سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: بعضی وقت ها گمان می‌کنیم که برای تربیت دیگران ما باید حرف بزنیم و آنها بشنوند، ما باید نصیحت بکنیم و دیگران بپذیرند، یعنی ما باید حرکت کنیم تا دیگران برسند! در حالی که اگر قرار باشد کسی تربیت بشود باید در میدان تهذیب و تربیت هزینه کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور در نشست مهارت افزایی شیوه های مدیریت، در جمع اساتید، مدیران، معاونین و اعضای شورای تهذیب مدارس علمیه استان گلستان در سخنانی اظهار کرد: وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ؛ در طول تاریخ همواره انسانهای ربانی‌ای (ربیون) وجود داشتند، که در جریان حرکت انبیا همپای آنان بودند و در کنار آنان و در معیت آنان با مجاهدت پیام پروردگار را تا به امروز به ما رسانده‌اند. خدا درباره اینها میفرماید فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل الله؛ اینها نه سستی کردند در مقابل همه مصائبی که فی سبیل الله بر ایشان وارد شده و ما ضعفوا نه از خودشان ضعف و ناتوانی و بیچارگی نشان دادند والله یحب الصابرین. خدا این گروه را که اینگونه استقامت می ورزند دوست می‌دارد.

غرض از تأسیس حوزه های علمیه در تاریخ تشیع این بوده که این جریان انبیاء همراهی بشود و پیام وحی و معارف اهل بیت توسط عالمان ربانی در اختیار بشریت قرار بگیرد و جان های انسانها و جوامع انسانی زیر پرچم توحید قرار بگیرد یعنی انسانها موحد بشوند و نظامات توحیدی هم در جوامع انسانی برپا بشود.

امام راحل می‌فرمودند: ما مصمم هستیم که پرچم لا اله الا الله را بر فراز بلند کرامت و بزرگواری در سراسر عالم به اهتزاز درآوریم. حوزه علمیه باید سربازان این جبهه را تربیت کند. طلبه های جوان به عنوان سربازان این جبهه باید مردان بزرگی باشند که در آینده نقش آفرینی میکنند.

این طلاب جوان علی رغم همه مشکلات (ما اصابهم فی سبیل الله) باید آنقدر محکم تربیت شده باشند که با عزم راسخ همه مشکلات را تحمل کنند و در مسیر اسلام قامت خم نکنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با تاکید بر فعال‌سازی شورای تهذیب در مدارس علمیه گفت: باید دغدغه کشف مسأله و شناخت آسیب ها و تجزیه و تحلیل فضا و به دست آوردن راهکارهای متناسب در خود مدارس وجود داشته باشد و به نوعی خودکفایی و استقلال دست یابند. ستاد اگر هنری دارد باید این استقلال و خودکفایی را ایجاد کند نه اینکه کامل بار مدرسه را بر دوش گیرد. در خود مدرسه علمیه باید کانون جوشانی وجود داشته باشد که کشف مسأله بکند تجزیه و تحلیل بکند راهکار بدهد و در مقام اجرا هم در میدان باشند. این کانون شورای تهذیب مدرسه است.

طلبه ها هم باید در میدان فعالیت‌های تهذیبی و تربیتی نقش‌آفرینی کنند. یعنی اگر از مدیر مدرسه سوال شد که چند تا نیروی تهذیبی دارید؟ باید بگوید ۱۴۰ نفر. صد تا طلبه و چهل تا استاد و کادر.

از نیروی تمام طلاب حتی طلبه سال اول باید برای امور تهذیبی و تربیتی بهره گرفت و طلبه را نه مخاطب تربیت که عامل و کارگزار تربیت باید دید.

تهذیب و تربیت هم باید مردمی شود. این شبیه همان انرژی متراکمی است که حضرت امام تحت عنوان بسیج پدید آورد، بسیج یعنی به میدان آوردن نیروهای متراکم مردمی. در عرصه تهذیب و تربیت جامع طلبه هم باید از نیروی مردمی یعنی توده طلاب بهره گرفت.

کار انقلاب به این ترتیب پیش رفته است، جریان پیامبران الهی هم همین گونه امتداد پیدا کرده و به دست ما رسیده است. امیرالمؤمنین علیه السلام فرموند که وامر بالمعروف تکن من اهله یعنی اگر قرار است کسی اهل معروف بشود صرف اینکه منفعلانه پای درس اخلاق بنشیند کافی نیست باید قیام کند و نقش‌آفرینی هم داشته باشد. بعضی وقت ها گمان می‌کنیم که برای تربیت دیگران ما باید حرف بزنیم و آنها بشنوند، ما باید نصیحت بکنیم و دیگران بپذیرند، یعنی ما باید حرکت کنیم تا دیگران برسند! در حالی که اگر قرار باشد کسی تربیت بشود باید در میدان تهذیب و تربیت هزینه کند.

مردان بزرگی که در انقلاب ظهور کردند در دستگاه تربیتی حضرت امام پدید آمدند کسانی مثل چمران و صیاد و قاسم سلیمانی و مصطفی احمدیروشن یا حوزوی هایی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری و خود آقا و بعضی طلبه های مجاهدی که بی چشمداشت و بی توقع به مراکز خطر و حل مسأله انقلاب می روند اینگونه تربیت شده اند. این تربیت دینی است. تربیت دینی یعنی همین که شخص آماده فداکاری برای دین باشد. تربیت دینی یعنی اصحاب امام حسین (ع)،

این یک ریل‌گذاری مدیریتی است. باید سنت حسنه جاریه‌ای پدید بیاید و جریان مستمری شکل بگیرد که طلبه در عرصه تهذیب و تربیت هم متربی باشد و هم عامل. هم استفاده ببرد و هم استفاده بدهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha