شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نوری المالکی و مقتدی صدر

حوزه/ رسانه های محلی عراقی از شخصیت هایی که در محافل سیاسی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی می شوند، نام بردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، رسانه های محلی عراقی از شخصیت هایی که در محافل سیاسی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی می شوند، نام بردند.

فراکسیون های شیعه عراق به دو گروه تقسیم می شود؛ گروه اول جریان صدر است که متشکل از ۷۳ کرسی می باشد و گروه دوم "چارچوب هماهنگی" است که متشکل از ائتلاف دولت قانون، ائتلاف فتح، جنبش حقوق، النهج الوطنی و العقد الوطنی می باشد و این گروه دارای ۵۸ کرسی است.

به گفته رسانه های عراقی، نامزد های جریان صدر ۴ نفر و اسامی آنها نصار الربیعی، حسن الکعبی، جعفر الصدر و مصطفی الکاظمی است و نامزد گروه دوم، نوری المالکی است.

همچنین اسامی شخصیت های دیگر از جمله؛ عدنان الزرفی، اسعد العیدانی و محمد شیاع السودنی نیز مطرح است.

جاسم الشمری نویسنده و تحلیلگر سیاسی در همین رابطه گفت: احتمالا مصطفی الکاظمی نخست وزیر کنونی یا جعفر الصدر پسر عموی مقتدی صدر و فرزند شهید سید محمدباقر صدر و سفیر عراق در انگلیس انتخاب شود.

وی افزود: مصطفی الکاظمی امروز به خاطر اعتراض های اعضای "چارچوب هماهنگی" از نخست وزیری دور شده و سایر نامزد ها شانس بیشتری دارند.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: بر اساس اطلاعات رسیده از منابع سیاسی آگاه، احتمال همگرایی میان الصدر و نوری المالکی وجود دارد و به احتمال ۵۰ درصد المالکی نامزد نخست وزیری شود و اگر دو طرف ائتلاف کنند و شخصیت های دیگر به آنها بپیوندند، به راحتی می توانند نخست وزیر را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: سناریوی همگرایی میان صدر و المالکی بسیار محتمل است، امّا عرصه عراقی مبهم بوده و نمی توان در خصوص شخصیت مشخصی پیش بینی کرد؛ چراکه آنچه در پشت پرده می گذرد، به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات، به نتیجه قطعی نرسیده است.

الشمری احتمال انجام سناریوی سال ۲۰۱۸ و همگرایی میان جریان صدر و نوری المالکی و هادی العامری را بالا دانست.

از سوی دیگر علی الفتلاوی عضو ائتلاف فتح با بیان اینکه ۸ شخصیت برای منصب نخست وزیری نامزده شده اند، گفت: من شخصیت هایی مثل جعفر الصدر، نوری المالکی، مصطفی الکاظمی و هادی العامری را می شناسم. این اسامی رسمی نیست و فقط مطرح شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha