جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ گفت‌وگوی علمی آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم، اظهار داشت: ما نعمت و ثروتی که اهل بیت(ع) برای مان گذاشته اند را نتوانسته ایم استفاده کنیم؛ تلخ تر اینکه این ثروت را به باد می دهیم و گاهی اوقات خطاکاری های خود را به امیرالمومنین(ع) نسبت می دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی ترجمه فارسی دانشنامه امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) که در بیت تاریخی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از آثاری که در زمینه تاریخ اهل بیت(ع) بسیار ارزشمند است دانشنامه امام امیرالمومنین(ع) است و این اثر در این حوزه بسیار ارزشمند و نادر است.

وی افزود: این آثار ارزشمند از خدمات حوزه نجف بوده و این خدمات حوزه نجف در سطح بین المللی و جهانی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آثار علامه قرشی را می توانیم با خیال راحت به دیگران معرفی کنیم، گفت: علامه قرشی فردی ملا، فهیم، اهل تحقیق و بسیار خوش سلیقه بود.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه ترجمه تاکید کرد: افرادی که می خواهند ترجمه کنند گاهی خیال می کنند که همین میزان مهارتی که در حوزه زبان دارند کفایت می کند و این در حالی که برخی اصطلاحات خاص بوده و مترجم باید آن را درست بفهمد و بعد بتواند به زبان دیگر ترجمه کند.

وی با بیان اینکه نوعا آثار شیعه که به غرب عرضه شده، آثاری بوده که به زبان اصلی نوشته شده است، تاکید کرد: ما علما مانند یک بچه تاجری هستیم که پدر خود را از دست داده و نمی داند که چگونه از مال پدر خود استفاده صحیح بکند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم  اظهار داشت: ما ثروتی که اهلبیت(ع) برای مان گذاشته اند را نتوانسته ایم استفاده کنیم؛ تلخ تر اینکه این ثروت را به باد می دهیم و گاهی اوقات خطاکاری های خود را به امیرالمومنین(ع) نسبت می دهیم.

آیت الله علوی بروجردی، خاطرنشان کرد: حضرت علی بن ابیطالب(ع) کسی است که از خودش می گذرد برای اینکه مکتب بماند؛ آن حضرت ارزش بالاتری را متصور بودند و آن ارزش، حفظ هویت مکتبی بود که انسان را به صرف داشتن عقیده زندانی و مجازات نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه کار امیرالمومنین با خوارج بی نظیر بود، یادآور شد: همه آن ها که دم از حقوق بشر می زنند باید این کار ایشان را مورد توجه قرار دهند.

استاد حوزه علمیه قم، اضافه کرد: حضرت امیر(ع) در مقابل ناسزای خوارج به ایشان هیچ گاه اقدامی برای دستگیری و مجازات آن ها نکرد؛ تا زمانی که آن ها متعرض جان و مال و ناموس مردم شدند که اینجا آن حضرت که خلیفه مسلمانان بود با این اقدامات مقابله کردند.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: خوارج در مملکتی که تحت حکومت حضرت امیر(ع) بودند اسلحه تهیه کردند؛ وقتی جنگ شروع شد حضرت امیر(ع) با وجود اینکه می توانست در یک نصف روز بر لشکر خوارج چیره شود، قریب به سه ماه جنگ را طول داد تا آن ها را متقاعد کند که دست از جنگ بردارند؛ بعد از سه ماه کسانی ماندند که هیچ راهی برای نجات نداشتند.

وی بیان کرد: بعد از جنگ حضرت فرمود کشته ها را با احترام دفن کنید؛ مجروحان را درمان و سپس آزاد کنید و فرار کرده ها را دنبال نکنید؛ آن حضرت در میان کشته های خوارج قدم می زدند؛ وقتی بالای جنازه یکی از کشته های آن ها رسیدند برای عاقبت بخیر نشدن او که از قاریان قرآن بود گریستند.

استاد حوزه علمیه قم، اضافه کرد: ما چنین شخصیتی داریم و نمی توانیم از ایشان استفاده کنیم؛ توان معرفی آن ها را به دیگران نداریم.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: ما امروز امکانات زیادی در اختیار داریم؛ چرا از این فرصت برای معرفی حضرت امیر(ع) به جهانیان استفاده نمی کنیم؟ عده ای مدعی هستند که حضرت علی(ع) افراد زیادی را کشت؛ وقتی یهود و دشمنان در مقابل آن حضرت صف آرایی می کنند، جای خشوع نمی ماند و طبیعی است که در مقابل آنان ایستادگی کند.

وی خاطرنشان کرد: به بیان جرج جرداق مسیحی، علی بن ابیطالب(ع) شخصیتی بود که بسیار مظلوم واقع شده است و وقتی از او سوال شد که بین مسیح و علی بن ابیطالب(ع) کدام را ترجیح می دهی بیان کرد، اگر بگویم علی بن ابیطالب را، مسیح پیامبرم است و نمی توانم؛ اگر بگویم مسیح را، با عقل و منطق سازگار نیست.

استاد حوزه علمیه قم، یادآور شد: ما باید اسلام و تشیع را به دیگران عرضه کنیم؛ اما باید دقت کنیم که نمی توانیم این آموزه ها را به کسی به اجبار تحمیل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha