پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ حوزه علمیه قم مرکزی شناخته شده و تأثیرگذار در تقریب مذاهب و تحقق وحدت امت اسلام می‌باشد. این ظرفیت عظیم علاوه بر درک عمیق نسبت به وحدت اسلامی و شناخت از محاسبات دشمنان اسلام در ستیز هدفمندشان، ضرورت دارد تا با ارتباط با متفکرین جهان اسلام نقش و رسالت بی‌بدیل خود را ایفا نماید.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به «ضرورت‌ نهضت نخبگانی در ایجاد جامعه اسلامی و وحدت امت اسلام» و ضمن تبریک  میلاد نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: مناسبت‌هایی که درباره پیامبر اکرم(ص) مانند میلاد، بعثت، هجرت و... وجود دارد، فرصت مناسبی است تا سبک زندگی فردی و اجتماعی خود را با آن اسوه‌ی جاوید، مورد سنجش و اصلاح رفتارمان را در عمل مورد توجه بیشتری قرار دهیم، چرا که امروز بشر بیش از هر زمان دیگری نیازمند به الگوهای زندگی موفق و متعالی دارد که در رأس آن «جریان جهان‌بینی توحیدی در کلان جامعه» می‌باشد و البته تحقق این مهم بستگی به تحولات اساسی در همه عرصه‌های اصلی زندگی که پایبندی به آموزه‌های اسلامی و امور انسانی در رأس آنهاست، دارد.

این استاد حوزه با بیان این که شناخت و بهره‌گیری از منابع دینی و وقایع تاریخ اسلام بهترین روش و سیره برای رسیدن به جامعه مناسب و مطلوب است، افزود: همین امر نیز سبب می شود تا فضای معنویت و اخلاق و اخوت» در جامعه حاکم و پر رنگ باشد و جامعه زودتر به هدف مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: در کنار آن مهم آن است که تمسک به سنت نبوی و سیره اهلبیت(ع) نیز تمسک باورمند و عملی تا انگیزه‌ها، تصمیم‌ها و رفتارها منطبق با یک الگوی جامع باشد، از این‌رو در تلاش برای تحقق جامعه مطلوب اسلامی باید از آسیب‌های مانند «شعارزدگی، سطحی‌نگری، جزئی‌نگری و برداشت‌های متحجرانه» به شدت پرهیز نمود که در غیر اینصورت پایه‌های فرهنگی و معنوی - هر چند بنام اسلام باشد - سست‌ متزلزل و مقطعی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان اینکه حاکمیت احکام شرعی و اخلاق اسلامی، بسترهای جامعه پیشرفته را مهیا می‌سازد، ادامه داد: معتقدیم «عمل به احکام اسلامی و رعایت اخلاق پسندیده» معیارهای رشدیافتگی جامعه اسلامی است، از این‌رو نباید به احکام اسلام به صورت محدود و در موارد خاص نگاه کرد و نباید اخلاق را موضوعی دست پائین و ظاهری به حساب آورد بلکه این دو نماگر باطن جامعه و توفیقات واقعی و ره‌یافتگی به مراتب ترقی هر مجموعه‌ای می‌باشند.

این استاد حوزه باتأکید براین که مدیریت در ساحت‌های مختلف جامعه نیازمند «اصل استفاده از اندیشمندان و صاحب‌نظران متعهد» می‌باشد و هر چه و هر گاه از این اصل مهم در هر دوره‌ای از تاریخ استفاده شد، جامعه اسلامی به شکوفایی فراگیر رسیده است، بیان داشت: در جهان امروز که تغییرات و تحولات، سرعت بیشتری گرفته و مکاتب مادی با تظاهر و تفاخر به برخی پیشرفت‌های صنعتی، داعیه برتری بر امت‌های دیگر را دارد و لذا وقت آن است که اندیشمندان جهان اسلام با همتی مضاعف و تولید فکر و نظر وارد عرصه‌های خدمت به امت اسلامی شوند و حاکمان و مدیران کشورها نیز این ضرورت را بیشتر از هر زمانی درک نمایند.

وی با بیان این که گفتمان تقریب و رسیدن به وحدت امت اسلام، تکالیف اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام را بیشتر از هر زمانی مشخص نموده، اضافه کرد: تفرعن مستکبرین، ایجاد ضعف فکری توسط مستعمرین اندیشه‌ها و توطئه‌های دور و نزدیک و خطرناک آنان که دامنه‌ای وسیعی از موضوعات و مسائل کشورها را در بر گرفته، ایجاب می‌کند علاوه‌ی بر تلاش دولت‌ها و نهادها و مجامع رسمی، «نهضت عظیم نخبگانی برای دستیابی به الگو و روش رسیدن به وحدت امت اسلامی» مجاهدتی افزون‌تر از آنچه تا کنون بوده داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: و مقدمه این تلاش مقدس، رسیدن به این باور است که کلید تقریب مذاهب و تحقق وحدت اسلامی در دست اندیشمندان و نهفته در تفکر باز و حقیقت‌بین آنان است تا «الگوی سعادت‌بخش مدینة‌النبی و جامعه نبوی در ابعاد جهانی» و در سطح معادلات امروز بشر، دست یافتنی‌تر از همیشه باشد.

این استاد حوزه با اشاره به این که حوزه علمیه قم مرکزی شناخته شده و تأثیرگذار در تقریب مذاهب و تحقق وحدت امت اسلام می‌باشد افزود: این ظرفیت عظیم علاوه بر درک عمیق نسبت به وحدت اسلامی و شناخت از محاسبات دشمنان اسلام در ستیز هدفمندشان، ضرورت دارد تا با ارتباط با متفکرین جهان اسلام و ارائه فکر و اندیشه‌های نو در این راهبرد حیاتی، نقش و رسالت بی‌بدیل خود را ایفا نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha