است که قدرت آن را به ما عطا می‌کند.

وی افزود: خداوند متعال اختیار همه اعضا و جوارح ما را دارد و اوست که قدرت تکلم و استفاده از حافظه و فکر کردن را به ما بخشیده بنابراین باید ایمان بیاوریم که ما در محضر خدا هستیم و او هر لحظه ناظر بر اعمال ماست و اگر اعتقاد پیدا کردیم، تقوا حاصل می‌شود.

امام جمعه یزد اظهار کرد: اگر در حضور یک بزرگتر، کار زشت، خلاف ادب و ناثواب انجام نمی‌دهیم، اما در محضر خدا گناه و معصیت می‌کنیم، به این دلیل است که هنوز به یقین نرسیده‌ایم که خدا حاضر و ناظر بر رفتار و کردار ماست و امیدواریم خدا ایمان و یقینی به ما عطا کند که به واسطه آن بتوانیم در مسیر آبادانی دنیا و آخرت خویش قدم برداریم.


ویژگی‌های پیامبر اسلام از نگاه قرآن
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت محمد(ص) و امام صادق (ع) با اشاره به آیه‌ 128 سوره توبه که می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءوفٌ رَحیمٌ» عنوان کرد: خداوند متعال، پیامبر را در این آیه با دو صفت خود یاد کرده است.

آیت الله ناصری ادامه داد: خدا در این آیه می‌فرماید که پیامبری برای شما فرستادیم که چهار ویژگی مهم دارد؛ نخست اینکه از جنس شماست و از ملائکه نیست و آنچه پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک انسان انجام می‌دهد، یک حرکت خدایی است و باید الگوی ما باشد.

وی عنوان کرد: دومین ویژگی پیامبر(ص) از منظر این آیه، دلسوزی او برای امت خویش است. بر پیامبر بسیار سخت می گذرد که جامعه مسملین جامعه سالم و متحد نباشد یا در آن جنگ و ستیز وجود داشته باشد و امت او به سمت رشد و کمال حرکت نکند و جامعه مطلوب پیامبر، جامعه‌ای خالی از ظلم و ستم، دارای علم و تقوا، پیشرفت، برادری و الفت است.

امام جمعه یزد ادامه داد: سوم ویژگی پیامبر اکرم (ص) از نگاه قرآن، نگرانی و حرص او برای عاقبت بخیری امت خویش است و پیامبر برای اینکه امتش امتی جهنمی نباشد و در همه عرصه‌ها در مسیر پیشرفت و تکامل باشد، غصه‌های بسیار خورده است.
امام جمعه یزد بیان کرد: در این آیه به دو ویژگی پیامبر که از صفات خداوند متعال است نیز اشاره شده که آن، رئوف بودن و رحیم بودن نسبت به مومنان است.


معرفی حضرت محمد(ص) به عنوان اسوه در قرآن کریم

آیت الله ناصری یادآور شد: در قرآن دو پیامبر، حضرت ابراهیم و حضرت محمد(ص) برای ما به عنوان اسوه معرفی شده‌اند که برای سعادت و رستگاری باید در مسیر آنها قدم برداریم.

وی عنوان کرد: یکی از اسباب بزرگ تربیت، الگوبرداری است و همیشه از انسان‌های خوب و با تقوا برای تربیت افراد مثال زده می‌شود گرچه که این روزها، متاسفانه در فضای مجازی، در بعضی موارد انسان‌های فاسق برای جوانان و جامعه به عنوان الگو معرفی می‌شوند.

خطیب جمعه یزد ادامه داد: معرفی حضرت ابراهیم(ع) به عنوان الگو به این دلیل است که آن حضرت در سراسر زندگی خود همواره اهل مبارزه با جهالت و بت پرستی و همواره در معرض امتحان الهی قرار داشت و از همه این آزمون‌ها سربلند بیرون آمد.

وی یادآور شد: فداکاری در راه دین و در راه خدا توسط حضرت ابراهیم و فرزندش، الگویی تکرار نشدنی است و به همین دلیل است که خدا علاوه بر حضرت محمد(ص)، حضرت ابراهیم را نیز اسوه معرفی کرده است.

آیت الله ناصری ادامه داد: در این زمانه نیاز به این دو الگوی بزرگ داریم و لازم است در این زمانه، پیامبری را الگوی خود قرار دهیم که خدا او را دارای خلق عظیم معرفی کرده است.
 

شبیه‌ترین مردم به پیامبر چه کسانی هستند؟

وی همچنین با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «ألا اُخْبِرُکُمْ بِاَشبَهِکُم بی؟ قَالوا: بَلی یا رَسولَ اللّه ِ. قالَ: اَحسَنُکُم خُلقا وَاَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِِخوانِهِ فی دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَی الحَقِّ وَاَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفْوا» اظهار داشت: بر اساس این روایت، پیامبر شبیه‌ترین افراد به خویش را انسان‌هایی دانسته که دارای اخلاق نیکو، نرم خویی و مهربانی نسبت به مردم و معاشران، یاور و مددکار اقوام و خویشان، دارای محبت به برادر دینی خود، دارای قدرت عفو، بخشش و گذشت بسیار باشند.

امام صادق(ع) احیاگر دین اسلام و مکتب شیعه

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امام صادق(ع) احیاگر دین اسلام بود و با تخصصی کردن علوم، گردآوری علوم گذشته، تربیت تخصصی شاگردان بسیار در حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم دینی و بیان همه مسائل با استفاده از اسلوب دینی اظهار داشت: کادرسازی اتفاق بسیار بزرگی بود که توسط امام صادق(ع) رقم خورد و ایشان با این حرکت خود اقدام به نخبه‌پروری و مهندسی دین کردند.

وی عنوان کرد: نیاز نخبه‌پروری امروز در کشور ما به شدت احساس می‌شود و در این زمینه باید از امام صادق(ع) الگو بگیریم و اجازه ندهیم سبک زندگی و آموزشی که غربی‌ها به ما تحمیل کردند، ادامه پیدا کند، زیرا آنها در این سبک هرگز اجازه پیشرفت به کشورهای اسلامی از جمله ایران نمی‌دهند.

ناصری با اشاره به اینکه امام صادق(ع)، 4 هزار شاگرد تربیت کرد و در هر باب از علوم اقدام به برنامه ریزی کرد و با استفاده از فرصت ایجاد شده از درگیری‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس مبانی دینی را مطرح و اسلام را احیا کرد، افزود: اگر امام صادق(ع) این حرکت را انجام نمی‌داد، اسلام و شیعه به سمت گمراهی می‌رفت.

دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای کادرسازی کنند

وی تصریح کرد: امروز نیز باید در نظام جمهوری اسلامی کادر سازی داشته باشیم و مراکز آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند تا بتوانند نخبه‌پروری کرده و از استعدادهای جوان بهره بگیرند.

آیت الله ناصری با بیان اینکه سیستم آموزشی ما «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» است، تصریح کرد: این سیستم از 100 سال پیش توسط غربی‌ها برای ما تعریف شده و با این سیستم به هیچ کجا نخواهیم رسید، بنابراین باید شیوه امام صادق(ع) را به عنوان یک الگو اجرایی کنیم، زیرا سیستمی که آن حضرت ایجاد کرد، شاگردانی را تحویل جامعه داد که در محافل علمی قدرت مباحثه و مناظره داشتند.

وی تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) این مسیر را طی نکرده بود، امروز شیعه قدرت دفاع از دین و مکتب شیعه را نداشت همچنانکه اهل سنت، به دلیل نداشتن علم و منابع کافی متمسک به قیاس می‌شوند در حالی که باید بر اساس علم و منطق پیش رفت.

خطیب جمعه یزد اظهار داشت: امام صادق(ع)، شیعه را به تمام دنیا گسترش داد و امروز شیعه غنی‌ترین منابع را در اختیار دارد.

تزریق واکسن و استفاده از ماسک واجب شرعی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت، بیان کرد: خوشبختانه دولت با برنامه ریزی در حال انجام امور است و اتفاقات خوبی را نیز تاکنون رقم زده که نمونه آن بحث واکسن است.

آیت الله ناصری ادامه داد: اکنون که دولت تلاش خود را برای تامین واکسن به کار گرفته است، مردم نیز باید احساس مسئولیت کنند و بدانند که تزریق واکسن و حتی استفاده از ماسک برای حفظ جان خود و دیگر مردم جامعه، یک تکلیف و واجب شرعی است.

وی با اشاره به تحریم‌ها، بیان کرد: عده‌ای به دنبال رفع تحریم هستند، اما رفع تحریم در دست دشمن است و دشمن نیز به دنبال تضعیف و وادار کردن ما به التماس است، ضمن اینکه آنها هرگز به عهد خود وفا نمی کنند و بدعهدی، فطرت و ذات آمریکاست و اگر صدها بار قول دهد، باز هم وفای به عهد نمی‌کند زیرا می‌داند رفع تحریم‌ها مصادف با پیشرفت و جهش ایران است و هرگز این موضوع را بر نمی‌تابد.

خنثی سازی بهترین راه عبور از تحریم‌هاست

آیت الله ناصری ادامه داد: بهترین راه، خنثی کردن تحریم‌هاست که تحقق این امر، نیاز به مقدمات دارد که یکی از آنها استفاده از توان و ظرفیت داخلی است ضمن اینکه در این مسیر نباید به دشمن اعتماد کنیم زیرا آنها بارها ثابت کرده‌اند که بر قول خود استوار نیستند.

وی تاکید کرد: در عین حال نباید با دشمن نباید به نحوی برخورد شود که در دشمنی خود جری شود، بر این اساس باید مذاکره کنیم، اما در مذاکرات، بی‌اعتمادی به آمریکا و اتکا به ظرفیت و توان داخلی باید ملاک عمل باشد.

آیت الله ناصری تصریح کرد: ما نیز باید همچون دوران امام صادق(ع)، کادرسازی کرده و برای جوانان خود برنامه ریزی کنیم که خوشبختانه اکنون شرایط آن نیز مهیاست، زیرا وحدت قوا در کشور وجود دارد و دستگاه قضایی و مجلس نیز به کمک دولت آمده‌اند و این امر، امور را تسهیل می‌کند.

تیزبینی رهبر معظم انقلاب مانع ایجاد خلل در امنیت کشور است

خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تیزبینی‌ها و درایت رهبر معظم انقلاب و آمادگی نیروهای نظامی در اقصی نقاط کشور، یادآور شد: دشمنان هر روز در نقطه‌ای توطئه می‌کنند، یک روز مسئله داعش، یک روز افغانستان و روز دیگر آذربایجان که خوشبختانه هیچ‌یک از اینها نتوانست در امنیت کشور خللی ایجاد کند.

وی بیان  کرد: توطئه بزرگی در رابطه با آذربایجان در مورد کشور ما در حال شکل‌گیری بود که هشدارها و اقدامات انجام شده سبب شد تا جرأت نکنند که دست از پا خطا کنند و تیزبینی و درایت رهبر معظم انقلاب در مورد امنیت کشور همواره کارساز بوده است.

آیت الله ناصری در مورد تفرقه های مذهبی که در افغانستان به راه افتاده نیز عنوان کرد: این فتنه ای است که آمریکا به راه انداخته تا ایران وارد عمل شود، اما رهبر و مردم ما بیدارند و مردم افغانستان هم مراقبت کنند که دشمن در کشورشان جنگ‌های نیابتی به راه نیندازند زیرا وقایع و نسل کشی‌هایی نظیر اتفاقات یمن به راه می‌افتد که البته این وقایع به دلیل کج‌فهمی‌ها و نفهمی‌های عربستان است.

امام جمعه یزد در پایان از دولت و وزرا خواست تا جدی‌تر از قبل وارد کار شوند و در همه برنامه ریزی‌های خود، معیشت مردم را به عنوان یک اولویت مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    سیستم آموزشی ما سالهاست که فقط به مدرک اهمیت میده
  • رضا IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    متاسفانه حوزه علمیه زیاد به فعالیت های طلاب اهمیت نمیده